مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص وکالت بلاعزل، پس گرفتن خانه بعد از طلاق، مهریه و چک برگشتی به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۹۸۶۸۰

من وبرادرم از طرف مادرم که سال 92 فوت کردند اموالی ارث می‌بریم که یکی از آنها یک‌چهارم مغازه‌ای هست که پدرم به نام مادرم زده بود. به همین خاطر من و برادرم به پدر وکالت داده‌ایم که اگر ایشان صلاح دانستند برای خود سند بزنند و پدرم با این وکالت قسمتی از کارخانه‌ای را که از پدر بزرگم به مادرم ارث می‌رسد به‌نام دایی بزرگم وکالت بلاعزل داده‌اند. البته با رضایت و اطلاع خودمان. حالا سر پرداخت سهم مادرم از کارخانه با دایی‌ها به مشکل خورده‌ایم. البته به خاطر پرداخت نشدن مالیات ارث نتوانسته‌اند سند بزنند. آیا می‌شود وکالت بلاعزل را باطل کرد؟ ما برای گرفتن سهم ارث کارخانه باید چه کار کنیم؟

با توجه به ماهیت وکالت بلاعزل امکان عزل ایشان نمی‌باشد؛ اما در صورتی که حق ضم وکیل (اضافه کردن وکیل جدید در مورد همان موضوع) از موکل سلب نشده باشد؛ می‌توانید با مراجعه به دفترخانه اقدام به ضم وکیل (انتصاب وکیل جدید برای همان موضوع) کنید. در این صورت دایی شما صرفا به همراه آن وکیلِ جدید می‌تواند اقدام به تنظیم سند رسمی به نام خود کند. از طرفی می‌توانید اقدام به مطالبه ثمن کرده و در صورت امتناع اقدام به طرح دعوی به طرفیت منتقل‌الیه کنید.

حدود سه سال پیش یک واحد آپارتمان خریدم که وام مهر داشت. با اصرار همسرم از اول خانه را به نامش کردم. حالا تقاضای طلاق کرده. آیا می‌شود خانه را از وی پس بگیرم؛ چراکه زمان خرید باید هیچ خانه‌ای به نام زوج و زوجه نبوده باشد.

‌به‌طور کلی بعد از وقوع هر معامله‌ای اصل بر صحیح و معتبر بودن آن معامله خواهد بود. از طرف دیگر ملاک تشخیص صحت هر معامله‌ای، زمان انجام آن معامله می‌باشد، به عبارت دیگر چنانچه در زمان انجام معامله اهلیت و صلاحیت قانونی کافی و لازم برای انجام معامله وجود نداشته باشد، این امکان وجود خواهد داشت تا به اعتبار و صحت معامله خدشه وارد شود؛ ولو سال‌ها از تاریخ انجام معامله گذشته باشد، بنابراین و در فرض مورد پرسش به نظر می‌رسد که چنین امکانی برای شما وجود نخواهد داشت.

همسرم به اسم من حساب باز کرده و با حساب من کار می‌کند و مبالغ بسیاری جابه‌جا می‌شود. آیا وی می‌تواند ادعا کند که این مبالغ به عنوان مهریه به حساب من وارد شده است؟!

مشکلات عدیده بسیاری در اثر انجام این دست اقدامات و اعتماد‌ها برای افراد ایجاد شده است و در همین راستا ما همواره افراد را به رعایت احتیاط و اقدامات پیشگیرانه راهنمایی می‌کنیم.

اما در پاسخ به پرسش شما باید بیان کرد این‌که شما اجازه بازگشایی حساب به نام خودتان را به همسرتان داده‌اید یا آن‌که اجازه استفاده از حساب بانکی خود را به همسرتان بدهید، می‌تواند عواقب بدی برای شما به دنبال داشته باشد، چه این‌که ایشان این امکان را خواهند داشت تا اعلام کنند مهریه و کلیه حقوق مالی شما را به حساب بانکی‌تان واریز کرده‌اند و از این بابت دینی بر عهده ندارند یا حتی این امکان را خواهد داشت تا اعلام کند برخی از واریزی‌های صورت گرفته به حساب شما، به عنوان قرض بوده است سپس آن مبالغ را از شما مطالبه کند.

اگر دارنده چکی، سر تاریخ مندرج در چک آن را برگشت نزند، آیا این چک برای اقدام قانونی اعتباری دارد و تا چه زمانی این اقدام را می‌توان انجام داد؟

مطابق قانون دارنده چک باید مواعدی را برای انجام بعضی تشریفات رعایت کند و عدم رعایت مواعد، موجب سقوط و از بین رفتن حق دارنده چک علیه بعضی از مسئولین چک می‌شود؛ اما این موضوع، مشمول صادرکننده چک نخواهد بود و به طور کلی باید گفت که شما در هر حال و در هر زمان می‌توانید علیه صادرکننده چک دعوای مطالبه وجه چک مطرح کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها