عدالت؛ واژه‌ای گمشده در اراضی اشغالی

عماد ابوشمسیه اولین پیام تهدید مرگ را روز 24 مارس دریافت کرد. او که یکی از فعالان در سازمان خصوصی «مدافعان حقوق بشر» در اراضی اشغالی است، از لحظه زدن تیر خلاص به جوانی فلسطینی به نام عبدالفتاح شریف به دست یک نظامی صهیونیست و شهادت وی فیلم گرفت.
کد خبر: ۸۹۲۰۵۲
عدالت؛ واژه‌ای گمشده در اراضی اشغالی

او در مورد پیام تهدید می‌گوید: «تماسی از یک شماره ناشناس داشتم. فردی با لهجه غلیظ عربی تهدید کرد که خودم و خانواده‌ام را زنده زنده در آتش می‌سوزانند». بنا به گفته ابوشمسیه، روز بعد نیز گروهی از شهرک‌نشینان در بیرون خانه او تجمع و به سمت آن سنگ پرتاب کردند. در روزهای بعد نیز این روند ادامه داشت و حتی پایگاه‌های وابسته به راست‌های افراطی اسرائیل با انتشار عکس‌هایی، خواستار کشته‌شدن او شدند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که ابوشمسیه روز 24 مارس صدای شلیک چند گلوله را در نزدیکی خانه‌اش شنید. او بسرعت دوربین خود را برداشت و با رسیدن به محل حادثه، شروع به فیلمبرداری کرد. وی در این مورد می‌گوید: تعداد زیادی نیروی نظامی حضور داشتند و در بین آنها دو جوان فلسطینی (رمزی عزیز القسراوی و عبدالفتاح شریف) که خون شدیدی از آنها می‌رفت، روی زمین افتاده بودند. زمانی‌که شروع به فیلمبرداری کردم، جوان دوم هنوز زنده بود».

سربازان اسرائیلی به ابوشمسیه دستور می‌دهند که آنجا را ترک کند، سپس او به پشت‌بام یکی از خانه‌ها رفته و دوباره فیلمبرداری را شروع می‌کند. در فیلمی که او ضبط کرده، یک سرباز اسرائیلی سلاح خود را به سمت شریف نشانه گرفته و چند دقیقه بعد از فاصله نزدیک گلوله‌ای به سر او شلیک می‌کند. این دو جوان فلسطینی در عملیاتی استشهادی یکی از سربازان صهیونیست را با سلاح سرد مجروح کردند. در حالی‌که زمان وقوع این حادثه گروهی از شهرک‌نشینان و تیم‌های امدادی حضور دارند، هیچ توجهی به شریف نمی‌شود.

این ویدئو بسرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش و به دستگیری آن سرباز منجر شد. با این حال بسیاری از رسانه‌ها و اشغالگران ساکن در اراضی اشغالی از جمله نمایندگانی از کنست به حمایت از این سرباز پرداختند. وجود این رفتارها و پیام‌های تهدید موجب شده ابوشمسیه و خانواده‌اش این روزها در ترس زندگی کنند. فرزندان ابوشمسیه نیز برای فرار از ایست‌های بازرسی صهیونیست‌ها، راه‌های دیگری برای رفتن به مدرسه انتخاب کرده‌اند. پس از این‌که سرباز اسرائیلی شلیک‌کننده، 29 مارس در دادگاه حاضر شد، قاضی نظامی اعلام کرد شرایط تیراندازی مشکوک بوده و ویدئوی گرفته شده از آن صحنه نیز قابل قبول نیست. او فقط دو روز این سرباز را در بازداشت نگه داشت. با این حال پدر شریف با وحشیانه خواندن این جنایت، امیدی به اجرای عدالت در این زمینه ندارد.

البته این اولین بار نیست که سربازان اسرائیلی متهم به کشتن فلسطینی‌ها تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند. بنا به گزارش‌ رسانه‌های خبری، فقط برای دو سرباز اسرائیلی در این زمینه پرونده تشکیل شده است. یکی از آنها بدون نتیجه مشخصی بسته شد و دیگری نیز تا همین اواخر باز بود. این اقدام می‌تواند پیامی آشکار به نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل باشد.

با وجود تمام این تهدیدها، ابوشمسیه می‌گوید در صورت دعوت به دادگاه این ویدئو را ارائه می‌کند. وی افزود: می‌دانم نظامیان اسرائیل هر کاری انجام می‌دهند تا نشان دهند این ویدئو ساختگی است. من از چیزی فیلم گرفتم که اتفاق افتاد. اگر از من خواسته شود که شهادت دهم، برایم مهم نخواهد بود که چه اتفاقی بیفتد.»

مترجم: حسین خلیلی

منبع الجزیره انگلیسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها