سیف در شورای روابط خارجی آمریکا:

انتظاراتمان از برجام برآورده نشده است

رئیس بانک مرکزی ایران در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا بر لزوم انجام تعهدات آمریکا و اتحادیه اروپا براساس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تاکید کرد.
کد خبر: ۸۹۵۸۳۴
انتظاراتمان از برجام برآورده نشده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران که به واشنگتن سفر کرده است در شورای روابط خارجی آمریکا حضور یافت و درباره مسائل اقتصادی مربوط به توافق هسته ای سخنرانی کرد.

وی در سخنرانی خود تاکید کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود براساس توافق هسته‌ای عمل کنند و اقدامات لازم را برای رفع تحریمها در چارچوب این توافق انجام دهند.

سیف تاکید کرد که باید به ایران اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا و امکان لمس تراکنشهای مالی ایران به سیستم مالی آمریکا(UTurn) داده شود.

وی افزود: اگر اقدامات اخیر بر علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانکهای بین المللی شود توافق هسته ای شکست خواهد خورد.

رئیس بانک مرکزی ایران سپس در نشست پرسش و پاسخ این جلسه شرکت کرد و به سوالات حضار پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سپاه هم باید از خدمات مالی استفاده کند گفت: همه می‌توانند از خدماتی که در جامعه داده می‌شود استفاده کنند، بانکها خدمات خود را به همه ارایه می‌کنند.

وی در واکنش به این سوال که ایران چه مقدار در سال برای نظامی خرج می‌کند؟ نیز گفت: نمی‌توانم به شما آمار دهم. تصمیمات برپایه اولویت بندی‌ها گرفته می‌شود. ایران در منطقه ریسک بالای دنیا قرار دارد، ظهور داعش و کشورهای حامی آن. چگونه می‌توان تضمین کرد که ایران هدف قرار نخواهد گرفت. ما باید به ظرفیتهای دفاعی خود تکیه کنیم.

سیف در پاسخ به این سوال که ایران از نظر فساد اقتصادی از روسیه و پاکستان بدتر است، موانع و دلایل آن چیست؟ نیز افزود: اطمینان می‌دهم که این رتبه بندی سیاسی است. اگر دقیق بررسی کنید خواهید فهمید کشورهای دیگر از ایران بالاتر هستند و وضعیت بدتری دارند. این آمارها سیاسی است و نباید به آنها اطمینان کرد.

وی به سوال یک خبرنگار درباره آینده اقتصاد ایران گفت: منابع وسیع نفت و گاز، ثبات اقتصادی و مدیریت اقتصادی صحیح چشم انداز اقتصادی ایران را روشن کرده است. ما در گذشته مدیریت بد اقتصادی داشتیم ولی تلاش میکنیم آن را جبران کنیم. کشور ما بخاطر سیاست‌هایش در اقتصاد بسیار قوی است، پنج برنامه توسعه داشتیم و ششمین آنها اکنون در حال اجراست. اقتصاد ایران در منطقه بسیار قوی و در رتبه اول قرار دارد.

وی درباره تعهدات موجود در توافق هسته‌ای گفت: انتظار ما این است که بعد از اجرای برجام، ایران به تجارت بین‌الملی متصل شود؛ از طرفین خود در مذاکرات هسته‌ای می‌خواهیم که به تعهداتشان پایبند باشند.

دولت ایران تعهدات خود را پذیرفته و به این تعهدات عمل کرده و اروپا و آمریکا نیز باید به تعهدات خود عمل کنند، در غیر اینصورت نمی‌توان از روابط بین‌الملی صحبت کرد زیرا عدم انجام تعهدات طرف مقابل با روح توافق در تضاد است.

سیف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا از عمد قصد دارد اقدامات ایران برای اتصال به تجارت بین‌الملی را مختل کند یا مشکل از سیستم مالی ایران است گفت: حاصل توافق هسته‌ای مهم است. تاکنون اثری که از توافق هسته ای انتظار داشتیم را ندیدیم. هنوز شرایط عادی نداریم. نمی‌گویم پیشرفتی نشده ولی با در نظر گرفتن فعالیت‌هایی که ما انجام دادیم، اتفاقی برایمان نیفتاده است. ایران تمام تعهداتش را انجام داده است، طرف دیگر به تعهداتش عمل نکرده و باید آن را تسریع کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها