به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت کشور، در اجرای مصوبه بیستوهفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی تدوین و ابلاغ شد.
هدف از تدوین و ابلاغ دستورالعمل فعالیت تبلیغی انتخابات در فضای مجازی بهره گیری از فرصتهای فضای مجازی برای ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبهافکنی علیه نامزدها، ضابطهمند کردن استفاده از فضای مجازی و تسری قوانین و مقررات انتخاباتی در بخشهای قابل تسری به فضای مجازی به استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانهای و قوانین انتخاباتی است.
متن کامل این دستورالعمل که مطابق نظر ستاد انتخابات کشور و با اعمال پیشنهادهای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در 14 ماده و یک تبصره تدوین و ابلاغ شده، به این شرح است:
ماده 1 – تعاریف:
الف- تارنمای اینترنتی: وبسایت و وبلاگهای اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی که قابل دسترس برای آحاد مردم باشد.
ب - شبکه پیامرسان اجتماعی: شبکههای اجتماعی مجازی جهت تبادل پیام و فایل با مخاطبین از طریق تلفن همراه و ...
ج - اپراتور: کلیه ارائهدهندگان خدمات تبادل پیامک انبوه و یا مجموعههای دارای مجوز از طرف آنان، خدماتدهندگان ارزش افزوده، خدمات اینترنتی و...
ماده 2 – تبلیغات انتخاباتی نامزدها در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه بوده و هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان کاندیداتوری خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع میباشد.
ماده 3 – استفاده رسمی از تارنمای اینترنتی، توسط نامزدها در راستای فعالیت تبلیغی انتخاباتی با ثبتنام، درج اطلاعات و دریافت نشانه (لوگو) هوشمند در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی به نشانی www.samandehi.ir صورت میگیرد. ستاد ساماندهی موظف است ظرف دو ساعت نشانه هوشمند مذکور را به وبگاه نامزدهای انتخابات اعطا نماید.
ماده 4 – نامزدهای انتخاباتی مکلفند پیامک انبوه تبلیغاتی خود را صرفاً از طریق اپراتورهای داخلی و براساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی ارسال نموده و شماره و نام اپراتور طرف قرارداد خود را به فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و هیئت نظارت مربوطه اعلام نمایند. اپراتورها موظفند پیامکهای انبوه انتخاباتی ارسالی را به شمارهای که توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و هیئت نظارت مربوطه اعلام میشود نیز ارسال نمایند.
ماده 5 – نامزدهای انتخابات مکلفند در صورت استفاده از وبگاه و شبکههای پیامرسان اجتماعی (داخلی و خارجی) در امر تبلیغات انتخابات، قبلاً عنوان شبکه و نشانی مربوطه را به هیئت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه و هیئت نظارت مربوطه اعلام نمایند.
ماده 6- تولید محتوا توسط شخص نامزد در رسانههای معاند و ضد انقلاب و همچنین بازنشر مطالب درج شده در رسانههای مذکور توسط نامزدهای انتخابات و هر شخص دیگر در تارنمای رسمی نامزد ممنوع است. نامزدها برای انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانین و مقررات و در رسانههای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام نمایند.
ماده 7- نامزدهای نمایندگی و طرفداران آنان به هیچوجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها میتوانند شایستگیهای خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.
ماده 8- هرگونه توهین، تهمت، افترا و انتشار اسرار مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانهای توسط نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.
ماده 9- در صورتی که مطالبی علیه یک نامزد و منتسب به نامزد دیگری یا طرفداران وی در پایگاههای مجازی رسمی یک نامزد انتشار یابد، شخص شاکی باید مراتب را به صورت مستند به هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان مرکز حوزه انتخابیه اعلام نماید. هیئت اجرایی پس از بررسی، مراتب را جهت حذف موارد مورد شکایت به نامزد مورد نظر ابلاغ و نتیجه را به هیئت نظارت اعلام مینماید.
ماده 10- مطابق قانون جرائم رایانهای، هرگونه دسترسی غیرمجاز، ایجاد اختلال و تغییر غیرمجاز محتوای پایگاههای مجازی رسمی متعلق به نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب شده و در صورت وقوع، نامزد مکلف است بلافاصله موضوع را به هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان مرکز حوزه انتخابیه به صورت مکتوب اطلاعرسانی نموده و در صورت امکان ضمن رفع مشکل، مراتب را از طریق مبادی مجازِ در اختیار خود به عموم اطلاعرسانی نماید.
ماده 11- استفاده از پایگاههای مجازی متعلق به وزارتخانهها و ادارات، شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و شرکتها وسازمانهای وابسته به آنها و نیروهای مسلح و کلیه نهادها، پایگاهها و مؤسساتی که از بودجه عمومی( به هر مقدار) استفاده میکنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و کلیه دستگاههایی که حسب قوانین و مقررات از تبلیغ ممنوع میباشند و همچنین در اختیار گذاشتن این فضاها ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب میشود.
تبصره- دستگاههای یاد شده در متن این ماده حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی در فضاهای مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند.
ماده 12- احزاب، تشکلهای سیاسی و ائتلافها در صورت انجام فعالیت تبلیغی انتخاباتی در فضای مجازی مکلف به رعایت مقررات مربوط به نامزدها که در این دستورالعمل تصریح شده است میباشند.
ماده 13- مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات کشور است و تخلفات و جرائم انتخابات در فضای مجازی را جهت رسیدگی فوقالعاده و خارج از نوبت حسب مورد به مراجع ذیصلاح اعلام مینماید، بدین منظور کمیتهای متشکل از نمایندگان تامالاختیار وزارتخانههای کشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی ( پلیس فتا ) مطابق این دستورالعمل بر تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نظارت نموده و در صورت مشاهده تخلف انتخاباتی گزارشهای خود را به ستاد انتخابات کشور اعلام و این ستاد مطابق ضوابط قانونی اقدام خواهد نمود.
ماده 14- کلیه دستاندرکاران برگزاری انتخابات، نامزدها و طرفداران آنها و همچنین کلیه دستگاههای اجرائی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و نهادها و مؤسساتی که به هر مقدار از بودجه عمومی استفاده نموده یا دارایی آنان از اموال عمومی است مکلف به رعایت دقیق این دستورالعمل و همکاری با کمیته موضوع ماده 13 آن میباشند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم