عربستان با کارنامه سیاه تجاوز به یمن حق اظهارنظر درباره ایران را ندارد

واکنش رئیس قوه قضاییه به بیانیه ضد ایرانی اجلاس استانبول

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با جام جم آنلاین مطرح کرد:

تحرک دیپلماتیک راهکار جبران شیطنت سعودی در استانبول

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به اینکه سیاست خارجی کشورمان باید تلاش کند با رایزنی های دو جانبه با کشورهای مختلف مسایل پیش آمده در اجلاس استانبول را جبران کند تصریح کرد: ممکن است کشوری در صحن اجلاس علنی نتواند برخلاف عربستان موضع گیری کند اما به صورت دو جانبه می توان نظر آن کشور را در جهت حرکت برخلاف مسیر عربستان سوق داد.
کد خبر: ۸۹۶۱۱۳
تحرک دیپلماتیک راهکار جبران شیطنت سعودی در استانبول

نوذر شفیعی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، با اشاره به برخی محورهای ضد ایرانی بیانیه پایانی اجلاس استانبول گفت: علیرغم این موضوع و برخی اظهارات مبنی بر اینکه بهتر بود ایران از ابتدا در اجلاس شرکت نمی کرد باید گفت در چارچوب سازمانی باید در این اجلاس شرکت می کردیم و نباید به صرف اینکه ممکن است در اجلاسی موضوعی علیه ما تصویب شود در آن حضور نیابیم.

وی ادامه داد: باید در این اجلاس ها شرکت کنیم تا بتوانیم تاثیر گذار باشیم و دیدگاههای خود را نیز مطرح کنیم.حضور ما در اینگونه اجلاس ها تاثیرات مثبت خود را نیز داشته است و عدم قرائت بیانیه نکته ای مثبت است.

نماینده مردم ممسنی در مجلس نهم با اشاره به اینکه نباید تاثیر گذاری متغیر پول را در تمام حوزه ها از جمله سیاست فراموش کنیم افزود: اغلب کشورهای شرکت کننده در اجلاس یا فقیر هستند و بشدت تحت تاثیر وعده های مالی عربستان قرار می گیرند و یا به لحاظ مذهبی از عربستات تاثیر می گرفتند.متاسفانه این مسایل واقعیت های تلخی در سیاست خارجی کشورمان است و به عنوان نقاظ ضعف باقی خواهد ماند.

وی در عین حال گفت: فراموش نکنیم این اتفاقات قابل جبران است ومصوبات اجلاس مصوبه ای نیست که ضمانت اجرایی داشته باشد بلکه به لحاظ سیاسی و روانی برای ما مطلوب نبوده و آثارش بیشتر سیاسی و روانی است.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به اینکه سیاست خارجی کشورمان باید تلاش کند با رایزنی های دو جانبه با کشورهای مختلف مسایل پیش آمده در اجلاس استانبول را جبران کند تصریح کرد: ممکن است کشوری در صحن علنی نتواند برخلاف عربستان موضع گیری کند اما به صورت دو جانبه می توان نظر آن کشور را در جهت حرکت برخلاف مسیر عربستان سوق داد.

شفیعی دیپلماسی دو جانبه را راهی برای خنثی سازی مصوبه اجلاس دانست و ادامه داد: در حال حاضر دیپلماسی ما باید از چند جانبه به دو جانبه حرکت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: قطعا اقداماتی که باید انجام می گرفت از سوی مسئولان شرکت کننده کشورمان در اجلاس صورت گرفته است و بیشتر از این امکان حرکت دیگری نبوده است؛وقوع این مسایل در روابط میان کشورها غیر طبیعی نیست و قابل جبران است و می توان با رایزنی های دو جانبه جبران کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها