در بیانیه آخرین اجلاسیه خبرگان چهارم تاکید شد

ولایت فقیه، محور وحدت عمومی

روز گذشته و با پایان آخرین اجلاسیه خبرگان چهارم، نمایندگان مجلس خبرگان، بیانیه نوزدهمین اجلاسیه رسمی این مجلس را صادر کردند.
کد خبر: ۸۸۸۵۵۵

به گزارش ایسنا در این بیانیه تاکید شده است: ولایت فقیه که بنیانگذار عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، آن را رمز آسیب‌ناپذیری کشور می‌دانست، محور وحدت عمومی و از مبانی ریشه دار در تفکر دینی ماست. سخن ولی امر، فصل‌الخطاب منازعات است. ولایت فقیه همواره در برابر تهاجم خارجی، استبداد داخلی و عوامل بیگانه، سدی خلل‌ناپذیر و حافظ دیانت، امنیت و حریت مردم عزیز ایران بوده است. خبرگان ملت در این بیانیه تصریح کرده‌اند: مجلس خبرگان رهبری، ضمن قدردانی ویژه از شورای محترم نگهبان، وزارت کشور، رسانه ملی، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و تمامی مجریان و ناظران دست اندرکار برگزاری این دوره از انتخابات، تأکید می‌کند اینک که انتخابات دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی در سال «همدلی و همزبانی دولت و ملت» با شور و حرارتی وصف ناپذیر، برگزار و بار دیگر وجود مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شد، حال نوبت منتخبان مردم است که به فرموده رهبر معظم انقلاب، سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم، کشور و نظام اسلامی محقق سازند.

در این بیانیه همچنین آمده است: ضمن تقدیر وتشکر از خدمات سه قوه، از دولت محترم می‌خواهیم با دقت و احتیاط در نحوه اجرای برجام و توافقات صورت گرفته در جهت رفع تحریم‌ها اقدام نماید و ضمن اجتناب از توسعه بازار مصرف برای بیگانگان و توجه به اولویت‌ها و نیازهای اصیل، بداند که راه نجات کشور از مشکلات، اتکال به لطف لایزال الهی، اجرای صحیح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر دانش بومی و توانمندی داخلی است و باید به نحوی عمل کرد که جامعه از روحیه مصرف‌گرایی، اشرافی‌گری و آنچه موجب اشتهای کاذب است، دور بماند.

نمایندگان مردم در مجلس خبرگان همچنین ضمن یادآوری فجایع مصیبت بار حج امسال و تاکید بر بی‌کفایتی آل‌سعود در اداره حج، حمله عربستان به مردم یمن را نیز محکوم کردند.

جایگاه مجلس خبرگان در طول رهبری است

آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عصر دیروز در اختتامیه نوزدهمین اجلاس خبرگان با بیان این‌که دنیا هنوز ماهیت نظام حاکمیت ولایت فقیه را نشناخته است تصریح کرد: شاید برخی در داخل هم ماهیت این نظام را نشناخته و نخواهند که بشناسند. اگر کل نظام با ولایت فقیه ارتباط نداشته باشد، مشروعیت نخواهد داشت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که جایگاه مجلس خبرگان رهبری در طول رهبری است اظهار کرد: انتخاب رهبری توسط خبرگان صورت می‌گیرد و نظارت بر استمرار شرایط و مراقبت از ماهیت ولایت فقیه برای تبدیل نشدن آن به سایر سیستم‌های حکومتی به‌عهده مجلس خبرگان است.

همچنین آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان سه‌شنبه شب در ضیافت شام نوزدهمین اجلاسیه چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: نباید ریاست، تعریف و تمجید و چهار عدد کتاب، مقاله و دو مصاحبه، گوش‌های ما را کر و از خدا غافل کند.

روز اقتصادی مجلس خبرگان

اعضای مجلس خبرگان رهبری، دیروز در دومین روز نشست خود، میزبان دو چهره اقتصادی بودند و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و محمد خوش‌چهره، استاد دانشگاه، مسائل اقتصادی کشور و راهکارهای حل مشکلات این حوزه را برای خبرگان رهبری تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی دولت در این نشست، رشد اقتصادی را در گرو استفاده از تمام ظرفیت‌های مدنظر رهبری درچارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: دولت در تلاش است با ثبات قیمت‌ها تا حدی از حجم بیکاری بکاهد. نوبخت با تبیین مشکل تورم و رکود، بخشی از پدید آمدن این مشکل اقتصادی را ناشی از مشکلات داخلی و بخشی از آن را مربوط به مشکلات خارجی و محدودیت‌های اقتصادی تحمیلی از جانب دیگران دانست. معاون رئیس‌جمهور افزود: در سال‌های اخیر، افت شدید قیمت نفت و کاهش میزان صادرات نفتی به کاهش رشد اقتصادی و منفی شدن آن منجر شد درحالی که رشد اقتصادی می‌تواند مانع رکود و تورم شود. نوبخت تأکید کرد: با شوک‌های نفتی در سال‌های اخیر نیازمند ارائه برنامه و اجرای سیاست‌هایی برای خروج از بحران و مهار آن بودیم به همین علت در دولت و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، برنامه‌هایی ارائه شد که تا حد خوبی توانست شوک فشارهای تحمیلی را مهار کند. وی رشد اقتصادی همراه با عدالت را از برنامه‌ها و راهکارهای انجام شده دانست و افزود: اتخاذ تصمیمات و سیاست‌های اقتصادی دولت متناسب با ضربه‌های وارده شده بر اقتصاد ما، آثار ملموسی در پی داشته است.

پس از سخنرانی سخنگوی دولت، چند عضو مجلس خبرگان با اشاره به مشکلات اقتصادی، بیکاری، تورم و رکود در کشور، پرسش‌های خود را در این باره مطرح کردند و نوبخت به آنها پاسخ داد.

اقتصاد مقاومتی، زمینه‌ساز اقتصاد اسلامی

در ادامه این نشست، بررسی مسائل اقتصادی کشور با حضور محمد خوش‌چهره، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه ادامه یافت. دکتر خوش‌چهره در این نشست گفت: اقتصاد مقاومتی ضمن آن‌که زمینه‌ساز یک مکتب و نظام اقتصادی جمهوری اسلامی است، در عین حال می‌تواند زمینه‌ساز اقتصاد اسلامی باشد. وی با آسیب‌شناسی مشکلات اقتصادی در جامعه ایرانی تصریح کرد: تا در مورد مشکلات اقتصادی آسیب‌شناسی صحیح صورت نگیرد و دلایل و ریشه‌های ایجادی مشخص نشود، نمی‌توان نسخه درمانی مناسب ارائه کرد. خوش‌چهره با اشاره به ریشه‌های مشکلات اقتصادی و عدم تمرکز همزمان بر تورم و رکود و اقدام تک‌موردی یعنی تمرکز بر رفع تورم و غفلت از رکود را به مخاطره انداختن اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: اقدامات موضعی و بی‌توجهی به معالجه همزمان، اقتصاد و به تبع آن، کشور را به چالش می‌کشد.

وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی، نه‌تنها یک نسخه درمان اقتصادی بلکه یک بینش و زمینه‌ساز مکتب با پشتوانه علمی، اسلامی و ملی است. اقتصاد مقاومتی، یعنی نگاه به منابع گسترده داخلی همراه با استراتژی پویا و پیش رونده در تعامل با دیگر کشورها و کاهش وابستگی‌های تهدیدزا در حوزه‌های استراتژیک و حیاتی که یکی از این حوزه‌های تهدیدزا، وابستگی و تکیه بر درآمدهای نفتی بویژه خام‌فروشی نفت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها