ریاض در حال لابی با مشتریان نفتی ایران است

اقتصاد عربستان روی گسل

برای جبران ضررهای ناشی از تجاوز به یمن صورت می گیرد

چوب حراج به تاسیسات نفتی عربستان

عربستان سعودی قصد دارد با فروش تاسیسات نفتی خود، 52 میلیارد دلار کسب کند تا ضررهای ناشی از تجاوز نظامی به یمن و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را جبران نماید.
کد خبر: ۸۹۱۸۰۰
چوب حراج به تاسیسات نفتی عربستان

به گزارش جام جم آنلاین، این موضوع را روزنامه گاردین روز جمعه و به نقل از شاهزاده محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی منتشر کرد.

به گفته این روزنامه انگلیسی، ریاض قصد دارد درآمد ناشی از فروش سهام این تاسیسات را به یک «صندوق سرمایه گذاری عمومی» منتقل نماید تا از آن در خرید و سرمایه گذاری در صنایع استراتژیک بین المللی استفاده کند.

بر اساس این گزارش، این اقدام شامل فروش اولین بخش از سهام شرکت ملی نفت عربستان موسوم به «آرامکو» است که از طریق «عرضه اولیه سهام» تا سال آینده میلادی انجام خواهد شد.

محمد بن سلطان در مصاحبه با بلومبرگ در ریاض گفت: «عرضه اولیه سهام و انتقال آن به صندوق سرمایه گذاری عمومی آن را تبدیل به محل درآمد دولت عربستان خواهد کرد و نفت دیگر محل درآمد آن نخواهد بود.»

وی ادعا کرد:«آنچه اکنون در حال روی دادن است تغییر در سرمایه گذاری است، بنابراین طی 20 سال آینده ما کشوری خواهیم بود با اقتصادی که بر پایه نفت نیست.»

عربستان سعودی با وجود اینکه در سال 2015 به دلیل حمله نظامی به یمن و کاهش شدید قیمت جهانی نفت با کسری بودجه 100 میلیارد دلاری مواجه شد، با این وجود در همین سال به عنوان سومین خریدار تسلیحات نظامی در جهان معرفی گردید.

تجاوز نظامی به یمن علاوه بر هزینه سنگین برای عربستان به بحران انسانی در یمن دامن زده است. از آغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن تاکنون 9 هزار و 400 غیر نظامی از جمله زنان و کودکان کشته و نزدیک به 16 هزار نفر مجروح شده اند.

عادل فقیه، وزیر اقتصاد عربستان سعودی در دسامبر سال گذشته اعلام کرد هزینه های دولت در سال 2015 با 13 درصد افزایش به 260 میلیارد دلار رسیده است که از این میزان 5 میلیارد و 300 میلیون دلار متلعق به هزینه های نظامی است.

کاهش قیمت نفت از عوامل اصلی کسری بودجه عربستان به شمار می آید. اقتصاد این کشور نزدیک به 90 درصد وابسته به درآمد حاصل از فروش نفت است.

وزارت اقتصاد عربستان کسری بودجه دولت را در سال گذشته میلادی 98 میلیارد دلار اعلام کرد و پیش بینی کرد که کسری بودجه این کشور در سال جاری میلادی به 87 میلیارد دلار خواهد رسید.

دولت عربستان همچنین برای جبران هزینه های سنگین تجاوز نظامی به یمن، سیاست های اقتصادی در داخل کشور اعمال کرده است که می توان به افزایش قیمت سوخت و سایر خدمات عمومی تا میزان 80 درصد اشاره کرد.

منبع:پرس تی وی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها