نامه برجامی 4 نماینده مجلس به سیف

اسامی بانک‌های تحریم‌ شکن را اعلام کنید

با گذشت هیجانات روزهای اول رفع تحریم‌ها، مسئولان ارشد بانکی از جمله رئیس‌کل بانک مرکزی بر موانع ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی اذعان می‌کنند و گفته‌ها نشان می‌دهد هنوز زمینه گشایش ال.سی از سوی بانک‌های رفع تحریم شده فراهم نشده است.
کد خبر: ۸۸۳۸۶۵

به گزارش فارس، در اولین روز اجرای برجام اعلام شد هزار ال.سی گشایش یافت که البته با اما و اگر‌هایی روبه‌رو شد و رئیس‌کل بانک مرکزی هم در جمع خبرنگاران اعلام کرد: کار گشایش ال.‌سی‌ها آغاز شده و این یکهزار ال.‌سی به مرور فعال خواهد شد که بیشتر آنها در زمینه مواد اولیه کارخانجات است.

اما مدتی بعد خبرهایی از توقف گشایش ال.سی‌ها شنیده شد که بررسی بیشتر حاکی از صحت این خبرها بود.

در همین رابطه یکی از مدیران ارشد نظام بانکی گفت: برای ایجاد روابط کارگزاری و ‌اتصال به سامانه‌های کلرینگ یورو و کلرینگ دلار، ریسک‌های عملیاتی و تجاری، ریسک‌های نقدینگی، کفایت سرمایه و رعایت فهرست‌‌های تحریمی موجود در فضای بین‌الملل بررسی می‌شود. قطعاً کفایت سرمایه کنونی بانک‌ها و مطالبات معوق یکی از موانع ایجاد روابط کارگزاری است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در سخنرانی چند روز پیش خود با بیان این‌که فعلاً مشکل برقراری ارتباط‌ با بانک‌های خارجی از ناحیه خود سیستم بانکی است، تصریح کرد: این مساله باید اصلاح شود. اگر صورت‌های مالی منطبق با استانداردهای بین‌المللی بود و مقررات از نظر آنها رعایت شد، مشکلی برای ارتباط با بانک‌های ایرانی وجود ندارد.

پیش‌زمینه گشایش ال.سی، برقراری سوئیفت و روابط کارگزاری است و به اذعان رئیس‌کل بانک مرکزی ایجاد روابط کارگزاری هم‌اکنون مشکل دارد که البته این مشکل از ناحیه بانک‌های داخلی است.

در چنین شرایطی بانک‌های رفع تحریم شده نمی‌توانند فرآیند گشایش ال.سی را انجام دهند. البته بانک‌هایی که تحریم نبوده و روابط کارگزاری خود را حفظ کرده‌اند، امکان گشایش ال.سی خواهند داشت اما این امکان در شرایط قبل از رفع تحریم‌ها هم برای این بانک‌ها وجود داشته است. لازم است مسئولان بانک مرکزی برای روشن‌تر شدن مساله، گزارشی از فرآیند ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های خارجی و تعداد گشایش‌های ال.سی در این مدت را ارائه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها