چگونه شمشیربازان ایرانی در تعطیلات نوروز المپیکی شدند؟

مدال تاریخی و 2 سهمیه افتخارآمیز

شمشیرهایی که در سئول کره جنوبی کشیده شد معنایش برای ورزش ایران گرفتن دو سهمیه دیگرالمپیک بود.نخست مجتبی عابدینی، باتجربه یک بار حضور در المپیک لندن به وعده خود وفا کرد و المپیکی شد و راه علی پاکدامن برای صعود به المپیک را هموار کرد.
کد خبر: ۸۹۲۵۴۱
مدال تاریخی و 2 سهمیه افتخارآمیز

مسابقه‌های شمشیربازی جایزه بزرگ جهانی کره جنوبی با نایب قهرمانی عابدینی به پایان رسید تا ملی‌پوش ایران علاوه بر گرفتن سهمیه المپیک برای نخستین بار نقره رقابت‌های سابر را از آن خود کند. این مدال نخستین مدال تاریخ شمشیربازی ایران در سطح پیکارهای جهانی است.

مجتبی عابدینی به خاطر رنکینگ بالای خود از حضور در مرحله مقدماتی این مسابقه‌ها معاف شده بود و بدون بازی وارد جدول ٦٤ نفره شد.

مسابقه‌های کره، آخرین مرحله پیکارهای گزینشی المپیک در سطح جهان بود که در بخش اسلحه سابر برگزار شد و ایران صد در صد سهمیه المپیک را با گرفتن دو سهمیه به دست آورد. عابدینی با تثبیت جایگاهش در میان چهارده شمشیرباز برتر جهان، سهمیه المپیکی خود را قطعی کرد و موجب شد علی پاکدامن دیگر ملی‌پوش شمشیربازی هم به عنوان برترین بازیکن قاره آسیا از رنکینگ جهانی صاحب سهمیه المپیک شود.

فضل‌الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی که از نتایج ورزشکارانش راضی است درباره عملکرد عابدینی و پاکدامن می‌گوید: آنها واقعا خوب بودند و ما امیدواریم در المپیک هم نتیجه خوبی بگیریم. نایب‌قهرمانی عابدینی جایی که بزرگان این ورزش را با عناوین جهانی و المپیک شکست داد، کار بزرگی است .

باقرزاده درباره اهمیت نتایج ورزشکاران ایران می‌گوید: شش کشور در دنیا دو سهمیه المپیک گرفتند که یکی هم ایران بود. آمریکا، روسیه، ایتالیا، آلمان و کره جنوبی در دنیا صاحب سبک هستند، اما ما هم توانستیم خودمان را در کنار آنها نشان بدهیم. عابدینی برای رسیدن به فینال، جمعی از قهرمانان جهان و المپیک را شکست داد.

رئیس فدراسیون شمشیربازی می‌گوید نایب‌قهرمانی عابدینی شانسی یا از روی تصادف به دست نیامده است؛ زیرا این ورزشکار در یک سال گذشته زحمات زیادی را متحمل شده است. او می‌گوید: عابدینی یک سال تمرین کرد و در اردوها و مسابقه‌های فراوان حضور داشت. نتایج خوب او در مراحل قبلی رقابت‌های جام جهانی حتی قهرمانی آسیا در سنگاپور نشان می‌دهد مدال نقره او در پیکارهای اخیر اتفاقی نبوده است. او هدف بزرگی داشت و امروز به هدفش رسید.

در پس موفقیت‌های ملی‌پوشان ایران، طبیعی است همگان درباره برنامه‌های آینده آنها با رئیس فدراسیون شمشیربازی پرسش‌هایی را مطرح کنند که در این بین باقرزاده می‌گوید: تا پایان فروردین ماه درگیر مسابقه‌های قهرمانی آسیا هستیم و پس از آن ملی‌پوشان هفتم اردیبهشت‌ماه به پیکارهای جهانی تیمی سابر که در برزیل برگزار می‌شود، رهسپار می‌شوند. مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد فتوحی و فرزاد باهر ملی‌پوشان ما در این رقابت‌ها هستند. کار خوب عابدینی ما را برای مدال المپیک هم امیدوار کرده است.

یک نتیجه درخشان

مجتبی عابدینی در چند نوبت که با جام‌جم صحبت کرده بود قول تکرار گرفتن سهمیه المپیک را داده بود، اما این بار مدال نقره‌اش در پیکارهای جهانی سئول در کنار صعود علی پاکدامن به المپیک ریودوژانیرو شیرینی دیگری داشت. این روزها شمشیرباز تیم ملی همچنان دغدغه شمشیربازی دارد و امیدوار است مسئولان به شمشیربازی توجه خاصی داشته باشند و این که بدانند آنها هم می‌توانند در المپیک مدال‌آور باشند.

وقتی از عابدینی پرسیدیم چقدر شانس گرفتن مدال در المپیک دارد، می‌گوید: برای این مدال تمام تلاشم را خواهم کرد.

بعد از گرفتن سهمیه المپیک 2016 ریو و نایب قهرمانی در رقابت‌های جهانی سئول کره جنوبی دلایل خوبی برای امیدواری گرفتن مدال در المپیک وجود دارد که عابدینی درباره این دلایل توضیح می‌دهد: من پنج ورزشکار مطرح دنیا را شکست دادم بنابراین امید زیادی به گرفتن نتایج خوب در المپیک دارم. خیلی خوشحال هستم که موفق شدم برای دومین بار پیاپی سهمیه المپیک بگیرم و با مدال نقره یک عیدی خوب به مردم ایران بدهم. از این به بعد هم برای اهداف بزرگ‌تر تلاش می‌کنم.

عابدینی چند بار پی در پی قضیه نداشتن سالن اختصاصی شمشیربازی را مطرح می‌کند و می‌گوید: امیدوارم سالنی در شان تیم ملی شمشیربازی به شمشیربازها اختصاص داده شود و ما دیگر از مشکل نداشتن سالن مناسب رنج نبریم. از آقایان باقرزاده و فخری (سرمربی تیم ملی) هم باید بابت همه زحمت‌هایی که کشیدند تشکر کنم.

عابدینی می‌خواهد در قهرمانی آسیا هم شمشیر بزند. این رقابت‌ها از هفته آینده در چین برگزار می‌شود. او می‌گوید: برنامه‌های ما تا المپیک ادامه دارد. به مادرید و مسکو خواهیم رفت، همین طور به برزیل و گفته می‌شود اردوی مشترک هم داریم.

کسب دومین سهمیه

«با نمایش عابدینی و شکست پیاپی بزرگان جهان برابر او در رقابت‌های سئول، به ایرانی بودنم افتخار کردم و نشان دادیم پتانسیل بالایی داریم.»

این حرف‌های علی پاکدامن بعد از قطعی شدن سهمیه المپیک خود در رقابت‌های جایزه بزرگ کره جنوبی است که در توصیف عملکرد مجتبی عابدینی بیان می‌کند.

او می‌گوید: واقعا خیلی خوشحال هستم که موفق شدم برای نخستین بار سهمیه المپیک بگیرم. این حس اصلا قابل وصف نیست زیرا به آنچه مدت‌ها منتظرش بودم رسیدم.

پاکدامن نمی‌تواند خوشحالی خود از نتیجه درخشان دیگر ملی‌پوش شمشیربازی را پنهان کند و می‌گوید: خوشحالی دیگر من این است که عابدینی کاپیتان خوب تیم ملی برای نخستین بار برای ایران مدال گرفت و یک نتیجه درخشان از خود برجای گذاشت. وقتی او بزرگان جهان را یکی پس از دیگری از پیش رو برمی‌داشت به ایرانی بودنم افتخار می‌کردم.

2 شمشیرباز المپیکی

دیدار نهایی پیکارهای شمشیربازی جایزه بزرگ جهانی در سئول کره جنوبی با نقره مجتبی عابدینی و گرفتن سهمیه المپیک توسط وی به همراه علی پاکدامن به پایان رسید. عابدینی با غلبه بر «دیگو اوکچیزی» ایتالیایی فینالیست شده بود و مقابل درشوئیز از آمریکا به میدان رفت.

در رده‌بندی نهایی شمشیربازی جایزه بزرگ جهانی دیگو اوکچیزی از ایتالیا و کوبالوف از روسیه به عنوان سوم مشترک رسیدند. این رقابت‌ها با ١٤٣ شمشیرباز، آخرین مرحله گزینشی المپیک در سطح جهان بود.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها