ریاض و دوحه با چراغ سبز واشنگتن، سوریه را به جنگ داخلی کشاندند

اعتراف بزرگ مقام قطری

بالاخره پرده‌ها بر افتاد و شاهد از غیب رسید. حمد بن جاسم، وزیر خارجه سابق قطر در یک اعتراف تکان‌دهنده و عبرت‌آموز با بیان این که اتفاقات سوریه نه‌تنها انقلاب مردمی نبوده بلکه توطئه‌ای بین‌المللی بوده است، گفت عربستان و قطر با چراغ سبز آمریکا این بحران را به وجود آوردند. این برای نخستین بار است که مقامی در این سطح نسبت به تحولات سوریه اظهار نظر می‌کند. هنوز محافل قطری و سعودی در این باره واکنش نشان نداده‌اند. افشای این راز اما به خودی خود پرده از روی بسیاری از توطئه‌ها برداشته و معلوم می‌کند دلیل کشته شدن هزاران نفر در سوریه و آواره شدن میلیون‌ها نفر چیزی جز قدرت‌طلبی محور عربی ـ غربی و دخالت‌های آشکار و پنهان آنها در حوادث پنج سال گذشته این کشور نبوده است .
کد خبر: ۸۹۸۴۶۳

به گزارش فارس، حمد بن جاسم نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر در گفت‌و‌گو با روزنامه فایننشال تایمز، سخنانی جنجالی بر زبان آورد و عربستان را مسئول پیچیده شدن بحران سوریه از سال 2012 دانست . حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی از سال 2007 تا 2013 نخست‌وزیر قطر بود، وی همچنین از 1992 تا 2013 به‌عنوان وزیر امور خارجه قطر فعالیت داشت. گفته می‌شود بن جاسم در به‌ قدرت رسیدن هشتمین امیر قطر؛ حمد بن خلیفه آل‌ثانی در سال 1995 نقش مهمی داشته است. وی در 26 ژوئن 2013 یک روز پس از کنار رفتن داوطلبانه امیر قطر، برکنار شد و درحال حاضر مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری قطر است .

سخنان خطرناک؛ داستان سوریه را از بین می‌برد

طراد بن سعید العمری، نویسنده معروف عربستانی در پایگاه تحلیلی «انحاء» در این باره نوشت: سخنان شیخ حمد بسیار خطرناک است. بیان چنین سخنانی سوالات بسیاری را پیش می‌کشد، زیرا این سخنان به طور کامل پایه‌های اصلی داستان سوریه را از بین می‌برد. داستانی که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره سوریه، رفتن بشار اسد، چگونگی رفتار دولت با مردم، ثبات منطقه، دخالت در امور کشورهای دیگر، مذاکرات ژنو و مهم‌تر از اینها، نقش ایران در منطقه ساخته‌ بودند. بنابراین بیش از هر چیزی باید آمریکا، عربستان و قطر درباره سخنان «حمد بن جاسم» توضیح دهند.

او ادامه می‌دهد: هنگامی که رولا خلف، خبرنگار فایننشال تایمز، از شیخ حمد ‌پرسید آیا بخشی از مسئولیت فاجعه این روزهای سوریه را به عهده می‌گیرید یا نه؛ او در جواب گفت: «سخنانی به تو می‌گویم که تاکنون به هیچ کسی نگفته‌ام. هنگامی که شروع به ورود به موضوع سوریه کردیم (2012) مطمئن بودیم قطر بزودی رهبری قضایای سوریه را به عهده خواهد گرفت. در آن زمان عربستان میلی به دخالت [آشکار] نداشت. بعد از آن سیاست‌ها در قبال سوریه تغییر کرد و به ما اطلاع ندادند عربستان می‌خواهد ما در پشت صحنه حضور داشته باشیم و همین امر موجب رقابت شدید بین ما و عربستان شد.

العمری افزود: سخنان «حمد بن جاسم»، درباره این‌که آنچه در سوریه اتفاق افتاده و می‌افتد، یک بازی بین‌المللی است، تعجبی ندارد؛ چرا که از ابتدای روند حوادث در سوریه، داستان چیز دیگری بوده است. همان‌طور که «رولن دوما» وزیر خارجه پیشین فرانسه، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود انگلیس دو سال پیش از آغاز بهار عربی، آماده حمله به سوریه بود. العمری نوشت: اما موضوع عجیب و جنجالی به ورود عربستان به بحران سوریه در مراحل بعدی آن مربوط می‌شود و این قضیه نیازمند تائید یا تکذیب رسمی است. طراد العمری در ادامه نوشت: حال دولت سوریه می‌تواند با استناد به این سخنان خطرناک، دعوی قضایی علیه کشورهای مختلف طرح کند و بیش از یک تریلیون دلار فقط برای بازسازی غرامت بگیرد. این نویسنده سعودی در بخش پایانی یادداشت خود ‌آورد: آیا پس از این افشاگری، آمریکا و هم پیمانانش از عربستان و کشورهای خلیج‌فارس می‌توانند خواستار برکناری بشار اسد شده یا در مذاکرات حل بحران سوریه شرکت کنند؟!

اوباما : توقع از ما نابجاست

این اعترافات در شرایطی بیان می‌شود که برخلاف انتظار ترکیه و کشورهای عرب و زمینه‌چینی آنها برای دخالت نظامی زمینی در خاک سوریه، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در آخرین اظهارات خود اعزام نیروهای زمینی به سوریه را نادرست خواند و به بی.بی.سی گفت: انتظار جامعه بین‌المللی از آمریکا برای اقدام در سوریه نابجاست.

باراک اوباما افزود: جامعه بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه نمی‌تواند همزمان به دو خواسته متضاد برسد. زمانی که اعضای جامعه بین‌المللی خودشان حاضر نیستند در این زمینه اقدام کنند، نباید از آمریکا چنین انتظاری داشته باشد. هرچند در حال حاضر مساله اعزام نیروهای زمینی به سوریه منتفی شده است اما کشورهای حامی تروریست‌ها همچنان به آرام شدن نبردها در سوریه و دست یافتن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز بی‌توجه بوده و تلاش می‌کنند مذاکرات صلح ژنو به سرانجامی نرسد . این درحالی است که بعد از پنج سال جنگ و خونریزی در سوریه، حال برخی مقامات آمریکایی می‌گویند بسختی می‌توان بین تروریست‌ها و مخالفان تفاوتی قائل شد. به گزارش شبکه العالم، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که بسیاری از گروه‌های مخالف در حال جنگ با ارتش سوریه هستند، اذعان کرد تمایز بین تروریست‌ها و مخالفان دشوار است. وی با اشاره به وضع کنونی حلب نیز خاطرنشان کرد: این منطقه به مرکزی برای گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) تبدیل شده است.

هلاکت یک فرمانده تروریست‌ها

روز گذشته درخبری اعلام شد گروه‌های تروریستی «لواء الحمزة، لواء ذی قار، لواء رعد الشمال، لواء مارع الصمود و گردان ماموریت‌های ویژه» در شمال غرب سوریه علیه ارتش این کشور متحد شدند. وبگاه خبری «آرا» با گزارش این خبر نوشت: گروه‌های تروریستی در شمال غرب سوریه نیز هفته پیش در استان لاذقیه علیه ارتش این کشور متحد شده و عملیاتی را آغاز کردند. در یک خبر دیگر اعلام شد حمله انتحاری به محل تجمع اعضای گروه تروریستی احرار الشام در ادلب، به کشته شدن یک فرمانده ارشداین گروه به نام «ماجد حسین الصادق» معروف به «اسلام ابو حسین» و 9 نفر دیگر از اعضای این گروه منجر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها