به گزارش جام جم آنلاین، سرهنگ مراد مرادی در مورد جزئیات تعیین درصد تقصیر عابران در تصادفات رانندگی اظهار داشت: در محل هایی که پل عابر پیاده وجود دارد، چنانچه عابر پیادهای بیتوجهی کرده از پل عابر پیاده عبور نکند و تصادفی رخ دهد، قطعا افسر کارشناس تصادفات بی احتیاطی عابر پیاده را لحاظ کرده و در اظهار نظر و تنظیم کروکی تقصیر عابر پیاده را نوشته و گزارش تصادف را برای مقام قضایی ارسال می کند.
وی افزود: افسر کارشناس با توجه به وضعیت، محل وقوع و شرایط، علت اصلی تصادف را تشخیص می د هد. از این رو، چنانچه راننده وسیله نقلیه کلیه شرایط و مقررات را رعایت کرده باشد، در تنظیم کروکی عابر پیاده مقصر شناخته می شود.
مرادی ادامه داد: طبق ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده موظفند موارد ذیل را رعایت کنند:
۱- در محل هایی که پیادهرو وجود دارد، از سطح سوارهرو استفاده نکنند.
۲- برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه های پیاده، پل های عابر پیاده، پل های هوایی و گذرگاه های زیرزمینی مجاز عبور کنند.
۳-از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سوارهرو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند.
۴- در تقاطعها با روشن شدن چراغ سبز، مقابل خود حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود، جریمه می شوند.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور فاتب افزود: هرگاه عابران به تکلیف خود عمل نکنند، در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه در جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارات مادی و بدنی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.
سرهنگ مرادی با اعلام مبلغ جریمه در این خصوص برای عابران پیاده تصریح کرد: جدول جرایم تخلفات رانندگی مصوب ۱۷/۱۲/۹۴ هیات وزیران برای پیشگیری از این قبیل حوادث جریمه ۳۰ هزار ریالی را برای عابرانی که از محل های غیرمجاز سوارهرو عبور کنند، تعیین کرده است. از این رو، ساز و کار اجرایی آن تاکنون فراهم نشده بود و عملا این بند از کدهای تخلفاتی، غیرقابل اجرا بود و متاسفانه همواره شاهد تصادفات ناگوار بین وسیله نقلیه و عابر پیاده بود که ناشی از بیدقتی و بیتوجهی عابران به قوانین و مقررات عبور و مرور بود.
منبع: مهر
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
جریمه ...
جریمه عابر پیاده ، جریمه...
خدا وكیلی این مردم چیكار كردن ...
پل های عابر پیاده نزدیك به 80% از انها برقی نیستن..
2 اسانسور ندارن
3 زیر گذرها محل جمع شدن افراد معتاد...و مردم ازار هستن
4 سیستم روشنایی پل ها خرابه
5 در اون 20% پل هوایی كه اسانسور داره شبا بسته میشه
6 پل های پیاده و مسیر های رفت و امد رو زیاد كنن
..............
7 جای جریمه كردن یكم به هر نهادی هست فشار بیارن اول امكانات بدن بعد كسی انجام نداد جریمه كنن...
این جریمه ها از گلوكسی پایین نمیره..