مرجع رسیدگی به مشکلات سینماگران منحل شد

شورای عالی سینما در خط پایان

رئیس سازمان سینمایی روز گذشته در گفت‌وگویی خبر از انحلال شورای عالی سینما داد؛ به همین راحتی. مهم‌ترین مرجع سینمای ایران که با نیت و هدف وضع سیاست‌های کلان سینمای کشور و ساماندهی به وضعیت شغلی، معیشتی و بیمه سینماگران و توجه به زیرساخت‌های سینمایی شکل گرفت، بسادگی و در خلال یک مصاحبه به بایگانی تاریخ سپرده می‌شود. آن هم بدون این‌که یکی از اعضای مهم شورای عالی سینما اصلا از این تصمیم اطلاع داشته باشد، آن هم بدون محاسبه و کارشناسی دقیق و همه‌جانبه و با اعترافی از سر ناتوانی و رفع تکلیف. صحبت از نبود بودجه برای حل مشکلات انبوه سینماگران زحمتکش در حالی از سوی حجت‌الله ایوبی مطرح می‌شود که توضیحی برای بودجه‌های تفکیک جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر، جشنواره‌های کودک و نوجوان و مدرسه ملی سینما داده نمی‌شود.
کد خبر: ۸۹۶۲۳۷

به گزارش جام‌جم، کلید آغاز فعالیت شورای عالی سینما در دی ماه سال 89 و از سوی جواد شمقدری، معاونت سینمایی وقت وزارت ارشاد زده شد و هرچند از ابتدا با مخالفت‌هایی عمدتا از سوی جناح سیاسی مخالف روبه‌رو بود، اما کمتر کسی به نفس و نیت مثبت ایجاد این شورا ایراد وارد می‌کرد. تصویب برنامه‌های حمایت از تولید آثار فاخر سینمایی، تعیین ساز و کارهای لازم برای اعمال مدیریت هماهنگ منابع و امکانات ملی در عرصه سینما، تصویب شیوه‌های حمایت از توسعه شهرک‌ها، پردیس‌ها و فضاهای سینمایی، پیشرفت همه‌جانبه کمی و کیفی توانمندی‌های ملی در عرصه سینما، تقویت مؤلفه‌های سینمای ملی به عنوان یکی از عناصر هویت اسلامی ـ ایرانی، ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، رونق اقتصاد سینما و توانمندسازی بخش غیردولتی فعال در حوزه سینما، افزایش کمی و ارتقای کیفی تولیدات سینمای ایران با توجه به مضامین، موضوعات و سوژه‌های ارزشمند و پاسخگویی به نیازها و مطالبات مخاطبان، برخی از وظایف و اهداف تشکیل این شورا بود.

کارنامه شورا در دولت دهم

شورای عالی سینما در دولت دهم جلساتی را تشکیل داد و مصوباتی را درباره توجه به بحث بیمه و مسکن سینماگران به امضا رساند، اما نتیجه و خروجی آن به عمر دولت کفاف نداد و در دولت یازدهم هم اتفاق ویژه‌ای برای سینماگران نیفتاد، یعنی به گواه اعضا اصلا جلسه مفید و موثری تشکیل نشد و رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی سینما حتی در یک جلسه هم حضور پیدا نکرد.

حرف‌های عجیب ایوبی

در چنین شرایطی رئیس سازمان سینمایی روز گذشته در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها بر انحلال شورای عالی سینما تاکید می‌کند و به ناکارآمدی و غیرضروری بودن این شورا اشاره دارد.

حجت‌الله ایوبی گفت: از همه کسانی که عضویت در شورای عالی سینما را پذیرفتند، جدا تشکر می‌کنم، ولی اکثریت قریب به اتفاق همین بزرگوارانی که پذیرفتند عضو شورای عالی سینما شوند، در اولین جلسه معتقد بودند که این نهاد اساسا درست متولد نشده و یک فرزند ناقص‌الخلقه است. این دیدگاهی است که در شورای عالی سینما وجود داشت، ولی ما حقیقتا در آن ماه‌های پرالتهاب اول کار خیلی فرصت بررسی همه‌جانبه این را که آیا این نهاد که تاسیس شده اتفاق خوبی است یا خیر نداشتیم و تصورمان این بود که سرنوشت سازمان سینمایی به شورای عالی سینما گره خورده و این دو نهاد به هم مربوط هستند، ولی بعد که جلسات تشکیل شد، متوجه شدیم سازمان سینمایی یک سازمان مستقل است و نیازی نیست بالای سر این سازمان نهادی به نام شورای عالی سینما وجود داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی درباره حضور نیافتن رئیس‌جمهور هم توضیح جالبی داد و گفت: دکتر روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم معتقد هستند که کارهای تخصصی باید در نهادهای تخصصی و توسط افراد مربوطه دنبال شود و در همین راستا کارهای فرهنگی را به وزیر فرهنگ واگذار کرده‌ و بارها گفته‌اند ورود به جزئیات امور تخصصی نه درست است نه کارشناسانه. ایشان معتقد است مسائل فرهنگی باید در سطح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حل و فصل شود. آقای جنتی هم وزیر باسابقه‌ای هستند و مسائل را به بخش‌های تخصصی واگذار کرده‌اند و حال با چنین رویکردی این‌که ما همه مسائل سینما را در جلسه با رئیس‌جمهور حل و فصل کنیم، راه و روش این دولت نیست. ما امروز بعد از دو سال به این نتیجه رسیده‌ایم آقایان اعضای محترم شورای عالی سینما ملاحظه‌ای که داشتند کاملا درست است و مقدمات این را فراهم می‌کنیم که شورای عالی سینما دیگر نباشد.

ضربه به بدنه سینما

حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه‌کننده شناخته شده سینما در گفت‌وگو با جام‌جم، انحلال شورای عالی سینما را ضربه‌ای به سینمای ایران ‌دانست و گفت: اگر آقای ایوبی سینمایی بود و از سینما شناخت داشت، قطعا این شورا را منحل نمی‌کرد. بلکه به عنوان رئیس سازمان سینمایی باید تلاش می‌کرد این شورا حفظ شود و بازتاب‌های خوبی که قبلا این شورا داشت، ادامه پیدا می‌کرد. همه مصوبات شورای عالی سینما قانونی است و همه مسائل و مشکلات سینما از طریق مصوباتی از سوی شورا قابل رفع است، اما آقای ایوبی به جای این‌که با برگزاری جلساتی نسبت به حل مشکلات معیشتی سینماگران اقدام کند، تصمیم به انحلال آن می‌گیرد.

تهیه‌کننده اخراجی‌ها ادامه ‌داد: درست است که جلسه‌ای در دولت یازدهم تشکیل نشده، اما انحلال آن هم دردی دوا نمی‌کند و بودنش بهتر از نبود آن است. این‌که رئیس سازمان سینمایی می‌گوید این شورا ناکارآمد است، چون اصلا شما کاری انجام ندادید و هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده است. شورای عالی سینما قطعا کارآیی دارد، اما شما هیچ کار مفیدی صورت ندادید. اگر ما به زیرساخت‌ها توجه کنیم بهتر از این است که جشنواره فیلم فجر را به دو قسمت تقسیم کنیم و هزینه‌ها را دو برابر کنیم؟ واقعا چه اتفاقی می‌افتاد اگر این جشنواره در یک نوبت برگزار می‌شد؟

بی‌خبری اعضا از انحلال

پس از اطلاع از این تصمیم عجیب و غریب سعی کردیم با اعضای شورای عالی سینما تماس بگیریم که فقط امکان صحبتی کوتاه با مسعود جعفری‌جوزانی فراهم شد که اتفاقا در هر دو دوره، هم دولت قبلی و هم دولت فعلی، یکی از اعضای شورای عالی سینما بوده است. اما واکنش کارگردان «ایران برگر» به شنیدن این خبر از سوی ما جالب بود.

جعفری جوزانی با خنده از این خبر اظهار بی‌اطلاعی ‌کرد و گفت: جالب است که من به عنوان یکی از اعضای شورای عالی سینما اصلا از این موضوع خبر ندارم و اولین بار است که چنین چیزی را می‌شنوم و تا الان کسی چنین چیزی را به من نگفته است.

این عضو شورای عالی سینما درباره چرایی این مساله و ناکارآمدی این شورا هم افزود: اصلا در دولت یازدهم جلسه‌ای تشکیل نشد که بخواهیم به کارآمدی و ناکارآمدی آن پی ببریم و هیچ گاه جلسه‌ای رسمی با حضور آقای روحانی تشکیل نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها