رئیس جمهور برگزاری سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را در شرایط کنونی مهم برشمرد و در عین حال گفت: گسترش مناسبات دوجانبه تهران - آنکارا مورد تاکید است.
کد خبر: ۸۹۵۴۷۳
تاکید بر مبارزه با تروریسم و تجاوزگری/ روابط ایران-ترکیه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما،حسن روحانی پیش از عزیمت به ترکیه در فرودگاه برگزاری سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی را در استانبول مهم برشمرد و در عین حال گفت: گسترش مناسبات دوجانبه تهران - آنکارا نیز در این سفر مورد تاکید قرار می گیرد.

وی تأکید کرد:‌ ترکیه هم باید از فضای پسابرجام به‌خوبی استفاده کند.

روحانی در مورد این سفر افزود: این سفر سه روزه خواهد بود که دو روز اول آن برای شرکت در اجلاس سران کنفرانس اسلامی در استانبول است .

وی تصریح کرد: سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان مجمعی که همه کشورهای اسلامی را دور یک میز جمع می کند برای ما به‌خصوص در شرایط فعلی حایز اهمیت است.

روحانی گفت: امروز در جهان اسلام هم با مشکل تروریسم و هم با مشکل افراطی گری و فرقه گرایی مواجه هستیم و هم متاسفانه شاهد تجاوز برخی کشورها به کشورهای دیگر هستیم .

وی ادامه داد: یکی از اهداف سازمان کنفرانس اسلامی وحدت امت اسلامی و رفع اختلافات است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم در این اجلاس درباره مسئله رفع اختلافات در دنیای اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در میان کشورهای اسلامی و به‌خصوص در زمینه مبارزه با تروریسم بحث‌های راهگشایی مطرح شود.

آقای روحانی گفت:‌ تا همه کشورها با همدیگر همکاری نداشته باشند مشکل افراطی گری و تروریسم حل و فصل نخواهد شد.

وی افزود: همه ما می دانیم مسئله جهان عاری از خشونت یکی از شعارهای جمهوری اسلامی ایران از آغاز به‌خصوص دولت یازدهم بوده و در دنیای اسلام مبارزه با تروریسم را همواره به طور جدی دنبال کرده است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران عملاً‌ به هر ملت و دولتی که در مبارزه با تروریسم از ایران کمک خواسته، کمک کرده و کمک در عراق، ‌سوریه و کشورهای دیگر به خوبی انجام شده است .

وی ادامه داد: امیدواریم در این کنفرانس قدم موثری برای مبارزه با تروریسم برداشته شود.

روحانی گفت: در کنار این اجلاس ملاقات با سران کشورهای شرکت کننده و مباحث دو جانبه مطرح خواهد شد.

وی افزود: روز سوم این سفر به برنامه دوجانبه ایران و ترکیه اختصاص دارد.

رئیس جمهور گفت: مدتی بود که می خواستیم چنین سفری را انجام دهیم بنابراین می توانیم در کنار کنفرانس اسلامی یک روز را به مسائل دوجانبه با ترکیه اختصاص دهیم.

وی افزود: ترکیه همسایه بسیار مهمی برای ماست و در سال های گذشته همواره رو به توسعه و گسترش بوده است.

روحانی اظهار داشت: ترکیه هم باید از فضای پسابرجام به خوبی استفاده کند همانطوری که نخست وزیر ترکیه در سفر به تهران می گفت ما در روزهای تحریم در کنار شما بودیم و در پسابرجام می بینیم همه کشورها صف بسته اند و شرکت های مختلف وارد ایران می شوند بنابراین چرا ترکیه از این فضا استفاده نکند.

وی گفت:‌ ما از این نظر نخست وزیر ترکیه استفاده کردیم و گفتیم از این فضا باید استفاده شود.

رئیس جمهور افزود: امیدوارم مباحث مختلفی که در زمینه روابط دو جانبه داریم بتوانیم با مقامات ترکیه دنبال کنیم و در مورد مسائل منطقه ای که همواره با ترکیه رایزنی و همکاری کرداشته ایم ان‌شاءالله آن مسائل را هم دنبال می کنیم.

علی اکبر ولایتی و اسحاق جهانگیری، آقای روحانی را در سفر سه روزه به ترکیه بدرقه کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها