سیزدهمین دوره این رویداد از سه عکاس شهید تقدیر ویژه می‌کند

خانه هنرمندان در تصرف جشن تصویر سال

از جمعه‌ای که پشت‌سر گذاشتیم خانه هنرمندان ایران میزبان سیزدهمین جشن تصویر سال شده و آثار این رویداد تا بیستم اسفند میزبان تماشای علاقه‌مندان است. این رویداد هنری در این دوره شامل دو بخش است، بخش نمایشگاهی آن مخصوص آثار برگزیده عکاسی در ۵ شاخه، گرافیک در شاخه پوستر و کاریکاتور مطبوعاتی و کاریکاتور نمایشگاهی است که کاریکاتور مطبوعاتی امسال برای نخستین بار به جشن افزوده شده است.
کد خبر: ۸۸۴۰۷۸

بخش دوم هم به جشنواره فیلم تصویر اختصاص دارد. این بخش ویژه جشنواره جشنواره‌هاست که مخاطبان در آن می‌توانند فیلم‌های برتر جشنواره‌هایی مانند سینما حقیقت، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشن خانه سینما و بخش‌های مستند و هنر و تجربه جشنواره فجر را ببینند. این فیلم‌ها به مدت ۲۰ روز در سالن ناصری خانه هنرمندان و در دو سئانس ۴ و ۶ عصر نمایش داده می‌شوند. در کنار آن، فیلم‌هایی هم که اکران عمومی ندارند، اما جنبه هنری دارند به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین فیلم‌های مربوط به جشن تصویر سال در سالن شهناز خانه هنرمندان به نمایش درمی‌آید که فیلم‌های این بخش نیز شامل دو بخش است: یکی شامل فیلمسازان زیر ۲۵ سال و دیگری فیلمسازان آزاد.

بخش عکاسی

در این دوره بخش عکاسی در رشته‌های ورزشی، ‌مستند، هنر و هنرمندان، نگاهی دیگر و خبری خواهد بود که شامل عکس‌هایی می‌شود که در فاصله زمانی نیمه دوم سال ۹۳ و سال ۹۴ گرفته شده‌اند. دو بخش «عکس‌های موبایلی» و «ایران ما» دیگر عنوان‌های بخش عکاسی هستند که نمایش عکس‌های منتخب بخش «ایران ما» به صورت مالتی‌مدیا همراه با موسیقی اوریجینال فردین خلعتبری است. در بخش عکس‌های موبایلی امسال هم یک بخش ویژه با عنوان «گربه‌های ایرانی» در نظر گرفته شده است.

بخش گرافیک و کاریکاتور

دو بخش گرافیک (پوستر) و کاریکاتور، همچون سال‌های گذشته با موضوع آزاد برگزار می‌شود. آثار بخش آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال با نظر هیات داوری معرفی شده از سوی انجمن طراحان گرافیک ایران و گروه‌های آزاد کاریکاتور انتخاب شده و به‌ نمایشگاه راه یافته‌اند. چهره‌هایی مانند مصطفی اسداللهی، ‌بهرام کلهرنیا و مسعود سپهر آثار بخش گرافیک را داوری و کامبیز درم‌بخش در کنار احمد عربانی و بزرگمهر حسین‌پور کارهای بخش کاریکاتور جشن تصویر امسال را بررسی می‌کنند. همچنین چهره‌هایی مانند رخشان بنی‌اعتماد و علیرضا زرین دست هم در ترکیب هیات داوران بخش فیلم دیده می‌شوند. کاوه کاظمی، فرزانه خادمیان و صمد قربان زاده هم داوران مرحله نهایی بخش عکس هستند.

نگاهی آماری به آثار

اگر بخواهیم آماری از آثار این دوره از جشن تصویر سال ارائه دهیم، باید بگوییم در بخش عکس ۵۰۰ اثر شامل تک‌عکس و مجموعه عکس به نمایش درآمده و در بخش عکس‌های موبایلی نیز ۳۰۰ عکس و در بخش «گربه‌های ایرانی» هم ۱۵۰ عکس مرور شده است، در بخش گرافیک هم ۶۵ اثر و در بخش کاریکاتور ۵۷ اثر روی دیوار رفته است. در بخش جشنواره فیلم تصویر سال امسال ۵۶ فیلم مربوط به فیلمسازان زیر ۲۵ سال و ۱۴۸ فیلم در بخش آزاد به نمایش در آمده است.

بخش کارتون‌های مطبوعاتی امسال برای نخستین بار در این رویداد هنری دیده شده است. بر همین اساس ۱۲۰ اثر از میان ۱۲۰۰ کارتون مطبوعاتی انتخاب شده که به صورت مولتی‌مدیا در گالری ممیز به نمایش گذاشته شده است.

تقدیری‌های جشن تصویر سال

جدای از این بخش‌ها، سیزدهمین دوره جشن تصویر سال تقدیری‌هایی هم دارد. امسال از محمود کلاری در بخش فیلم تقدیر می‌شود. در بخش گرافیک از رضا عابدینی تقدیر خواهد شد و همچنین از محمودرضا بهمن پور مدیر نشر نظر به خاطر انتشار کتاب‌های نفیس هنری تقدیر می‌شود.

سه کتاب عکس درباره پرتره و طبیعت منتشر شده است که اولی به پرتره‌های فخرالدین فخرالدینی اختصاص دارد. کتاب بعدی مربوط به تاریخ ارومیه و آذربایجان است که خلیل مستوفی آن را عکاسی کرده است و محمد هادیان نیز پرتره‌های چهره‌های ماندگار فرهنگ و ادب آذربایجان را منتشر کرده است که از این سه عکاس نیز در جشن تصویر سال امسال تقدیر می‌شود.

نکوداشت سه عکاس جنگ تحمیلی هم از دیگر بخش‌های جشن امسال است. اولی کاظم اخوان است که به لبنان رفت و دیگر بازنگشت، دومین شهید عکاس سعید جانبزرگی است که در اثر استشمام گازهای شیمیایی به شهادت رسید و سومی داریوش گودرزی کیاست که عکس‌های ماندگاری را از جبهه و بمباران شهرهای مختلف دارد. همچنین از سه شهید بسیجی که به صورت آماتور عکاسی می‌کردند، یعنی حسین قشقایی، حسین آذرنیا و عبدالمناف معراجی‌نیا نیز تجلیل می‌شود. در بخش نقاشی هم از فریده لاشایی تقدیر می‌شود و در این باره کامبیز صفاری ویدئوآرت‌هایی را از این هنرمند تهیه کرده است.

5+1 در اختتامیه

یکی از بخش‌های جالب توجه جشن امسال که در اختتامیه صورت می‌گیرد، نمایش عکس‌ها به صورت مالتی مدیاست. در این بخش آثار مهدی قاسمی، امید وهاب‌زاده و علی محمدی از موضوع 5+1 به تماشا درمی‌آید. همچنین آثار احمد معینی‌جم عکاس ورزشی و حمیرا طیبی‌پور عکاس کویرهای ایران هم به صورت مالتی‌مدیا نمایش می‌یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها