یورو 2016 و درخشش احتمالی ستاره‌های جوان فرانسه

خروس‌خوانی دشان

«ما رقبای زیادی داریم و هیچ تیمی مدعی اصلی نیست. اگر بخواهم تنها از یک تیم نام ببرم، به فرانسه اشاره می‌کنم زیرا آنها در خانه بازی می‌کنند.» اسپانیا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی به یورو 2016 پاخواهد گذاشت و ویسنته دل‌بوسکه می‌داند تیم میزبان می‌تواند بیش از هر حریف دیگری در راه قهرمانی آنها سنگ‌اندازی کند، اما نقطه قوت تیم دیدیه دشان، نه بازی در خانه، بلکه ستاره‌های جوان و بااستعدادی هستند که در فصل جاری رقابت‌های اروپایی، نگاه‌ها را به خود معطوف کردند.
کد خبر: ۸۹۴۰۴۳
خروس‌خوانی دشان
تغییر نسل تیم ملی فرانسه که بعد از یورو 2012 آغاز شده بود، در آستانه یورو 2016 با ظهور چند ستاره جدید به اوج رسیده است و دشان می‌تواند امیدوار باشد بعد از قهرمانی در یورو 2000 به عنوان بازیکن، این بار جام قهرمانی را به عنوان سرمربی بالای سر ببرد.

دوران افول

بعد از سپری شدن روزهای درخشان تیم ملی فرانسه بین سال‌های 1998 تا 2006، که با یک قهرمانی در جام جهانی، یک حضور در فینال جام جهانی و یک بار فتح یورو همراه بود، خروس‌ها در جام جهانی 2010 و یورو 2012، روزهای کابوس واری را سپری کردند. تیری هانری، آخرین ستاره آن نسل طلایی بود که بعد از جام جهانی آفریقای جنوبی از تیم ملی فرانسه خداحافظی کرد و پس از آن، فرانسوی‌ها بیش از هر زمان دیگری، خلأ ظهور ستاره‌های جدید را احساس کردند. در یورو 2012، کریم بنزما و فرانک ریبری تنها ستاره‌های فرانسه بودند که چند سال از حضورشان در سطح اول فوتبال اروپا سپری شده بود، اما پس از آنها، خروس‌ها ستاره جدیدی نداشتند.

خط دفاعی، واران و بقیه

یکی از دلایل موفقیت‌های نسل طلایی فرانسه، خط دفاعی قدرتمند این تیم بود که با حضور ستاره‌هایی مانند لورن بلان، مارسل دسایی، لیلیان تورام، فرانک لبوف و... به کابوس مهاجمان حریف تبدیل شده بود، اما بعد از این نسل درخشان، فرانسوی‌ها کمتر مدافع بزرگی به فوتبال اروپا معرفی کردند؛ به طوری که در جام جهانی 2010، زوج خط دفاعی این تیم را فیلیپ مکسس پراشتباه و ویلیام گالاس پا به سن گذاشته تشکیل می‌دادند. اما ظهور رافائل واران در تیم رِن و انتقال او به رئال مادرید، آغاز درخشش دوباره مدافعان فرانسوی در فوتبال اروپا بود. کورت زوما، مامادو ساخو، لاوین کورزاوا، لوکاس دینیه، بنو ترمولیناس و... ستاره‌های جوانی بودند که در چند سال اخیر، فرصت حضور در ترکیب تیم دشان را پیدا کردند. هرچند از این جمع، کورت زوما به دلیل مصدومیت شدیدی که اواسط فصل به آن گرفتار شد، مطمئنا در یورو 2016 حضور نخواهد داشت.

خط میانی؛ آسمان پرستاره

زمانی ترکیب خط میانی فرانسه بهترین خط میانی دنیا محسوب می‌شد؛ از زین‌الدین زیدان و پاتریک ویرا تا دیدیه دشان و امانوئل پتی، همگی در جمع بهترین هافبک‌های دنیا محسوب می‌شدند. حالا بعد از دو دهه، فرانسه بار دیگر بازیکنانی را در خط میانی در اختیار دارد که آرزوی هر مربی ای است. بویژه با ستاره‌هایی که در همین فصل جاری ناگهان اوج گرفتند و به بهترین‌های فوتبال اروپا تبدیل شدند؛ بازیکنانی مانند انگولو کانته و دیمیتری پایه که در ترکیب لسترسیتی و وستهام، روزهای درخشانی را سپری می‌کنند. این در حالی است که پل پوگبا، مورگان اشنایدرلین و کینگزلی کومان هم در همین چند سال اخیر به ستاره‌هایی تاثیرگذار در سطح اول فوتبال اروپا تبدیل شدند؛ بازیکنانی که به رغم سن کم، به دلیل بازی در بهترین باشگاه‌های اروپایی و مهم‌ترین رقابت‌های قاره‌ای برای حضور در یورو، کمبودی از نظر تجربه ندارند.

خط حمله؛ رقبای کریم

بعد از بازنشستگی تیری هانری، کریم بنزما برای چند سال گزینه اصلی خط حمله فرانسه بود و سایر مهاجمان فرانسوی ازجمله الیویه ژیرو، بسختی راهی برای حضور در ترکیب اصلی پیدا می‌کردند، اما در چند فصل اخیر، ظهور مهاجمان جدید به اندازه‌ای دست دشان را باز گذاشته که حتی می‌تواند براحتی با موضوع کنار گذاشتن مهاجم رئال از ترکیب خروس‌ها به دلیل دست داشتن در ماجرای اخاذی از متیو والبوئنا کنار بیاید. هرچند هنوز مشخص نیست بنزما در یورو، فرانسه را همراه خواهد کرد یا نه، اما حتی اگر بنزما مجرم شناخته شود و نتواند در این رقابت‌ها به میدان برود، دشان با داشتن آنتوان گریزمان، آنتونی مارسیال و الکساندر لاکازت می‌تواند بدون دغدغه پای به این رقابت‌ها بگذارد. هیچ یک از دیگر مدعیان قهرمانی در یورو، چنین ترکیب متوازنی از ستاره‌های جوان و بازیکنان باتجربه را در اختیار ندارند و هواداران فرانسوی امیدوارند تیمشان نزدیک به دو دهه بعد از فتح جام جهانی در خانه، این بار جام هنری دلونای را در پاریس نگه دارند.

بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها