عربستان با کارنامه سیاه تجاوز به یمن حق اظهارنظر درباره ایران را ندارد

واکنش رئیس قوه قضاییه به بیانیه ضد ایرانی اجلاس استانبول

پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با جام‌جم:

سازمان همکاری اسلامی ابزاری برای اغراض سیاسی ریاض است

سیاست‌های خصمانه ریاض علیه کشورمان همچنان ادامه دارد. عربستان سعودی که خود را بازنده مجموعه تحولات اخیر در خاورمیانه می‌بیند، تلاش دارد با فرافکنی، تهران را عامل مشکلاتی معرفی کند که ریاض، عامل به‌وجود آمدن بسیاری از آنهاست. با دکتر پیروز مجتهدزاده، استاد ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی) درباره ابعاد تازه اتهام‌افکنی آل‌سعود علیه کشورمان که در اجلاس اخیر استانبول بروز و ظهور یافت، گفت‌وگو کرده‌ایم. وی در این گفت‌وگو تاکید کرده که ایران باید پیش از اجلاس اخیر تهدید می‌کرد در صورت صدور بیانیه ضدایرانی، از سازمان همکاری اسلامی خارج می‌شود.
کد خبر: ۸۹۵۹۶۲

***

با توجه به تشدید دشمنی عربستان سعودی با کشورمان و ایجاد فضای ایران‌هراسی در منطقه، به نظر شما مقامات ایرانی شرکت‌کننده در این کنفرانس در مقابل اختلاف‌افکنی‌های آل‌سعود چه واکنش مناسبی می‌توانستند داشته باشند؟

با توجه به اوضاعی که از مدت‌ها قبل عربستان سعودی برای تشدید فضای ایران هراسی در منطقه به‌وجود آورده، مقامات سیاسی کشورمان باید پیش‌بینی لازم را می‌کردند و از اول مواظب می‌بودند که چنین اتفاقی نیفتد. کشورمان باید از ابتدا بنای قول و قرار لازم همراه با تهدید با برگزارکنندگان نشست همکاری اسلامی می‌گذاشت تا چنین اتفاقی نیفتد. گرچه در اجلاسیه پایانی بنابر ملاحظاتی، بیانیه پایانی قرائت نشد، اما این انتقاد همچنان به جای خود باقی بوده و طبیعی است که طرف اصلی این انتقاد، عربستان سعودی است که سال‌هاست، دشمنی خود را علیه ایران تشدید کرده است.

با توجه به برگزاری اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی در ترکیه، آیا می‌شد انتظار داشت که آنکارا جلوی فشار ریاض به این سازمان برای صدور یک بیانیه ضدایرانی را بگیرد؟

این کنفرانس در ترکیه برگزار شد و انتظار می‌رفت کشور برگزارکننده از هرگونه اقدامی که باعث ایجاد تفرقه در جهان اسلام شود، خودداری کند، اما این اتقاق نیفتاد و مقامات سیاسی ایران باید از دولت ترکیه برای این اقدام انتقاد کنند. واقعیت این است که بیانیه پایانی اجلاس با روح کلی وحدت در جهان اسلام بیگانه است. سازمان همکاری اسلامی به منظور ایجاد وحدت اسلام، نزدیکی و یکپارچگی جهان اسلام تشکیل شده، اما اتفاق اخیر با این هدف کاملا مغایرت دارد.

در چنین شرایطی که سازمان همکاری اسلامی مواضعی علیه کشورمان اخذ می‌کند، به‌نظر شما تهران چه پاسخی می‌تواند نسبت به این گونه رفتارها داشته باشد؟

با توجه به این‌که کنفرانس اخیرا ابزاری برای اجرایی شدن اغراض سیاسی عربستان سعودی شده، مقامات کشورمان باید قبل از تشکیل اجلاس اخیر، تهدید می‌کردند اگر کسانی قصد انتشار و گنجاندن چنین بیانیه‌ای را دارند، ایران از سازمان کشورهای اسلامی خارج خواهد شد. واقعیت این است که ایران یکی از بانیان تشکیل سازمان کشورهای اسلامی است و البته حضور ایران در این سازمان هم تاکنون سودی برای کشورمان در پی نداشته است. بی‌تردید تهدید ایران به خروج از سازمان کشورهای اسلامی با توجه به اهمیتی که کشورمان در منطقه دارد، تهدید موثری بود و جلوی برخی اقدامات ضدایرانی را می‌گرفت. یک بار دیگر از فرصت استفاده می‌کنم و از دولت بشدت انتقاد می‌کنم که رفتار ضعیف در مقابل چنین کشورهایی باعث جسارت بیشتر آنها شده است. مطلوب آن است که هرجا اهانتی صورت گرفت، باید به همان اندازه پاسخ داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها