به گزارش جام جم آنلاین ، سایت دفتر مقام معظم رهبری در بخش احکام روزانه فتاوای رهبر انقلاب درباره آغاز سال جدید و ایام نوروز منتشر کرده است که بهشرح ذیل منتشر میشود.
نیمی از فامیل نزدیک من اهل حجاب نیستند و در مهمانیها روسری سر نمیکنند و در جواب میگویند دل آدم پاک باشد و از این قبیل حرفها، من نیز با ایشان بزرگ شدم و 4 سال است سعی در رعایت احکام دینی دارم. رفت و آمدم را با ایشان کم کردم و سالی یکی دو بار برای صله رحم رفت و آمد داریم. حال تکلیفم را نمیدانم؛ آیا باید با ایشان قطع رابطه کنم یا همینطور ادامه بدهم؟
ج) اگر معاشرت با آنان مستلزم ارتکاب گناه نبوده و نیز موجب تأیید ایشان در عدم التزام به امور دینی نباشد، مانعی ندارد. ولی به هر حال لازم است حریم و ضوابط شرعی مراعات گردد و اگر احتمال بدهید که ترک معاشرت با آنها موقتاً موجب خودداری آنها از ارتکاب معصیت میشود بهعنوان امر به معروف و نهی از منکر واجب است.
و باید توجه داشت که قطع رحم جایز نیست؛ و صله رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق میشود.
مراد از رحم، که قطع صله با آنها جائز نیست، چهکسانی هستند؟
ج) مقصود از ارحام، خویشاوندان نَسَبی هستند مشروط به اینکه آنقدر نسب دور نباشد که عرفاً از ارحام شمرده نشوند. و بهطور کلی قطع ارحام حرام است ولی صله رحم منحصر در دید و بازدید نیست بلکه از طرق دیگر مانند تلفن، نامه و امثال آن نیز محقّق میشود.
طبق نظر حضرت آقا آیا پهن کردن و چیدن سفره هفت سین در نوروز جزو خرافات شمرده میشود و حرام است یا خیر؟
ج) فینفسه اشکال ندارد هرچند اینگونه امور جنبه مذهبی ندارد.
آیا از میوههایی که در باغ دیگری روی زمین افتاده میتوان استفاده کرد؟ یا در حد چند عدد از درخت چید؟ آیا برای این چند عدد باید از صاحب باغ اجازه گرفت؟
ج) بدون رضایت صاحب میوهها جایز نیست مگر اینکه صاحب میوهها از آن اعراض کرده باشد. همچنین اگر درمسیر خود به درخت میوهای در جادّه برخورد کند، میتواند از میوههای مذکور استفاده کند مشروط به اینکه:
اولاً بهقصد استفاده از میوه به آن مسیر نرفته باشد.
ثانیاً به درخت آسیب نرساند.
ثالثاً همانجا میوه را خورده و بههمراه خود نبرد.
رابعاً داخل ملک دیگری نیز نشود.
خوردن و جمعکردن مقداری میوه از باغ دیگران که زیر درختان ریخته و خراب خواهد شد، چه حکمی دارد؟
ج) اگر بداند مالک میوهها راضی است اشکال ندارد، در غیر این صورت باید رضایت مالک را جلب کند. و در صورتی که دسترسی به او برای جلب رضایت ندارد و اگر میوهها استفاده نشود خراب میشود، میتواند از میوهها استفاده کند و پول آن را به مالکش بدهد، و اگر دسترسی به مالکش نداشت پول آن را از طرف مالکش صدقه بدهد.
اگر در مجلسی از مؤمنی غیبت کنند، میدانم که نهی از منکر بر ما واجب است، سؤال من این است: علاوه بر نهی از منکر، آیا دفاع از آبروی آن مؤمن هم بر ما واجب است (بهگونهای که اگر آن غیبت تهمت باشد بتوانیم به اطرافیان ثابت کنیم که این حرف درست نیست) و اگر از آبرویش دفاع نکردیم، آیا گناه کردهایم؟
ج) ردّ غیبت (نفی نسبتی که غیبتکننده به غیبتشونده میدهد) واجب است.
آیا انجام مراسم روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) اشکال دارد؟
ج) فینفسه حرام نیست؛ هرچند چنین چیزی مبنای شرعی ندارد.
در هنگام رانندگی در جادهها وظیفه رانندهای که به حیوانات یا به پرندگان برخورد کرده و موجب مرگ آنها شده است، چیست؟
ج) اگر ملک شخصی بوده ضامن است، ولی اگر مالک خاصی نداشته و جزو حیوانات بیابان بوده ضامن نیست.
آیا ریختن پوست میوه و زبالههای تجزیهشدنی در کوه و دشت و طبیعت اشکال شرعی دارد؟
ج) اگر موجب اذیت مردم شود و یا خلاف قانون باشد، جایز نیست.
من چندین سال پیش با جسم تیزی بر روی درختی نوشتهای را حک کردهام؛ الآن باید چکار کنم؟
ج) اگر آن درخت مالکی داشته، رضایت مالک را جلب کنید.
منبع: leader.ir
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: