نگاهی به تاریخ یک انیمیشن 50 ساله

مورد عجیب یک پلنگ

کاراکتر پلنگ صورتی برای اولین بار در سال 1964 توسط فریز فرلینگ و برای سکانس آغازین کمدی پلنگ صورتی، ساخته بلیک ادواردز خلق شد. اما خیلی زود این شخصیت جدید به شهرت رسید، و به زودی با مجموعه‌ای از موضوعات کوتاه کار تولید آن ‎آغاز شد.
کد خبر: ۸۸۵۰۵۴
مورد عجیب یک پلنگ

به گزارش جام جم سیما،«فرلینگ» کارش را در همان استودیوی کوچک کانزاس سیتی شروع کرد که والت دیزنی هم کار انیمیشن را از آنجا آغاز کرده بود.

او در اواخر دهه 1920 به کالیفرنیا رفت و خیلی زود با همکاری همکاران انیماتور کانزاسی‌اش «هاگ هارمن» و «رودولف ایسینگ» ساخت مجموعه «لونی تونز» را آغاز کرد.

او به جز یک ‌الی که در اوایل 1930 با متروگلدن مایر همکاری داشت، در بقیه سال‌ها به عنوان هواداری پروپاقرص با برادران وارنر کار کرد و سپس در سمت کارگردان ارشد و سرپرست ساخت کارتون‌های غیرکلاسیک مثل باگزبانی، دافی داک و توئیتی 30 سال با این شرکت همکاری داشت.

فرلینگ همچنین اولین کارتون‌های سیلوستر، پورکی بیگ و یوسمیت سام را کارگردانی کرد و چهار جایزه اسکار برای این استودیو به ارمغان آورد.

از نماد پلنگ صورتی در تعدادی از بنیادهای خیریه، مخصوصا مراکز مبارزه با سرطان در نیوزیلند و کالیفرنیا استفاده می‌شود.

تاریخچه پلنگ صورتی

11 آوریل 1964: فریز فراینگ و دیوید دپاتی پلنگ صورتی را خلق کردند. شخصیت پلنگ صورتی اولین بار در تیتراژ آغازین فیلم کمدی بلیک ادواردز به نام «پلنگ صورتی» ظاهر شد.

و چون تیتراژ آغازین کارتونی جواب مثبت داد، یک سری کارتون‌های کوتاه نمایشی ساخته شد.

27 آوریل 1964: تصویر پلنگ صورتی روی جلد مجله تایم چاپ شد. در این مجله نوشته شد که تیتراژ فیلم یا پلنگ صورتی کارتونی «حتی از فیلم نیز بهتر بود».

18 دسامبر 1964: «صورتی مورتی» اولین سری کارتون‌های نمایشی پلنگ صورتی برای اولین بار به نمایش درآمد. پلنگ صورتی مجددا در تیتراژ آغازین ظاهر می‌شد.

فوریه 1965: «هنری مانچینی» (و پلنگ صورتی) برنده سه جایزه «گرمی» شدند. طی 15 سال بعد، 140 کارتون کوتاه با حضور پلنگ صورتی و تعداد بی‌شماری از شخصیت‌های ساخته فریز فرلینگ و دپاتی ساخته شد.

5 آوریل 1965: اولین کارتون کوتاه ساخته شده به نام صورتی مورتی برنده یک جایزه اسکار شد. مانچینی جایزه «بهترین تنظیم موسیقی»، «بهترین سازنده آهنگ» و «بهترین اجرای موسیقی»، «موسیقی غیرجاز» را به خود اختصاص داد.

12 آوریل 1965: پلنگ صورتی برای اولین بار در دو تا از کارتون‌هایش صحبت می‌کند. پلنگ صورتی در رشته بهترین فیلم کوتاه انیمیشن برنده اسکار می‌شود و در همان سال «هنری مانچینی» کاندیدای دریافت جایزه اسکار «بهترین موسیقی متن غیر اقتباسی» می‌شود.

21 دسامبر 1965: بازرس، کارتون‌های خاص خود را بدون حضور پلنگ صورتی بازی می‌کند.

25 می‌1966: کارتون کوتاه «نسخه آبی صورتی» پخش شد. این کارتون نیز کاندیدای دریافت اسکار کار کوتاه بود.

1968 و 1969: در این سال NBC و ABC پخش کارتون‌های کوتاه نمایشی با بازی پلنگ صورتی، بازرس و دیگر شخصیت‌های همراه پلنگ صورتی را آغاز کردند.

این برنامه در قالب یک شوی نیم ساعته ترکیبی تهیه شده بود. هر اپیزود در برنامه صبح‌های شنبه نمایش داده می‌شد که شامل سه کارتون کوتاه و میان پرده‌های نمایش بین هر دو کارتون بود.

«رونالد» و «راتفینک» برای اولین بار در کارتون‌های پلنگ صورتی ظاهر شدند. مورچه و مورچه‌خوار در اولین کارتون کوتاه‌شان ظاهر شدند.

کارتون مورچه‌ و مورچه‌خوار ماجراهای یک مورچه‌خوار گرسنه و تلاش‌های بی‌فایده‌اش را برای خوردن یک مورچه خونسرد و گریز پا بیان می‌کند.

15 دسامبر 1976: فیلم «پلنگ صورتی دوباره می‌تازد» به نمایش درآمد. همراه با نمایش کارتون‌های پلنگ صورتی،‌ بازرس و مورچه و مورچه‌خوار،‌کارتون‌های کوتاه دیگری با شرکت شخصیت‌هایی مثل رونالدو راتفینک، قورباغه‌های تگزاسی، بلو ریسر، هوت کلوت و داگ فادر نیز در شبکه NBC پخش می‌شد.

1980 ـ 1978: 36 کارتون جدید انیمیشنی پلنگ صورتی نمایش داده شد. که عملا فقط 32 اپیزود جدید ساخته شده بود، چهار کارتون باقیمانده از سری‌های اولیه بودند که قطعه‌های موسیقی به آنها اضافه شده بود.

در سال 1978یک کارتون ویژه کریسمسی30 دقیقه‌ای به نام کریسمس صورتی ساخته شد.در سال 1980 نیز یک کارتون ویژه 38 دقیقه‌ای دیگر برای المپیک زمستانی به نام المپیک صورتی ساخته شد.

1981: انستیتو فیلم آمریکا از فریز فرلینگ به خاطر کارهایش تقدیر کرد. در این سال یک کار ویژه برای والنتاین به نام «صورتی در نگاه اول» ساخته شد.

17 دسامبر 1982: فیلم «ردپای پلنگ صورتی» پخش شد. این کار با استفاده از تدوین عالی صحنه‌هایی از فیلم‌هایی که قبلا توسط پیتر سلرز گرفته، اما استفاده نشده بود به همراه فیلم‌های جدیدی با بازی دیوید نی‌ون و هربرت لوم ساخته شد.

1982: کمپانی‌های یونایتد ارتیست و متروگلدن مایر تمام 172 کارتون کوتاه پلنگ صورتی را در تمام بازارهای تلویزیونی ایالات متحده پخش کردند.

اول ژانویه 1984: اولین بار کارتون‌های سری«پلنگ صورتی و پسران» در تلویزیون آمریکا پخش شد. برای اولین بار پینکی و پنکی، پسران پلنگ صورتی ظاهر شدند.

این سری شامل 13 اپیزود بود که توسط کمپانی هانا ـ باربرا تولید شده بود. در این کار علاوه بر پسران پلنگ صورتی پلنگ‌های دیگری با رنگ‌های آبی، بنفش، زرد و سبز هم می‌بینیم و ماجراهای آن تا اندازه‌ای تم آموزشی دارد.

1988: فریز فرلینگ به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد این شخصیت، یک سری از طرح‌های پلنگ صورتی با چاپ محدود را نقاشی کرد.

اول ژانویه 1993: شوی تلویزیونی جدید پلنگ صورتی از تلویزیون آمریکا پخش شد.این کار ساخته مشترک کمپانی‌های مترو گلدن مایر، دپاتی ـ فرلینگ و یونایتد ارتیست بود که در این سری پلنگ صورتی با لهجه آمریکایی حرف می‌زد

و ماجراهای جدیدی را با همراهی بازرس، مورچه و مورچه خوار و مرد کوچک که در سری‌های قبل هم همراهش بودند و دختر مو قرمزی به‌نام تلما و خانم پیری به نام چابلینگو تجربه می‌کنند.

در سطح بین‌المللی، 60 کارتون از کارتون‌های اولیه پلنگ صورتی در 56 کشور دنیا پخش ‌شد.

14 ژوئن 1994: آهنگساز معروف پلنگ صورتی، هنری مانچینی درگذشت. هنری مانچینی سازنده تمام آهنگ‌های فیلم‌های پلنگ صورتی بود و به علاوه یک همکار خوب در زمینه تدوین موسیقی بر روی سریال‌های کارتونی پلنگ صورتی به شمار می‌آمد.

16 می ‌1995: فریز فرلینگ، خالق دوست‌داشتنی پلنگ صورتی و تعداد زیادی از شخصیت‌های کارتونی درگذشت.

وقتی که روزنامه ستاره کانزاس سیتی از فرلینگ خواسته بود که درباره علت محبوبیت حیاتی پلنگ صورتی توضیح بدهد، او گفته بود «او مثل چارلی چاپلین یک بازیگر پانتومیم است».

امروزه اکثر کارتون‌ها باصدا هستند، درواقع بیش از این که حرکت داشته باشند، حرف می‌زنند. اما پلنگ صورتی کاری بجز حرکت انجام نمی‌دهد.

1997: فیلم‌های پلنگ صورتی و کارتون‌های آن برای اولین بار به صورت نوارهای ویدئویی عرضه شدند.

سال‌های 2000و2001: کانال سوپر RTL آلمان، سری کارتون‌های اولیه پلنگ صورتی را پخش کرد. پلنگ صورتی به‌سرعت یکی از مشهورترین کارتون‌های این کانال شد.

کارتون نت ورک بریتانیا پخش سریال‌های اولیه پلنگ صورتی را آغاز کرد. بعد از یک وقفه چهار ساله، کارتون‌های پلنگ صورتی به تلویزیون‌های کشورهای فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند و بلژیک بازگشت.

2010: سری جدیدی که «پلنگ صورتی و دوستان» نام دارد توسط شرکت متروگلدن مایر و روبیکان استودیو ساخته شده است.

این سری به همان شیوه کارهای کلاسیک دهه 60 و 70 تهیه شده که پلنگ صورتی حرف نمی‌زند و خط داستان بر اساس پانتومیم و موسیقی تنظیم شده است.

در این سری سن پلنگ صورتی تا حد یک نوجوان کاهش یافته و مرد کوچک هم با نام جدید «دماغ گنده» در این ماجرا با همراهی مورچه و مورچه‌خوار حضور دارند.

در سال 2011 نیز یک کار مناسبتی کریسمس به نام یک کریسمس خیلی صورتی ساخته شد.

پریسا کاشانیان

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها