تصمیم‌گیری محاکم آمریکا، سیاسی و بعضا مسخره است و در مورد اخیر هم به جان کری گفته‌ایم محاکم آمریکایی را دارای صلاحیت ندانسته و این تصمیم را غیرقانونی می دانیم.
کد خبر: ۸۹۹۰۴۲

وی درباره این‌که چه اقدامی در این باره می شود انجام داد، تاکید کرد: همه تلاش ما این است که مانع دسترسی آمریکا به اموال خودمان شویم و روش‌های آن نیز این است که اجازه ندهیم اموالمان به این کشور وارد شود و در مورد اخیر نیز همه پیگیری‌های حقوقی برای جلوگیری از دست‌اندازی آمریکا به اموال ایران صورت خواهد گرفت. وی از تصمیم دولت برای ایجاد کمیته ویژه پیگیری سه هدف در این پرونده خبر داد و گفت: اولا باید بررسی شود که چرا این اتفاق افتاده و با‌وجود همه تذکرات، پول ما در آمریکا یا در مواردی که این کشور به آن دسترسی دارد، سرمایه‌گذاری شده است. ظریف افزود: دوم این‌که باید دانست چگونه می‌شود مانع تکرار این‌گونه قضایا شد و سوم این‌که چگونه می توان مانع اجرای این حکم و دسترسی به اموالمان شد. همزمان محمدجعفر قنبری‌جهرمی، قائم‌مقام مرکز امور حقوقی نهاد ریاست جمهوری از تهیه مقدمات لازم برای طرح دعوی علیه اقدام آمریکایی‌ها در دیوان دادگستری بین‌المللی خبر داد و به ایرنا گفت: جمهوری اسلامی به‌عنوان خسارت دیده در عرصه بین‌المللی محق است برای استیفای حقوق خود اقدام کند.

عراقچی: نباید در دادگاه آمریکایی وکیل می‌فرستادیم

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم طی سخنانی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره مصادره اموال کشورمان صحبت و اظهار کرد: وزارت امور خارجه کشورمان اعتراض خود را به سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا اعلام کرده است و از زوایای حقوقی و سیاسی مسیر را پیگیری خواهد کرد.

عراقچی، مصادره پول‌های ایران ازسوی دادگاه‌های آمریکایی را راهزنی بین‌المللی خواند و افزود: اموالی که به صورت اوراق بهادار در یکی از بانک های خارجی وجود داشت و بر اثر یک بی‌احتیاطی در حساب امانی متعلق به یک بانک آمریکایی گذاشته شد در یک روند قضایی بی‌اعتبار، از سوی آمریکایی ها توقیف و مصادره شد. معاون وزیر امورخارجه افزود: بی‌احتیاطی دیگری که درباره این مساله انجام شد، معرفی وکیل از طرف ایران و دفاع از خود در این دادگاه بود. عراقچی گفت: این کار موجب شد صلاحیت دادگاه از سوی ایران تائید شود و این اشتباهی است که باید جبران شود. وی با بیان این‌که برای حضور در این دادگاه هیچ گونه مشورتی با وزارت امورخارجه انجام نشده بود، افزود: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، حضور ایران در دادگاه آمریکایی ممنوع است و نباید این دادگاه‌ها به‌رسمیت شناخته شود، اما ممکن است برای حضور در آن دادگاه مجوز گرفته باشند.

آمریکا از پشت خنجر می‌زند

همزمان با تاکیدهای مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان بر پیگیری دستبرد آمریکا به اموال ایران از مسیرهای حقوقی و دیپلماتیک، واکنش سایر مقامات کشورمان به این ماجرا نیز ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در همین زمینه در نشست دیروز مسئولان عالی قضایی گفت: دستبرد آمریکایی‌ها به اموال جمهوری اسلامی ایران پس از برجام و خوش‌و‌بش‌هایی که در این خصوص کردند، اکنون نیات ناصحیح آنان را نمایان کرد. رئیس قوه قضاییه افزود: واقعا شرم‌آور است که کشوری بحث برجام را مطرح و بعد دست دوستی دراز می‌کند و از آن طرف مرتب از پشت خنجر می‌زند. علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل هم در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: اقدام دولت آمریکا در مصادره دومیلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران کاملاً محکوم است و نشان‌دهنده روش قلدر مآبانه آمریکایی‌ها و نفاق آنها در صحنه بین‌المللی است.

دردسرهای دیپلماسی بانکی

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان درباره سخنان رئیس کل بانک مرکزی در آمریکا مبنی بر هیچ بودن دستاورد برجام گفت: سفر آقای سیف به آمریکا در قالب مأموریتی با عنوان دیپلماسی بانکی بود و این سفر برای حل مشکلات بانکی کشور انجام شد. وی افزود: سیف در پی کاهش فشارهای بانکی و تسهیل روابط بانک های اروپایی با ایران بود، بنابراین باید با لحن و ادبیاتی ویژه صحبت می کرد. نباید دیپلمات‌ها را در شرایطی قرار داد که سخنان آنها با طرف خارجی به ابزاری برای فشار به آنها در داخل کشور تبدیل شود.

در همین حال سایت خبری پایش در گزارشی نوشته، اظهارات هفته گذشته سیف، رئیس کل بانک مرکزی در آمریکا با انتقاد شدید اعضای هیات دولت در جلسه اخیر کابینه مواجه شده است. با این حال روحانی توضیح داده که این سخنان با هماهنگی نهاوندیان انجام شده است. نهاوندیان با بیان این‌که اظهارات سیف با وی هماهنگ شده و مخاطب آن جامعه سیاسی آمریکا بوده، به انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره و سخنان سیف را با هدف تاثیرگذاری بر آن توصیف می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها