در حالی که دولت و مقامات بانک مرکزی بارها به لغو تحریم‌ها از جمله سوئیفت اشاره کردند، اما سخنان فعالان اقتصادی در این زمینه بیانگر این است و تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی است و دولت برای اثبات رفع تحریم سوئیفت، دیروز از خبرنگاران دعوت کرد تا از نزدیک شاهد رفع این تحریم باشند.
کد خبر: ۸۹۲۶۴۰

به گزارش جام‌جم، در بازدید خبرنگاران از اتاق سوئیفت، یک درخواست از بانک مرکزی ایران به هالک بانک ترکیه ارسال شد، همچنین یک ارتباط سوئیفتی دیگر میان بانک مرکزی ایران با یک بانک کره‌ای به تاریخ ۳۰ مارس برای خبرنگاران تشریح شد.

اما به گفته مسئولان بانک مرکزی، سوئیفت دلاری که پایه اصلی مبادلات بین‌المللی است همچنان برای ایران در تحریم است. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته 20 فعال اقتصادی کشور به عدم دسترسی سوئیفت اذعان کرده و گفتند: هنوز امکان اتصال به سوئیفت و بازگشایی ال‌سی با وجود گذشت ۸۰ روز از اجرای برجام فراهم نشده است.

عده‌ای از اعضای اتاق بازرگانی معتقدند که قبل از اجرای برجام هم برخی از بانک‌ها امکان اتصال به سوئیفت را داشتند و با استفاده از بانک‌های کره‌جنوبی، ترکیه، هند یا چین روابط کارگزاری خود را با شبکه سوئیفت برقرار می‌کردند. بنابراین، این انتظار در آنها ایجاد شده که بعد از اجرای برجام امکان اتصال به سوئیفت به وسیله کارگزاری بانک‌های اروپایی انجام شود که امروز با گذشت حدود 80 روز از اجرای برجام هنوز این انتظار برآورده نشده است.

حسین یعقوبی، رئیس کارگروه کاربران سوئیفت کشور از اتصال ۲۹ بانک ایرانی به این شبکه خبر داد و در عین حال گفت: «تحریم دلاری» همچنان پابرجاست.

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی با بیان این‌که فقط دو یا سه بانکی که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند، هنوز نتوانستند از مزایای برقراری سوئیفت برخوردار باشند، افزود: پس از برقراری ارتباطات، حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی ایتالیا باز شده و از طریق سوئیفت پول منتقل شده و در حال حاضر ما در بانک مرکزی ایتالیا بستانکار هستیم. وی افزود: فعالان اقتصادی نمی‌توانند به‌صورت مستقیم سوئیفت برقرار کنند، بلکه فعالان اقتصادی به بخش مربوط یعنی شعبات ارزی بانک‌ها مراجعه و براساس ثبت سفارش خود درخواست باز‌شدن اعتبار را به بانک می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها