از شایعه برکناری تا قدردانی از رئیس بانک مرکزی

پس‌لرزه‌های سخنان سیف

اقتصاد کارشناسان اقتصادی نسبت به سخنان روزهای اخیر ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره لغو نشدن تحریم‌های بانکی مطابق برجام، واکنش‌های مختلفی نشان داده‌اند. بیشتر کارشناسان از صداقت سیف در بیان واقعیات بدعهدی آمریکا در لغو تحریم‌ها استقبال کرده و البته برخی نیز مواضع سیف را بی‌ارتباط با شایعه برکناری او نمی‌دانند.
کد خبر: ۸۹۶۶۶۲

یحیی آل‌اسحاق، عضو اتاق بازرگانی در واکنش به سخنان سیف، ضمن بیان این‌که دولت باید با محاسبه هزینه فایده، برخی مطالب را با درنظرگرفتن عدم‌آسیب آنها به کشور بیان کند و با مردم شفاف باشد، گفت: عملاً تاکنون نتوانسته‌ایم وجوهی را میان بانک‌های بزرگ خارجی و ایرانی نقل و انتقال دهیم.

وی در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن اشاره به این‌که آقای سیف قبل از سفر به آمریکا اعلام کرد که سوئیفت در کشور برقرار شده است، افزود: البته کنار هم گذاشتن این دو مطلب یک تناقض به‌وجود می‌آورد، از یک سو می‌گویند سوئیفت برقرار شده، اما از سوی دیگر از عدم نقل و انتقال پول میان بانک‌های خارجی و ایرانی صحبت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در توضیح این تناقض باید بگویم، جریان مخابره پیام در سوئیفت ایجاد شده است، اما در این شبکه باید پاسخ‌های مثبتی از سوی بانک‌های خارجی ارسال شود که این موضوع هنوز اجرایی نشده است. ما پیام مخابره می‌کنیم، اما از آن طرف بانک اروپایی به‌دلیل نگرانی از اعمال تحریم‌های جدید برضد خود، حاضر به همکاری با بانک‌های ایرانی نیست.

آل‌اسحاق اضافه کرد: بانک‌های خارجی منتظر مجوز آمریکا برای آغاز فعالیت خود با بانک‌های ایرانی هستند، ازاین رو سیف با بیان این صحبت‌ها از آمریکا درخواست کرده تا این ممنوعیت را از بین ببرد. البته به‌اعتقاد من آمریکا در بی‌عهدی سابقه طولانی دارد و نمی‌توانیم به قول‌های آنها اعتماد کنیم، زیرا امروز دلار و روز دیگر قدرت دفاعی ایران را بهانه کرده و در صدد اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران است.

سیف نمی‌توانست دروغ بگوید

جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت نیز با بیان این‌که از گوشه و کنار بویژه از سوی خود دولت عنوان می‌شد سوئیفت باز شده، اما مردم می‌دیدند انتظاراتشان برآورده نمی‌شود، تصریح کرد: آقای سیف نمی‌توانست در جایی که خودش این اطلاعات را دارد، دروغ بگوید.

وی در گفت‌وگو با فارس اظهارکرد: آقای سیف با صداقت کامل این حرف را زد. این حق مردم ایران است که از واقعیت‌ها مطلع شوند و حقشان نیست که به آنها دروغ گفت و واقعیت‌ها پنهان شود.

دبیر اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این‌که رفع کامل محدودیت‌ها و تحریم‌ها صورت گرفته باشد، این گونه نیست و کم و بیش هم بسیاری از این موضوع مطلع بودند، اما متاسفانه دولت در تمام این سه چهار ماه با شفافیت این مساله را با مردم در میان نگذاشت ‌که بگوید آمریکا به عهدش وفا نکرده و چرا وفا نکرده است و زیاده‌خواهی می‌کند.

دبیر اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به نظرم به سخن آقای سیف نقدی وارد نیست و حداقل این است که نباید انتظار داشت و خدای ناکرده این بحث صورت گیرد که یکی از مقامات مملکت دروغگو باشد و واقعیت را از مردم پنهان کند.

دکتر ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی هم با اشاره به اظهارات اخیر سیف، رئیس بانک مرکزی گفت: این‌که امروز آقای سیف به این موضوعات اعتراف کرده است، بد نیست اما سوال این است که آیا آقای سیف نمی‌توانست پیش از این، بدعهدی آمریکایی‌ها را پیش‌بینی‌ و آنها را برای مردم بیان کند.

سیف قرار بود برکنار شود افشاگری کرد

حیدر مستخدمین حسینی، معاون پیشین بانک مرکزی در تحلیل اظهارات دو روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی، موضع متفاوتی دارد و معتقد است: این که یک عضو کابینه با حضور در قلب آمریکا از برجام انتقاد کند و بگوید که برجام هیچ دستاوردی نداشته، برخلاف صحبت‌هایی است که تاکنون رئیس‌جمهور محترم، بقیه وزرا یا حتی خود آقای سیف مطرح می‌کردند. لذا احتمال دارد که بحث تعدیل برخی از اعضای کابینه در میان باشد.

به گزارش تسنیم، وی با بیان این‌که اواخر سال گذشته شایعه تغییر سیف مطرح شده بود، عنوان کرد: شاید آقای سیف خواسته با وجود این فرضیه‌ها در جایی مصاحبه کند که وسعت جهانی بیابد و همه رسانه‌های بین‌المللی به آن اشاره کنند. اگر قرار بود آقای سیف از برجام انتقاد کند، می‌توانست آن را در فضای بسته‌تری مطرح یا از فرصت جلسه با وزیر خزانه‌داری آمریکا استفاده کند. انعکاس گسترده صحبت‌های آقای سیف به بحث تغییرات در کابینه برمی‌گردد. با این فرضیه آقای سیف می‌خواست این را بیان کند تا پوششی بر کارکردهای خودش بگذارد که مثلاً او نیز اعتقاد دارد با اجرای برجام اتفاق خیلی مهمی در اقتصاد کشور نیفتاده است.

وی بیان کرد: مطرح کردن عمومی انتقادات سیف به برجام، امتیازی برای دولت به حساب نمی‌آید، جز این که آقای سیف از قبل بداند که قرار است تغییر کند و بعد اگر این تغییر انجام شد، ادعا کند به دلیل مواضعش در واشنگتن این تغییرات انجام شده است یا این‌که خواسته به این صورت خودش را بیمه کند و به فعالیت‌هایش ادامه دهد.

مستخدمین حسینی عنوان کرد: بعید به نظر می‌رسد صحبت‌های سیف با هماهنگی دولت باشد، زیرا این اقدام برای دولتمردان گران تمام خواهد شد و دولت تشخیص می‌دهد که چنین واکنشی توسط رئیس‌کل بانک مرکزی در سطح بین‌المللی پیامدهای منفی خواهد داشت. به نظر نمی‌رسد اظهارات آقای سیف همسو با جهت‌گیری کل دولت باشد و صحبت‌های ایشان احتمالا می‌تواند بیشتر در جهت تعدیل کابینه صورت گرفته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها