سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

آزمایش های موشکی ایران نقض برجام نیست

مقام‌های ارشد پنتاگون در نشستی در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان گفتند که تحریم‌ها مانعی در برنامه موشکی ایران ایجاد نکرده است.
کد خبر: ۸۸۶۶۵۵
تحریم‌ها مانعی در برنامه موشکی ایران ایجاد نکرد

به گزارش جام جم آنلاین ، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه نشستی با موضوع تهدیدهای جهانی با حضور دو مقام ارشد پنتاگون برگزار کرد.

ژنرال «وینسنت استوارات»، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (بخش جاسوسی پنتاگون) و سرلشکر «جیمز مارس»، مدیر بخش اطلاعات نیروی هوایی آمریکا از حاضران در این نشست بودند.

«استورات» در بخشی از این نشست مدعی شد رفع تحریم‌ها منجر خواهد شد ایران از روسیه، تسلیحات پیشرفته بخرد.

او گفت: «من کاملاً انتظار دارم که ایران بخشی از منابعش را برای ادامه مدرن‌سازی نیروهای نظامی خود صرف کند.»

«استورات» به برنامه‌های ایران برای خرید هواپیما از روسیه اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در نهاد تحت امر او علاوه بر حضور روسیه در سوریه مورد تحلیل قرار می‌گیرد، توانمندی مسکو برای عرضه سلاح به خریداران آن در منطقه خاورمیانه است.

او همچنین گفت با توجه به رفع تحریم‌ها علیه ایران انتظار می‌رود ایران از روسیه تسلیحات خریداری کند.

یکی از نمایندگان آمریکایی با اشاره به اینکه ایران با توجه به توانمندی‌های موشکی توان هدف قرار دادن ده‌ها کشور را دارد پرسید: «آیا فکر می‌کنید تحریم‌های ما می‌تواند جلوی توانایی آنها برای هدف قرار دادن کشورها را بگیرد؟»

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در پاسخ گفت: «تحریم‌های ما در گذشته نتوانسته‌اند جلوی دستیابی ایران به پیشرفته‌ترین برنامه موشکی بالستیک، با توان رسیدن به تمامی دشمنان بالقوه آنها و توان رسیدن به داخل اروپا را بگیرند.»

او گفت: «آنها نه تنها قوی‌ترین فناوری موشکی را ساخته‌اند، بلکه دقت آنها را بهبود بخشیده‌اند، قابلیت جابه جایی آنها را بهتر کرده‌اند و من ندیده‌ام که این روند را تغییر داده باشند، چون توانمندی موشکی آنها راهی برای سردرگم کردن اقدامات ما است بنابراین من فکر نمی‌کنم تحریم اصلاً تغییری در این مسیر ایجاد کند.»

«استوارت» همچنین تصریح کرد: با رفع تحریم‌ها، احتمال اینکه ایران روش‌هایی برای ارتقاء دادن قابلیت جابه‌جایی، افزایش بُرد و کشنده بودن تمامی سامانه‌های موشکی‌اش پیدا کند، بالا می‌رود.

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا با اشاره به گزارش‌های رسانه‌ای درباره اینکه موصل به زودی در سال جاری آزاد خواهد شد گفت: در این باره خوش‌بین نیست.

وی گفت تصرف موصل و پاکسازی آن ظرف 8 تا 10 ماه آینده چیزی نیست که او آن را در «جام جهان‌بین» خودش مشاهده کند.

این ژنرال پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه روندها و مسائلی در حال حاضر آمریکا را تهدید می‌کنند و باید برای مقابله با آنها برنامه‌ریزی در درازمدت برنامه‌ریزی شود، گفت که روسیه در حال حاضر، برای ابزار قدرت در عرصه جهانی و تهدید منافع آمریکا در اقصی نقاط دنیا فعالیت می‌کند.

وی افزود: چین در تلاش برای تصرف سرزمین‌های آبی مورد مناقشه است که این توانایی آمریکا برای جولان در اقیانوس آرام و انجام عملیات در آن کاهش می‌دهد.

«استوارت» همچنین «استیلای ایران در خاورمیانه» و تنش‌های میان این کشور با عربستان را دیگر روندهای تهدیدکننده پیش روی آمریکا دانست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های پنتاگون برای مقابله با تهدیدهای پیش روی آمریکا 5 مورد را برشمرد.

او مبارزه با تهدیدهای تروریستی در کشورهای مختلف اعم از افغانستان، سوریه عراق را اولین اولویت آمریکا دانست و گفت دولت - ملتهای در حال رقابت با آمریکا چهار تهدید دیگر را تشکیل می‌دهند.

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در این نشست، تروریسم، ایران، روسیه، چین و کره شمالی را چهار چالش دیگر پیش روی واشنگتن دانست که او منابعش برای مقابله تهدیدها را بیشتر به آنها اختصاص خواهد داد.

استوارت درباره چالش هایی که به گفته او ایران متوجه آمریکا می‌کند، گفت: «ایرانی که از بند تحریم‌ها رها شده، درآمدهایش را افزایش داده، توانمندی‌های موشکی‌اش را توسعه می‌دهد و در حال رقابت با همسایگانش در منطقه است، چگونه رفتار خواهد کرد؟»

رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در بخش دیگری از این نشست از پاسخ به سوالی درباره اینکه «برجام» چگونه تصویر اطلاعاتی واشنگتن از مسائل داخل ایران را تغییر می‌دهد، خودداری کرد و گفت: مایل است در نشستی غیرعلنی این موضوع را توضیح بدهد.

رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در آغاز نشست روز چهارشنبه گفت که این نشست، علنی است و بعد از آن نشستی غیرعلنی با حضور اعضای همین کمیته و مقامات آمریکایی تشکیل خواهد شد.

یکی از نمایندگان از استوارت پرسید: «سوال من درباره ایران است. من می‌دانم که اطلاعات ما در گذشته، نسبتاً محدود یا ضعیف بوده است. سوال من الان این است که در ایران پس از توافق - که الان در آن قرار داریم - تصویر اطلاعاتی شما یا مسائلی که بررسی می‌کنید از لحاظ کمک به ما هم برای اجرای برجام و هم بررسی وقایعی که در کل در ایران رخ می‌دهند، چه تغییری کرده و آیا بهتر شده است؟ »

استورات در پاسخ گفت: «من دوست ندارم این کار را انجام بدهم. مایلم این را به نشست غیرعلنی ببریم.»

این مقام پنتاگون در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به سوال دیگر یک نماینده، بار دیگر به قدرت برنامه موشکی ایران اعتراف کرد.

او در پاسخ به سوال نماینده‌ای که خواستار توضیح درباره نقش برنامه موشکی ایران در راهبرد نظامی این کشور در پرتو «برجام» و همچنین احتمال پیگیری این برنامه علی‌رغم تحریم‌ها شده بود، گفت: «برنامه موشکی ایران، یکی از محورهای دفاعی حکومت این کشور است. آنها، علی‌رغم بیش از سی سال مواجهه با تحریم‌ها، توان موشکی بسیار قدرتمندی ایجاد کرده‌اند. هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آنها قصد عقب‌نشینی از فناوری و توان موشکی‌شان دارند، وجود ندارد.»

استوارت ادامه داد: «آنها همچنان به ارتقاء بُرد موشک‌ها، میزان کشندگی آنها و توان مانورشان ادامه می‌دهند و از نظر من، اینها، هیچ زمان و با هیچ تحریمی تغییر نخواهند کرد.»

نماینده آمریکایی گفت: «اینها، خیلی امیدوارکننده نیستند، اما شما کاملاً درست می‌گویید.»

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها