به دنبال جنایات آل سعود در یمن صورت گرفت

تحریم تسلیحاتی عربستان از سوی اروپا

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه عربستان سعودی را به سبب جنایت‌هایش در کشور جنگ‌زده یمن تحریم تسلیحاتی کردند. این اقدام مورد استقبال مردم یمن بویژه گروه انصارالله قرار گرفت و آن را اثبات کننده «جنایات جنگی عربستان در یمن» توصیف کرد.
کد خبر: ۸۸۴۸۱۵

عربستان سعودی به همراه متحدانش از فروردین امسال جنگی تجاوزگرانه را علیه مردم مظلوم یمن به راه انداخته است. روز پنجشنبه نمایندگان اتحادیه اروپا با 359 رای موافق در برابر 212 رای مخالف و 31 رای ممتنع طرحی را تصویب کردند که از مقامات سیاسی این اتحادیه می خواهد فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را متوقف کنند. آنها از فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستند طرحی را برای تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی به سبب جنایت آن کشور در یمن که به کشتار هزاران شهروند بی‌گناه یمنی منجر شده است، تهیه و اجرا کند. هفته گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل، با هشدار در مورد احتمال وقوع «جنایت‌های جنگی» در جریان حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، خواستار اعمال محدودیت‌های تسلیحاتی علیه آن کشور شده بود.

استقبال انصارالله

در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن گفت: قطعنامه اتحادیه اروپا ثابت کرد رژیم سعودی در تجاوز به یمن قوانین حقوق بشر و عرف های بین المللی را نقض کرده است. وی عنوان کرد: این امر نشان می‌دهد اتحادیه اروپا احساس کرده فاجعه تجاوز عربستان به یمن و محاصره ظالمانه این کشور و گسترش تروریسم و گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده در مناطق یمن، برای امنیت و صلح بین المللی خطرناک است. به‌گفته الحوثی، قطعنامه پارلمان اروپا با حرکت ملت‌های آزاده در همبستگی با مظلومیت ملت یمن همخوانی دارد. الحوثی از جامعه جهانی خواست مسئولیت‌های کامل اخلاقی، انسانی و قانونی خود در قبال تجاوز عربستان را به عهده بگیرند.

اتحادیه اروپا در مصوبه خود، معاملات تسلیحاتی گسترده کشورهای عضو از جمله انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان با کشورهای مختلف منطقه (خاورمیانه) را بشدت مورد انتقاد قرار داده و تعلیق فوری حمایت نظامی و انتقال تسلیحات به عربستان سعودی و شرکایش در ائتلاف کشورهای عربی را خواستار شده است. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله نیز در صفحه اجتماعی خود از تصمیم پارلمان اروپا درباره منع فروش سلاح به عربستان و هم پیمانانش به رغم تاخیر آن استقبال و ابراز امیدواری کرد که این تصمیم گامی برای بیداری اروپا در جهت دور شدن از آمریکا باشد. عبدالسلام، آمریکا را مسئول جنایات بشری در منطقه دانست و افزود: رفتار و اعمال جنگ‌طلبانه آمریکا با ادعاهای آزادی و حقوق بشر واشنگتن تناقض دارد.

هزینه های سیاسی بیانیه اتحادیه اروپا برای عربستان

قانونگذاران اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه با اکثریت قریب به اتفاق به بیانیه تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی رای دادند. گرچه این بیانیه غیرالزام‌آور است اما به لحاظ سیاسی می تواند برای عربستان سعودی هزینه‌بر بوده و دست‌کم اعتراضی نسبت به تجاوزات بی‌رحمانه این رژیم در یمن باشد. بیانیه پارلمان اروپا پس از آن به رای گذاشته شد که درخواستی در همین زمینه با ۷۵۰ هزار امضا از سوی شهروندان اروپایی تهیه شده بود. بجز آمریکا که همواره از اعمال تجاوزگرانه عربستان سعودی حمایت کرده است، بریتانیا و فرانسه نیز در صدر فروشندگان تسلیحات به ریاض قرار دارند . به گفته نمایندگان، بریتانیا از ابتدای امسال تا به حال مجوز فروش سه‌میلیارد دلار تسلیحات به عربستان را صادر کرده‌است. عربستان سعودی می‌گوید برای بازگرداندن قدرت به دولت فراری یمن به‌رهبری عبد ربه منصور هادی، به‌یمن حمله کرده‌است. حوثی‌ها و گروهی از هواداران علی عبدالله صالح، هادی را رئیس‌جمهور قانونی کشور نمی‌دانند. انقلابیون یک سال پیش کاخ ریاست‌جمهوری را تصرف کرده و هادی را در حصر خانگی قرار دادند. اما هادی در نهایت از صنعا به عدن سپس به عربستان سعودی گریخت .

فاجعه بشری

رای اتحادیه اروپا درحالی اعلام می‌شود که دولت روسیه نیز با هشدار نسبت به شرایط انسانی در یمن خواستار پایان این جنگ شده است. به گزارش تسنیم، «مارایا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، شرایط در یمن بحرانی بوده و به فاجعه بشری بسیار نزدیک است. زاخاروا افزود: از مارس 2015، بیش از 6000 نفر در یمن کشته، 29 هزار نفر مجروح شده و 250 هزار نفر نیز از خانه‌های خود گریخته و 5/2 میلیون نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند.

عربستان، بزرگ‌ترین تهدید برای خاورمیانه

اندیشکده آمریکایی هوور با بیان این که اقدامات مداخله‌جویانه عربستان سعودی در یک دهه اخیر افزایش یافته، این کشور را بزرگ‌ترین خطری توصیف کرد که غرب آسیا را تهدید می‌کند.

به گزارش تسنیم، این موسسه در پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم توبی جونز، نوشت: در دهه اخیر عربستان سعودی به عنوان یکی از جسورترین قدرت‌های منطقه خاورمیانه ظهور کرده است. سرنگونی صدام حسین، افزایش قدرت ایران و نا آرامی‌های ناشی از قیام‌های کشورهای عربی، عربستان را بر آن داشته است تا مداخله‌جویی‌های خود را افزایش دهد. عمال عربستان در مصر، بحرین، سوریه، عراق و یمن با استفاده از پول و ناآرامی‌ها تلاش کرده‌اند منطقه را مطابق خواست خود شکل دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها