مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان غربی می‌گوید

توجه به مذاهب و قومیت‌‌ها اولویت برنامه‌سازی

با مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان

استفاده از هنرمندان بومی در تولیدات ملی

احمد علیرمضانی، دارای مدرک تحصیلی دکتری حقوق خصوصی با سوابق کاری مدیر رادیو شهری رفسنجان، معاونت صدای مرکز کرمان، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان حج و زیارت، مدیر دفتر نمایندگی صدا و سیما در بیروت، قائم‌مقام مرکز کرمان و اکنون مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمان را بر عهده دارد. با او درخصوص فعالیت‌های صدا و سیمای کرمان صحبت کردیم.
کد خبر: ۸۸۳۲۳۱
استفاده از هنرمندان بومی در تولیدات ملی

استان کرمان مفتخر به داشتن داستان‌نویس قدرتمندی همچون هوشنگ مرادی کرمانی است. تاکنون از آثار وی که بیشتر بومی و ایرانی است در تولید فیلم، سریال یا انیمیشن بهره‌گیری کرده‌اید؟

خرید امتیاز مجموعه «شما که غریبه نیستید» و انجام مرحله نگارش 80 درصد فیلمنامه که در صورت تامین منابع مالی امکان انجام پروژه خواهد بود و برنامه گفت‌وگو محور متعدد با حضور آقای هوشنگ مرادی کرمانی (نظیر دیدار) از مهم‌ترین اقداماتی بوده که انجام شده است. همچنین قصه‌های هوشنگ مرادی کرمانی در برنامه زیر گنبد کبود واحد صدا تهیه شده و فایل‌های صوتی آن در آرشیو موجود است.

با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی استان، چه تمهیداتی برای انعکاس آداب و رسوم محلی در برنامه‌های شبکه‌های استانی و ملی اندیشیده‌اید؟

تولید و پخش بیش از صد قسمت میان برنامه‌های کوتاه با رویکرد آداب و رسوم (نظیر بازی‌های محلی، آشپزی محلی، سوغات استان و بناهای تاریخی) از شبکه استانی شما و سراسری، تولید و پخش بیش از 200 مستند با موضوعات آداب، رسوم و... از شبکه استانی شما و سراسری، تولید و پخش 5سریال تلویزیونی با موضوعات بومی و محلی، تولید و پخش 5 تله‌فیلم با رویکرد معرفی آداب و رسوم... از شبکه‌های استانی شما و سراسری و فراخوان جهت ارائه طرح‌های برنامه‌سازان در حوزه‌های آداب، رسوم و... برای سال 95، بخشی از فعالیت‌های همکاران من در این حوزه است. البته باید به استفاده حداکثری از ظرفیت برنامه‌های محلی نظیر شب‌های کرمان، خانواده، روستا و... در راستای معرفی آداب و رسوم بومی محلی نظیر استفاده از لهجه و موسیقی نیز اشاره کنم.

با توجه به نزدیکی سال جدید، مهم‌ترین برنامه‌های مرکز کرمان برای نوروز امسال چیست؟

برنامه‌ریزی لازم برای تولید و پخش ویژه‌برنامه سال تحویل با حضور چهره‌های شاخص و مفاخر کرمان درفضای سنتی و بومی از استان کرمان، تولید مجموعه 13 قسمتی دیدار که به گفت‌وگو با مفاخر و مشاهیر علمی، ورزشی، ادبی و... استان خواهد پرداخت، بخشی از برنامه‌های صدا و سیمای کرمان است. همچنین ویژه‌‌برنامه عیدانه هر روز صبح ساعت 11 ـ 10 با ایجاد فضای شاد و مفرح برای بینندگان در ایام نوروز تولید و پخش خواهد شد. برنامه شبانه به تماشای بهار، متناسب با حال و هوای عید نوروز، هر شب ساعت 22 ـ 21 از شبکه کرمان پخش خواهد شد. مجموعه مستندهای تولیدی مرکز کرمان که به معرفی جاذبه‌های گردشگری طبیعت، مذهبی و امامزاده‌‌ها می‌پردازد، در جدول پخش قرار خواهد گرفت. درحوزه کارهای نمایشی نیز تلاش خواهد شد یکی از مجموعه کارهای نمایشی طنز که سال‌های گذشته در مرکز تولید شده، انتخاب و در کنداکتور پخش قرار گیرد. پخش سیما نیز با تغییر گرافیک شبکه و ایجاد حال و هوای بهاری و عیدانه به استقبال عید نوروز خواهد رفت. شروع برنامه‌های نوروزی صدا هم از 25 اسفند 94 است.

در حال حاضر وضع برنامه‌های مرکز به لحاظ جذب و میزان رضایت مخاطبان چگونه است؟

بر اساس نظر سنجی‌های صدا و سیمای مرکز کرمان در سال 94 بینندگان شبکه استانی سیما در فصل بهار 54 درصد، فصل تابستان 64 درصد و در فصل پاییز 61 درصد برنامه‌های شبکه کرمان را تماشا کرده و بین 73 تا 76 درصد، از برنامه‌های آن رضایت داشته‌اند. همچنین شنوندگان رادیو کرمان در فصول بهار و تابستان 30 درصد و در فصل پاییز 33 درصد برنامه‌های شبکه استانی صدا را شنیده‌اند و در دو فصل اول سال 84 درصد و در فصل پاییز 92 درصد از برنامه‌های رادیو کرمان رضایت داشته‌اند.

جوانان علاقه‌مند و بااستعداد در زمینه هنرهای نمایشی چگونه در استان شناسایی و در تولیدات مشارکت داده می‌شوند؟

در طول ده سال گذشته بنا به نامگذاری سال‌های مختلف به نام نهضت مستندسازی، نهضت تولید انیمیشن، نهضت تولید آثار نمایشی و تله‌فیلم، جوانان و علاقه‌مندان بسیاری طرح‌های خود را ارائه کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به 13 مستند متمرکز در سال‌های 90 تا 92 و مجموعه پارسا کوچولو وعید نوروز، پارسا کوچولو و میهمانی خدا، حکایت‌های گلباف، آزمایشگاه پرماجرا و... در حوزه تله‌فیلم و کارهای قدم‌های بارانی، تلواسه، سپید و سیاه و... اشاره کرد. این ظرفیت در نیروهای داخل و خارج از مرکز وجود دارد و در صورت تامین منابع مالی طرح‌های رسیده بررسی و به تولید خواهد رسید.

برای ارتقای سطح تولیدات از نظر کمی و کیفی چه برنامه‌هایی در نظر دارید؟

استفاده بیشتر، از تحقیقات و نظرسنجی‌های واحد تحقیقات و دیگر موسسات معتبر در تولید برنامه‌ها، نیاز سنجی دقیق مخاطب و برنامه‌‌سازی براساس نیاز مخاطب، برنامه‌ریزی برای تولید برنامه ویژه گروه سنی جوان و نوجوان، با توجه به بالا بودن جمعیت جوان استان، تولید برنامه‌های مفرح و شاد و امید افزا در جهت ایجاد روحیه امیدآفرینی و شادی در مخاطبان، تولید مجموعه‌های نمایشی کوتاه طنز به سبب جذب مخاطب و بالا بردن روحیه نشاط و امید مخاطبان، برنامه‌ریزی برای تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور در حوزه آسیب‌های اجتماعی و خانواده، افزایش و به روز کردن اطلاعات عوامل تولید در حوزه برنامه‌سازی از طریق آموزش، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که به همت همکارانم در صدا و سیمای کرمان عملیاتی خواهیم کرد.

فرشید شکیبا

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها