دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به جام‌جم گفت

هیچ کاری برای اقتصاد مقاومتی نشده است

«هنوز هیچ کاری برای اقتصاد مقاومتی انجام نشده است». این جمله، نقطه عطف سخنان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که دیروز در حاشیه اولین کنگره ملی اقتصاد مقاومتی به خبرنگار جام‌جم گفت.
کد خبر: ۸۸۸۶۲۷
هیچ کاری برای اقتصاد مقاومتی نشده است

شمخانی در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم درباره اقداماتی که تاکنون در اجرای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته، به برنداشتن گامی جدی در جهت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اذعان کرد.

به گزارش جام‌جم ، گرچه بیش از دو سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گذشته اما بر اساس اظهارنظر اکثر کارشناسان اقتصادی و برخی مسئولان، این سیاست‌ها با وجود این‌که می‌تواند بسیاری از گرفتاری‌های اقتصادی کشورمان را در شرایط کنونی برطرف کند از سوی تصمیم‌گیران و مجریان، جدی گرفته نشده و متاسفانه در بسیاری از موارد تعلل خاصی در اجرای آن دیده می‌شود.

لیبرالیسم سنگرهای اقتصادی ما را اشغال کرده

دبیر شورای عالی امنیت ملی که در اولین کنگره ملی اقتصاد مقاومتی سخن می‌گفت، از تسلط تفکرات لیبرالیستی بر اقتصاد کشور انتقاد کرد و گفت: می‌توان در اقتصاد به اجماع رسید البته این با تاخیر امکان‌پذیر است ولی همین تاخیر، زیان‌آور است. بسیاری از سنگرهای اقتصادی ما با تفکر لیبرالیسم اشغال شده و نسبت آن با اقتصاد مقاومتی مانند جن و بسم‌الله است.

شمخانی افزود: آسیب‌پذیری و واکنش متغیرهای اقتصادی خیلی سریع‌تر از سایر واکنش‌هاست و امروز موضوع اقتصاد در صدر مطالبات مقام معظم رهبری و همه مردم ایران اسلامی می‌باشد و مطالبات و نیازهای مشترک مردم در این بخش است.

این مقام مسئول در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این‌که دو سال از ابلاغ اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، افزود: همه می‌دانیم در اقتصاد کار آنی و فوری امکان‌پذیر نیست، اما باید از حال بنر زدن و شعار دادن عبور کنیم. دولت، محور اجرا و سکاندار اصلی اقتصاد مقاومتی است و همه باید از دولت حمایت کنند.

وی تصریح کرد: در نگاه رهبری، اقتصاد مقاومتی، فراقانونی است و همه بخش‌ها باید به دنبال تحقق آن باشند تا بازخورد آن به جامعه برگردد. بنابراین امروز یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که باید همه جناح‌های حاضر در عرصه سیاسی و اجتماعی کشورمان به آن توجه داشته باشند، این است که نباید اقتصاد مقاومتی را ابزاری برای تخریب جایگاه حزب دیگر قرار دهیم، بلکه باید با وجود تمام اختلاف‌نظرها با اتفاق‌نظر درباره اهمیت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گام برداشته و برای به ثمر رسیدن میوه آن که شکوفایی اقتصاد کشورمان است دست به دست یکدیگر دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، اقتصاد مقاومتی را نسخه و راه‌حل همه مشکلات اقتصادی عنوان کرد و گفت: باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم و مهم‌ترین و اولویت‌دارترین مساله نظام حل مسائل اقتصادی است و گرفتار یک چرخه هستیم که استمرار آن چرخه‌های فقر، محرومیت، انباشت مطالبات بدون پاسخ و فساد و اختلال را به دنبال دارد.

مقابله با فرار مالیاتی

شمخانی با اشاره به افزایش فرار مالیاتی در اقتصاد ایران، افزود: جهتگیری اقتصاد مقاومتی مقابله با قانون‌گریزی است، بنابراین یکی از اهداف اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقابله با فساد است و امیدواریم طی سال 95 در این راه حرکت کنیم. بنابراین محور اقتصاد مقاومتی، توسعه درون‌زا با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی داخلی و کاهش سهم نفت در بودجه است که البته با کاهش قیمت جهانی نفت مجبور شدیم کاهش وابستگی به نفت را سریع‌تر طی کنیم.

وی با بیان این‌که باید به سمت تولید حداکثری و فروش محصولات برویم، تصریح کرد: کسانی که باعث کاهش قیمت نفت شدند تا کشور ما دچار مشکل شود امروز این کاهش قیمت نفت گریبان خود آنها را گرفته در حالی که فرصتی طلایی در اختیار کشورمان قرار داده تا با استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، درآمدهای نفتی را برای نسل‌های آینده سرمایه‌گذاری کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تسهیل و روان‌سازی فرآیندها و مقررات و افزایش سهم نیروی انسانی در تولید را یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید به نوعی برنامه‌ریزی کنیم که فضای کسب‌وکار در ساده‌ترین شرایط در جهت تولید حرکت کند و سرمایه‌گذاران را به تولید تشویق نماید تا اشتغال، ایجاد شده و مشکل بیکاری برطرف شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تقویت رقابت‌پذیری، مبارزه با فساد و حمایت همه‌جانبه از صادرات و خدمات را یکی دیگر از اقدامات برشمرد و گفت: باید صادرات کشور متنوع‌سازی شود و بتوانیم جایگاه خود را به دست آوریم و برای تحقق سند چشم‌انداز با استفاده از شرایط فعلی فضا را مهیا کنیم، مثلا امروز می‌توانیم در بازار روسیه حاضر شویم و یا اقدامات این‌چنینی دیگر نیز می‌توان انجام داد.

عزمی در دولت نیست

از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مراسم اولین کنگره اقتصاد مقاومتی به خبرنگار جام‌جم گفت: پس از گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری این اولین باری است که در ابعادی این‌چنینی اقتصاد مقاومتی مطرح شده است بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که علی‌رغم گذشت بیش از 700 روز از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی هنوز ابتدای راه هستیم و هیچ کاری برای رسیدن به آن انجام نشده است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: ما این عزم را در دولت نمی‌بینیم که پیشگامی خود را در اقتصاد مقاومتی برجسته کند. متاسفانه با همه حمایت‌هایی که رهبر انقلاب، مجلس و مردم از این دولت کرده‌اند، آن عزمی که برای اقتصاد مقاومتی باید وجود داشته باشد، در رفتار دولت شاهد نیستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: مجلس تاکنون از تمام توان خود در زمینه اجرای اقتصاد مقاومتی استفاده کرده اما همه می‌دانیم برای تکمیل فرآیند باید دولت در این زمینه لوایحی را به مجلس ارائه کند تا کارشناسی مجلس در آن صورت گیرد نه این‌که مجلس، پیشگام باشد. بنابراین دولت اگر واقعا بر این مدعاست که در این زمینه اقدام کرده لازم است امروز با ارائه گزارشی کامل و مدون اطلاع‌رسانی کند.

وی در ادامه افزود: اکنون یکی از تاریخی‌ترین دوران ایران را نظاره می‌کنیم و باید برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی تمام آحاد جامعه مثل دوران دفاع مقدس بدون هرگونه سوءتعبیر فقط به فکر محافظت اقتصاد کشورمان از نیات غیراصولی غرب و شرق باشند که در واقع با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید تاکنون بیشتر راه را رفته باشیم ولی واقعیت چیز دیگری را بیان می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اکنون کشورمان در بخش اقتصادی ضعیف است که شاهد مثال آن بحث برقراری مجدد سوئیفت پس از رفع تحریم‌هاست بنابراین برای جلوگیری از هرگونه نفوذ یا زیان اقتصادی باید بسرعت در راستای ایمن کردن اقتصاد کشورمان یعنی رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

نقدینگی در راستای اقتصاد مقاومتی نیست

مصباحی مقدم در سخنرانی خود در این کنگره نیز با اشاره به افزایش نقدینگی در جامعه گفت: 850 هزار میلیارد تومان از این منابع در بانک‌هاست، اما سوال اینجاست که آیا در راستای اقتصاد مقاومتی جهت‌دهی شده است؟ کدام تدبیر در دولت برای به کارگیری هزار هزار میلیارد تومان از نقدینگی در راستای اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شده است. ما فقط روی برجام تمرکز کرده‌ایم. تا چشم به بیگانه دوخته‌ایم، هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در ظرفیت اقتصادی کشور، حدود 20 میلیارد دلار انواع مختلف ارزها در اختیار مردم است. از این 20 میلیارد دلار هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم. چرا؟ چون اعتماد مردم به سیستم بانکی برای سپرده‌گذاری ارزی، در دولت قبل و بانک مرکزی قبل رخت بربست. چون وقتی که مراجعه کردند که ارز خود را پس بگیرند، گفتند معادل ریالی آن را می‌دهیم. این یعنی فاتحه اعتماد مردم خوانده شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها