استقلال در صدر جدول رده‌بندی یکه‌تازی می‌کند و حتی حاضر نیست 24 ساعت هم این جایگاه را به استقلال خوزستان یا هر تیم دیگری بدهد، ولی باز هم منتقدانی هستند که از این تیم ایراد می‌گیرند که چرا خوب کار نمی‌کند و اصطلاحا «بد برنده می‌شود؟» این «بد برنده شدن» این روزها همچون چماقی بر سر تیم مظلومی و شاگردانش می‌خورد و این تیم در عین موفقیت، کوبیده می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۱۰۹
استقلال ؛ خوب یا بد

استقلال در دو بازی‌اش با دو تیم ته‌جدولی (استقلال اهواز که مساوی تمام شد و راه‌آهن‌) به مشکل برخورد و این، سبب شد صدای منتقدان استقلال بالاتر برود. با وجود این، هستند نفراتی که از همین تیم حمایت هم می‌کنند. بهتاش فریبا یکی از همان‌هاست: «گاهی پیش می‌آید که تیمی در طول یک فصل یکی دو بازی را به اجبار بد بازی کند. این بازی هم که استقلال خیلی از بازیکنان اصلی‌اش را به دلیل آسیب‌دیدگی یا محرومیت در اختیار نداشت، یکی از همان استثناها بود که استقلال با حضور جمعی از جوانانش ناهماهنگ بازی کند.» بازیکن سال‌های دور استقلال معتقد است: «‌استقلال برای کسب نتیجه مجبور بود به این شکل بازی کند تا بتواند هر سه امتیاز را بگیرد و از کورس صدرجدولی‌ها عقب نماند که این کار را هم کرد و با یک گل از راه‌آهنی که سراسر حمله بود تا خودش را از ته‌جدول نجات بدهد بازی خوبی ارائه کرد.»

این موضوع مدنظر صادق ورمزیار هم قرار دارد، ولی او جوان شدن استقلال را عامل این اتفاق می‌داند: «بازی دادن به آن همه بازیکن جوان در یک بازی مانند شمشیر دولبه است. اتفاقی که می‌تواند هم برای استقلال خوب باشد یا برعکس این تیم را به دردسر بیندازد. استقلال باید به جوانانش میدان بدهد و در این شکی نیست، ولی اگر این مهم کارشناسی شده باشد خوب است. حضور یکی دو جوان در هر بازی می‌تواند آنها را آرام آرام به وضعیت بازی کنار بزرگ‌ترها و در جو ورزشگاهی مانند آزادی عادت بدهد، ولی یکمرتبه پنج بازیکن جوان را به میدان فرستادن، ریسک بزرگی است که اتفاقا این بار درست جواب داد.»

سعید لطفی یکی دیگر از پیشکسوتان استقلال هم نظر خودش را دارد. او که شنیده بود برخی گفته اند استقلال شانسی تا اینجای فصل صدر جدول را از آن خود کرده است، می‌گوید: «شانس؟! شانسی می‌توان 20 هفته صدر جدول را در اختیار گرفت؟ شانس مربوط به یک هفته است، مربوط به دو بازی است، ولی نه این که 20 هفته استقلال شانس داشته باشد. اتفاقا استقلال یکی از کم نوسان‌ترین تیم‌های لیگ بوده که با منطق دفاع می‌کند و با قدرت ضد حمله می‌زند. اگر این‌گونه نبود، شک نکنید با این همه رقیب سرسخت، کسی بیکار ننشسته بود که استقلال با شانس بالای جدول بماند.»

اما یکی دیگر از مدافعان نه‌چندان قدیمی استقلال، نه موافق این استقلال است نه مخالف.

مهدی پاشازاده، مدافع سابق استقلال هم در میان منتقدان جای می‌گیرد، اما انتقاد او نرم‌تر از بقیه است. «‌تیمی که در صدر جدول است حتما خوب کار کرده که توانسته دیگر رقبایش را از پیش رو بردارد و به همین سبب نمی‌توان ایرادی از این تیم گرفت. با این حال استقلال هنوز قاطع امتیاز نمی‌گیرد و نتوانسته مانند بازی با سپاهان مقتدرانه کارش را پیش ببرد.»

او معتقد است این تیم ثبات لازم را ندارد و نمی‌تواند هوادارانش را جذب بازی کند: «وقتی حریف به راحتی می‌تواند استقلال را تحت فشار بگذارد، شرایط خوبی برای استقلال نیست. تا چه زمانی باید استقلالی‌ها به حضور رحمتی امیدوار باشند تا در آخرین نقطه خط دفاعی توپ‌های حریف را بگیرد.»

این رویکردهای متفاوت شاید بیانگر همان نکته‌ای باشد که برخی به آن اشاره می‌کنند و معتقدند استقلال نوسان دارد، ولی نه خیلی زیاد. نگاهی به نتایج این تیم در طول فصل، نشان‌دهنده آن است که استقلال تنها در دو سه بازی برابر راه‌آهن (دور رفت)، سیاه‌جامگان و سپاهان سه بار موفق به گلزنی شده و در دیگر مسابقات با اختلاف یک یا دو گل توانسته رقبایش را از پیش رو بردارد، اما بهترین خط حمله را دارد. ورمزیار می‌گوید: «استقلال تا اینجای فصل یک بازیساز کم داشت که حالا با آمدن شیحی شاید این نقیصه هم برطرف شود. این تیم در این مدت با استفاده از بازیکنان غیر‌تخصصی‌اش بازی‌ها را پشت سر گذاشته و شاید همین موضوع باعث شده نتواند بازی‌هایی را که انتظار می‌رفته، به نمایش بگذارد.»

در این میان فریبا اشاره‌ای دارد به مقایسه‌هایی که در ماه‌های اخیر بین استقلال و پرسپولیس انجام شده است: «مگر یادشان رفته پرسپولیس ابتدای فصل چطور بازی می‌کرد؟ این که یک تیم دوره‌ای بد باشد و دوره‌ای خوب که نشد حسن! این که تیمی در طول یک فصل کم نوسان باشد مهم است. در این که پرسپولیس این هفته‌ها زیبا بازی کرده حرفی نیست، ولی استقلال هم اگر بد بازی می‌کرد امتیاز نمی‌گرفت. درخشش جوانی مانند محسن کریمی یا شهباززاده در فاز هجومی و جوان دیگری به نام چشمی در خط هافبک کم است؟ استقلال با آنچه در این فصل داشته بهترین نتایج را گرفته است و شاید بیشترین تیمی که این فصل تغییرات دائمی در ترکیبش داشته پرسپولیس بوده است.»

محمد رضا مدنی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها