ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، از ساعات اولیه صبح امروز آتش‌بس موقت در دمشق و منطقه غوطه شرقی در خارج از پایتخت و استان لاذقیه به مرحله اجرا درآمده است. همزمان با این تحول، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با جان کری، همتای آمریکایی خود تقویت آتش‌بس در سوریه را مورد بررسی قرار دادند.
کد خبر: ۹۰۰۳۲۸

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، لاوروف و کری در این گفت‌وگوی تلفنی درباره تکمیل راه‌های حل بحران سوریه از طریق تقویت آتش‌بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه و ایجاد روند سیاسی پایدار بحث و تبادل‌نظر کردند.

در همین راستا ویکتور اوزیرف، رئیس کمیته امنیت و دفاع در شورای فدرال روسیه تأکید کرد، مسکو واشنگتن ناقضان آتش‌بس در سوریه را بدون مجازات رها نخواهند کرد.

این تحولات در حالی اتفاق می‌افتد که ترکیه به بهانه مقابله با حملات داعش به خاکش تسلیحات نظامی خود را در مرز سوریه مستقر کرده است. در همین ارتباط و در خبری دیگر، احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از احتمال ورود ارتش کشورش به سوریه خبر داد. وی گفت: هیچ توجیهی برای هر گونه تروریسم و گفت‌وگو با تروریست‌ها وجود ندارد و اگر ضرورت اقتضا کند، ممکن است ترکیه وارد سوریه شود.

اظهارات مقام‌های ترکیه برای مقابله با تروریست‌ها و ازجمله داعش در حالی است که رئیس حزب دموکرات‌های خلق ترکیه روابط حزب حاکم عدالت و توسعه با گروه تروریستی داعش را کثیف خواند. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، صلاح‌الدین دمیرتاش به خبرنگاران گفت: اهداف مشترکی میان تفکر داعش با ایدئولوژی حزب حاکم عدالت و توسعه و رهبران سیاسی آن بویژه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری و احمد داووداوغلو نخست‌وزیر ترکیه وجود دارد.

وی افزود: اردوغان و داووداوغلو گروهک داعش را تروریستی به حساب نمی‌آورند و شرم می‌کنند از این که داعش را تروریستی توصیف کنند چراکه به دنبال نابودی آن نیستند. پیشتر رئیس حزب دموکرات‌های خلق ترکیه نیز اردوغان را نماد فاشیسم و استبداد توصیف کرده و گفته بود: او دیکتاتوری است که تلاش می‌کند از طریق هماهنگی با جنبش‌های سیاسی اخوانی ازجمله جنبش‌های مسلح، یک نظام استبداد اخوانی تشکیل دهد.

انتقاد از دولت اردوغان محدود به بازیگران منطقه‌ای نمی‌شود و سیاست حزب حاکم ترکیه از سوی اروپایی‌ها هم مضمون تلقی می‌شود. در همین ارتباط مارتین شولتز، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا به تحولات ترکیه تحت ریاست جمهوری اردوغان به دیده تردید نگریست و تصریح کرد، ترکیه در مسیر خوبی قرار ندارد.

با این که حزب عدالت و توسعه یا آک پارتی (حزب سفید و شفاف) با رویکرد اسلامی در ترکیه روی کار آمد، اما این حزب عملا استراتژی برخلاف اسم ظاهری خود را دنبال کرد و اردوغان به همراه یارانش درصدد بر آمدند تا با ایدئولوژی خاص این حزب، مسیری را طی کنند که نتیجه آن جز وضعیت امروز کشورهای اسلامی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها