وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکایی ها باید در اطمینان دادن به دیگر کشورها برای مراودات تجاری با ایران فعالانه تر عمل کنند.
کد خبر: ۸۹۷۵۷۶
ظریف: خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا نیستیم

به گزارش جام جم آنلاین ، محمدجواد ظریف در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گزارش ها را در این باره به چالش کشید که ایران در حال حاضر به عنوان بخشی از توافق هسته ای، خواستار دست یابی به سیستم مالی آمریکاست.

در این گزارش به قلم ریک گلدستون آمده است توافق هسته ای از زمان اجرایی شدن در ماه ژانویه، هنوز فواید اقتصادی مورد انتظار ایرانی ها را محقق نکرده است.

ظریف در این مصاحبه اعلام کرد؛ مقامات آمریکایی در اطمینان دادن به دیگر کشورها در این باره که آنها می توانند بدون مواجه شدن با خطر مجازات، با ایران مراودات تجاری داشته باشند، باید «بسیار فعالانه تر» عمل کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ «ما هرگز خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا نشدیم. آنچه که ما خواستار آنیم، اجرای توافق هسته ای است که مستلزم آنست که آمریکا به موسسه های مالی اروپایی درباره مراوده با ایران اطمینان خاطر دهد.»

وی یک روز پس از دیدار با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مقر سازمان ملل متحد و گفتگو با او در ارتباط با پیچیدگی های مالی که در حال حاضر سبب بروز مشکلاتی در اجرای توافق هسته ای شده است، با اعضای تحریریه نیویورک تایمز مصاحبه کرد.

توافق هسته ای که ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا بدان دست یافتند سبب کاهش یا پایان دادن به بسیاری از تحریم های اعمال شده بر ایران در ازای محدود شدن فعالیت های هسته ای ایران و دادن تضمین هایی در این باره شد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

با وجود خوش بینی هایی که توافق هسته ای در پی داشت، شمار زیادی از تحریم های آمریکا بر ایران همچنان به قوت خود باقیست. این تحریم ها شامل ممنوع بودن رابطه بین بانک های ایرانی و آمریکایی و محدودیت های شدید بر استفاده ایران از دلار می شود.

از آنجایی که بسیاری از مراودات مالی بین المللی با دلار انجام می شود یا به دلار تبدیل می شود، شرکت های خارجی که تمایل دارند با ایران مراودات تجاری داشته باشند، همچنان در این باره تعلل می کنند و بیم آن دارند تحریم های آمریکا را نقض کنند. این بی میلی سبب ناامیدی ایران و منجر به مطرح شدن اتهاماتی از سوی مقامات ایرانی در این باره شد که آمریکا مفاد توافق هسته ای را اجرا نمی کند.

در همین حال، منتقدان ایران در آمریکا می گویند اتهامات ایران بهانه ای برای گرفتن امتیازات بیشتر است که مهمترین آنها دسترسی به نظام مالی آمریکا است که این اقدام سبب خواهد شد ایرانی ها بتوانند با دلار معامله کنند. برخی منتقدان می گویند آمریکا در نتیجه همه اهرم های اقتصادی خود را در قبال ایران از دست خواهد داد.

در حالی که گفته می شود مقامات وزارت امور خارجه و خزانه داری آمریکا اعلام کرده اند ایران به نظام مالی آمریکا دسترسی نخواهد داشت اما آنها به صورت ضمنی اذعان کرده اند مشکلاتی در این میان وجود دارد.

کری پس از گفتگو با آقای ظریف در روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران در سازمان ملل متحد اعلام کرد دو طرف در تلاش برای ابراز اطمینان از این موضوع هستند که «توافق هسته ای دقیقا اجرا خواهد شد و همه طرف ها می توانند از منافع توافق بهره مند شوند.»

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دو طرف قرار است روز جمعه بار دیگر دیدار کنند.

ظریف اذعان کرد وزارت خزانه داری آمریکا که بر قوانین پیچیده مرتبط با تحریم های مالی آمریکا نظارت دارد- در راستای اجرایی شدن توافق هسته ای گام هایی برداشته است؛ «اما فکر نمی کنم این اقدامات کافی بوده باشد.»

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:‌ «آنها باید رویکردی بسیار فعالانه تر اتخاذ کنند و سبب شوند افراد بدانند معامله با ایران سبب مجازات آنها نخواهد شد.»

وی طی این مصاحبه -که در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل متحد برگزار شد- به موضوعات دیگری از جمله تنش ها بین ایران و عربستان سعودی پرداخت.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برخی از این موضوعات را در دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در ریاض مطرح کرد.

ایرانی ها و سعودی ها از طرف های مخالف در درگیری ها در سوریه و یمن حمایت می کنند. ایران همچنان به سبب کشته شدن شمار زیادی از حاجیان ایرانی در سپتامبر گذشته طی ازدحام جمعیت در نزدیکی مکه خشمگین است، رویدادی که هنوز سعودی ها توضیح کاملی درباره آن ارائه نکرده اند.

ظریف همچنین اعلام کرد امید کمی به بهبود روابط با عربستان وجود دارد. او سعودی ها را به تحریف موضوعات مرتبط با ایران متهم کرد زیرا بر این باورند اتخاذ چنین راهبردی به نفع آنهاست.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
میرزایی
-
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
۰
۰
سلام
ممنون به خاطر مطالب داغ و دست اول
سایت بسیار زیبایی دارید.

نیازمندی ها