پس از سال‌ها کش و قوس و حرف و حدیث درباره تحویل سامانه اس-300 از سوی روسیه به ایران، امروز نخستین بخش از این سامانه دفاع موشکی به ایران ارسال می‌شود.
کد خبر: ۸۸۲۷۱۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که به روسیه سفر کرده است، در بندر آستاراخان شاهد آغاز انتقال سامانه دفاعی اس- 300 به تهران خواهد بود که از طریق دریای خزر به ایران فرستاده می‌شود.

قرارداد پرفراز و نشیب

تهران و مسکو سال 2007 قرارداد خرید پنج سامانه دفاعی موشکی اس- 300 را به ارزش
800 میلیون دلار امضا کردند و ایران بخشی از وجه آن را پرداخت کرد. اما با وجود لازم‌الاجرا بودن این قرارداد و این‌که خرید مجموعه‌های دفاعی شامل هیچ‌گونه ممنوعیت سازمان ملل و حتی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی ضدایرانی اتحادیه اروپا و آمریکا نبود، اما فشارهای رژیم صهیونیستی و واشنگتن بر روسیه باعث شد دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه در سال 2010 تحت‌فشارهای غرب به این بهانه که این قرارداد قطعنامه‌های شورای امنیت را علیه ایران نقض می‌کند، تحویل این سامانه‌ها را به تعویق اندازد.

اما در آوریل 2015 پس از حصول پیشرفت‌هایی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ممنوعیت انتقال سامانه اس- 300 به ایران را لغو کرد و پس از آن رایزنی‌ها میان دو کشور برای امضای یک قرارداد جدید برای تحویل این سامانه‌های دفاعی به ایران آغاز شد. پس از انتشار خبر قطعی شدن اجرای قرار داد در دو کشور، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز رسما اعتراف کرد که تحویل سامانه اس- 300 ناقض هیچ قطعنامه‌ای نیست ولی ما را نگران می‌کند.

آمریکا در حالی به این موضوع رسما اعتراف کرد که از سال 2007 بیشترین تلاش دیپلماتیک را
بر ممانعت از اجرای این قرار داد به کار بست.

نقش همکاری تهران مسکو در مهار بحران‌های منطقه‌ای

عملیات انتقال سامانه اس- 300 به ایران در حالی با حضور وزیر دفاع کشورمان آغاز می‌شود که سردار دهقان طی روزهای گذشته در روسیه، مذاکرات مفصلی درباره همکاری‌های دفاعی با مقامات کشور روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور داشته است. به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار وزیر دفاع کشورمان که سه‌شنبه شب در کاخ کرملین برگزار شد با ابراز خرسندی از گسترش و تعمیق همکاری دفاعی و امنیتی بین تهران- مسکو آن را امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر در جهت منافع دو کشور قلمداد و بر استمرار آن در چارچوب توافق‌های انجام‌شده تاکید کرد. پوتین همچنین با مهم ارزیابی کردن همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در مقابله و مهار بحران‌های منطقه ای، نقش دو کشور را در ایجاد امنیت پایدار در منطقه حائز اهمیت دانست. پوتین با استقبال از ورود ایران به بازارهای جهانی بعد از اجرایی شدن برجام، آن را یک حق طبیعی دانست و تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی را خواستار شد.

سردار دهقان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام‌های گرم مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، مناسبات دفاعی ـ امنیتی دو جانبه را بسیار خوب و سازنده بیان کرد وگفت: روابط تهران ـ مسکو راهبردی و درازمدت است. سردار دهقان با تجلیل از نقش موثر و تصمیمات راهبردی و سرنوشت‌ساز رئیس‌جمهور روسیه در کمک به حل بحران‌های پیچیده منطقه تاکید کرد: باید با همکاری و هماهنگی تنگاتنگ، تروریسم را از منطقه ریشه‌کن کنیم.وزیر دفاع با اشاره به اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تعمیق همه‌جانبه روابط اظهار کرد: این روند می‌تواند به الگوی مناسبی برای همکاری‌های منطقه‌ای تبدیل شود.

توسعه همکاری دفاعی تهران ـ مسکو

سردار دهقان در سفر به مسکو با همتای روس خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، در دیدار وزیران دفاع ایران و روسیه، دو طرف با بررسی آخرین تحولات منطقه، درباره نحوه گسترش همه‌جانبه روابط دفاعی، امنیتی و همکاری میان دو کشور، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند. سردار دهقان در این دیدار اراده ایران را برای توسعه همکاری‌ها قطعی دانست و روند اجرایی توافقات را مثبت و روبه پیشرفت توصیف کرد. در این دیدار ارتشبد شویگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه نیز با استقبال و خرسندی از سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به روسیه گفت: مناسبات ما در سطحی بالاست و آماده توسعه همکاری‌ها و کمک به حل و فصل سیاسی مسائل، مشکلات و بحران‌های منطقه‌ای هستیم.

وی دیدار سردار دهقان با رئیس‌جمهور روسیه را بسیار مهم و حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: ما خواهان روابط بلندمدت و راهبردی با تهران هستیم. وزیر دفاع روسیه تاکید کرد: دو کشور امروز با خطرها و چالش‌های مشترکی روبه‌رو هستند که باید به‌طور مشترک با آنها مقابله کنند .

نگاهی به سامانه اس-300

سامانه‌ اس- 300 ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه‌های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن، قادر به نابودسازی اهداف بالستیک و توان حمله به اهداف زمینی است. این سامانه می‌تواند با رد یابی همزمان چند هدف، هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها