آشنایی با اماکن گردشگری

خانه تاریخی بروجردی

در بخش غربی محله تاریخی امامزاده سلطان امیراحمد کاشان، ساختمان زیبا و باشکوهی واقع شده که به خانه بروجردی‌ها معروف است و بنای آن به سال 1280 هجری قمری برمی‌گردد.
کد خبر: ۸۹۰۷۱۳
خانه تاریخی بروجردی

به گزارش جام جم آنلاین ، این بنا توسط یکی از تجار مشهور کاشان در عصر قاجار به نام حاج سید حسن نطنزی ساخته شده است و از آنجا که وی با مناطق مختلف ایران از جمله شهر بروجرد به تجارت می‌پرداخته، این خانه هم به «بروجردی‌‌ها» شهرت یافته است.

گفته می‌شود، ساخت این خانه تاریخی 18 سال به طول انجامیده و در ساخت آن بیش از 150 معمار و هنرمند مشغول فعالیت بوده‌اند که یکی از این معماران استاد علی مریم کاشانی از نوابغ معماری کاشان و از طراحان معروف ساختمان است.

این خانه تاریخی باشکوه که مساحت آن حدود 3000 مترمربع است از دو بخش اصلی اندرونی و بیرونی، دو ورودی اصلی و فرعی، هشتی، راهرو، حیاط، تابستان‌نشین، زمستان‌نشین، آشپزخانه، حیاط‌های سرپوشیده در اطراف و زیرزمینی وسیع تشکیل شده است.

سقف‌ها و بدنه داخلی بخش‌های مختلف بنا با طرح‌های بسیار زیبایی گچبری، مقرنس‌کاری، رنگ‌آمیزی و نقاشی شده است. گل، مرغ، شکارگاه و حیوانات از جمله نقوشی است که با گچبری یا نقاشی، سقف و دیوارها را بویژه در بخش‌های تابستان‌نشین، زمستان‌نشین و تالار جنوبی مزین کرده است. نقاشی‌های این بنا در شیوه‌های متنوع و با رنگ و روغن و آبرنگ و زیر نظر هنرمند نامدار نقاشی ایران، کمال الملک ترسیم شده است.

تابستان‌نشین که مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش خانه بروجردی‌هاست، مقابل ورودی اصلی قرار دارد. این قسمت شامل دو اتاق، تالار اصلی، دو سرپوشیده فرعی، یک سرپوشیده اصلی، دو گوشواره، یک شاه‌نشین و تالار طَنَبی است و در مرکز آن، گنبدی با نورگیرهای زیبا و تزئینات مقرنس کاری قرار دارد. زمستان‌نشین هم مشتمل بر یک اتاق، یک شاه‌نشین، پنج در با گچبری‌های زیبا و ایوانی وسیع و آفتابگیر است.

ضمیمه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها