روادید 27 ناشر از سوی وزارت خارجه برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران صادر شد

تکاپو در جان نشر

حدود 20 روز دیگر بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این بار در مکان تازه خود یعنی شهرآفتاب آغاز می‌شود و درحالی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران در کنار مراکز دولتی دیگر مشغول آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای این رویداد بزرگ فرهنگی هستند، ناشران هم با جدیت تمام آخرین کتاب‌های خود را روانه چاپخانه‌ها می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۵۰۹۷

به گزارش جام‌جم، نمایشگاه کتاب امسال 15 تا 25 اردیبهشت برگزار می‌شود بنابراین، این روزها را باید روزهای تکاپوی ناشران نامید. صنعت نشر همه ساله در فاصله زمانی بعد از تعطیلات نوروز تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، روزهای پررونقی را پشت سر می‌گذارد. ناشران مختلف، فرقی هم نمی‌کند چه ناشران تهرانی، شهرستانی، دولتی و خصوصی تازه‌های خود را یکی پس از دیگری آماده و روانه چاپخانه‌ها می‌کنند. نویسندگان، شاعران، مولفان، مصححان و اهالی قلم در گفت‌وگو با جام‌جم و خبرگزاری‌ها از امیدواری خود برای عرضه تازه‌ترین آثارشان در نمایشگاه به مخاطبان خبر می‌دهند. ناشران هم رقابتی را آغاز کرده‌اند که در آن از انتشار انبوه کتاب‌های خود می‌گویند. از سوی دیگر مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری تهران، بنا به وعده خود مصرانه در حال بهره‌برداری از مکان جدید نمایشگاه هستند. آنها زیرساخت‌های نمایشگاه را فراهم می‌کنند تا اهالی نشر، بر سفره بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران بنشینند.

صدور روادید 27 ناشر خارجی

اما این همه ماجرا نیست. خارجی‌ها هم برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران که از آن با عنوان پربازدیدترین نمایشگاه کتاب جهان یاد می‌شود، به تکاپو افتاده‌اند.

علی فریدونی، عضو شورای نظارت و ارزشیابی و ناظر کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در این باره اعلام کرد: در حال حاضر از مجموع 42 روادید درخواستی، برای27 ناشر از سوی وزارت خارجه روادید صادر شده است.

او اضافه کرد روادید ده ناشر دیگر تا 25 فروردین صادر می‌شود و مدارک پنج ناشر هم کامل نبود و در حال مکاتبه هستیم تا مشکل آنها رفع شود.

عضو شورای نظارت و ارزشیابی و ناظر کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران یادآور شد با توجه به تجربیات سال گذشته، تعداد روادید درخواستی افزایش خواهد یافت و احتمال دارد به 200 مورد هم برسد.

حضور پر رنگ ناشران

ناشران هم برای شرکت در نمایشگاه سخت مشغولند. به عنوان مثال انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر با 420 عنوان کتاب در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد یافت. انتشارات فاتحان هم با بیش از 75 عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر می‌ شود که به گفته مدیر این انتشارات، کتاب‌هایی در قالب زندگی شهدای اصناف از سوی فاتحان منتشر می‌شود که زندگی‌نامه شهدایی مانند مهدی عراقی، لاجوردی، امانی، عبدالله‌زاده، سیدمجتبی هاشمی و حاج طیب رضایی از آن جمله است.

تسهیلات برای تردد بازدیدکنندگان

یکی از دغدغه‌های مخاطبان نمایشگاه، تردد آنها تا شهرآفتاب است. در این باره، میثم مظفر، مدیرعامل مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی از استقرار 300 دستگاه تاکسی ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهرآفتاب خبر داد و گفت: این تعداد تاکسی در حین برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مسؤلیت جابه‌جایی مسافران از شهرآفتاب به اقصی نقاط شهر تهران را دارند. علاوه بر این تعدادی تاکسی نیز در 9 ایستگاه پایانه مسافربری جنوب، پایانه مسافربری غرب، راه‌آهن، متروی شاهد، متروی آزادگان، متروی عبدل‌آباد و تمامی پایانه‌های تاکسیرانی با نرخ معین به منظور جابه‌جایی مسافران به نمایشگاه کتاب تهران، در شهر آفتاب مستقر می‌شوند.

نظارت ضابطه‌مند بر نمایشگاه

سوای از این موارد، یکی از عمده‌ترین مباحث این روزها درباره نمایشگاه، حضور نداشتن ناشران متخلف است. دو روز قبل حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری خود عنوان کرده بود که برخی تخلفات صنفی ناشران در سال‌های گذشته به محرومیت آنها از حضور در نمایشگاه امسال منجر شد و بر این اساس بیش از یکصد ناشر امسال از توفیق حضور در این نمایشگاه محروم هستند.

روز گذشته هم همایون امیرزاده، رئیس شورای نظارت و ارزیابی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به ایسنا گفت: براساس بند 22 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تکالیف شورای عالی انقلاب فرهنگی که در آیین‌نامه ضوابط اجرایی نشر کشور تبلور پیدا کرده است و همچنین مجموعه سیاست‌ها و راهبردهای بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مصوبه آذرماه 1394 در فرآیند نظارتی نمایشگاه کتاب، از این دوره نمایشگاه، شورای نظارت و ارزیابی با هدف نظارت و ارزیابی فرآیند برگزاری نمایشگاه کتاب، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های نظارتی بر شورای برنامه‌ریزی تصویب و راه‌اندازی شده است.

بر این اساس، شورای نظارت و ارزیابی علاوه بر نظارت عالیه بر محتوا و رسیدگی به تخلفات احتمالی نسبت به اعمال نظارت بر عملکرد کمیته‌ها و بخش‌های اجرایی نمایشگاه اقدام می‌کند.

حالا باید منتظر ماند و دید این تکاپو که قطعا در روزهای آینده بیشتر و بیشتر هم می شود، آیا سبب می شود امسال نمایشگاه کتاب تهران در مکان جدید خود مخاطبان کتاب را راضی کند یا نه.

تخفیف رجا به دانشجویان

یک خبر جالب برای دانشجویانی که با قطار به تهران می‌آیند تا خود را به نمایشگاه برسانند منتشر شده است. در این‌باره نیکنام حسین‌پور، مشاور توسعه و منابع معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حصول توافق میان این معاونت و شرکت قطارهای مسافربری رجا در روزهای اخیر و با هدف برخورداری بیشتر دانشجویانی که از شهرهای مختلف و برای بازدید از نمایشگاه کتاب با استفاده از قطارهای این شرکت به تهران می‌آیند، خبر داد.

او به مهر گفت: ما با شرکت رجا توافق کرده‌ایم دانشجویانی که از سیستم قطارهای رجا برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران استفاده می‌کنند، از یک طرف از تخفیف 20 درصدی (برای سفرهای فردی) و تخفیف 25 درصدی (برای سفرهای گروهی) روی بلیت‌هایشان بهره‌مند شوند. مقرر شده است مبلغ مذکور از طرف شرکت رجا به یک حساب مشخص واریز شود و در ادامه و پس از تحویل لاشه بلیت‌ها به ما در نمایشگاه کتاب، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هم با ارائه 25 درصد دیگر یارانه و افزودن آن به مبلغ اولیه، مجموع این مبلغ را برای خرید کتاب تبدیل به بُن کتاب کند و آن را تحویل دانشجویان مورد اشاره بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها