استرداد جهیزیه گره‌ای که با دست باز می‌شود

پایان زندگی مشترک همیشه تلخ است. این تلخی با دردسرهای حقوقی و مالی بیشتر می‌شود، بخصوص این‌که طرفین بخواهند با جنگ و دعوا به این زندگی مشترک پایان دهند.
کد خبر: ۸۸۲۶۱۶
استرداد جهیزیه گره‌ای که با دست باز می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین،برای زن جوان خیلی سخت است که پس از تحمل بار سنگینی از خسارات معنوی و روحی حالا خسارت مالی را تحمل کند.

البته چنین شرایطی برای همسر او هم وجود دارد اما نکته‌ای که اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد نحوه استرداد جهیزیه از سوی زن پیش از طلاق رسمی است.

پایان زندگی مشترک در حالی که لطمه‌های روحی به طرفین بخصوص به زن وارد می‌کند موجب وارد آمدن خسارات مالی هم است.

یکی از خساراتی که وارد می‌شود مربوط به همین جهیزیه است که در بسیاری از مواقع با هزینه‌ای کلان تهیه می‌شود اما در پایان زندگی مشترک با بهایی نازل در اختیار سمساری‌ها قرار می‌گیرد.

پیش از رسیدن به این مرحله نیز در بسیاری از موارد کشمکش زیادی بر سر جهیزیه وجود دارد. ممانعت مرد از خروج جهیزیه از منزل جدی‌ترین چالشی است که در این روند به وجود می‌آید.

استرداد جهیزیه در هنگام طلاق روندی دارد که اگر بدرستی طی شود مشکلات کمتری به وجود می‌آید و فشار روحی کمتری وارد می‌آورد.

در واقع اگر این موضوع که می‌تواند بسادگی حل شود وارد مراحل پیچیده و ناخوشایندی شود آنگاه فشار روحی و روانی بیشتری بر زوج در آستانه جدایی وارد می‌کند. با این روند تلخی طلاق حتی بیشتر هم می‌شود.

آنهایی که منطقی همه چیز را حل کنند کارشان به پر کردن دادخواست استرداد جهیزیه و دریافت آن نمی‌کشد، اما در صورت لج و لجبازی همه چیز سخت‌تر می‌شود. در ادامه نحوه استرداد جهیزیه و روند قانونی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

گام نخست: تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه

سحر، دختر جوانی است که پس از یک سال زندگی مشترک، طلاق را بهترین راه‌حل برای پایان دادن به مشکلاتش با همسرش می‌داند.

او که در مراحل طلاق قرار دارد، قصد داشت جهیزیه خود را از منزل مشترک خارج کند که همسرش با تعویض قفل در خانه مانع او شده است.

وی فراموش نکرده که پدرش برای جمع کردن این جهیزیه چه سختی‌ها که نکشید و با کلی قرض و وام توانست آبروداری کند.

حالا هم بعد از شکست در زندگی مشترک برای گرفتن مهریه‌اش با مشکل رو‌به‌رو شده است. او برای بررسی راه قانونی دریافت مهریه‌اش به بخش مشاوره دادگاه خانواده مراجعه کرده است.

سحر می‌گوید: در این مدت در خانه‌مان فقط جنگ و دعوا بود. با هزار امید به خانه بخت رفتم و حالا باید شکست‌خورده به خانه پدرم بازگردم. همسرم مرد خیلی بداخلاقی بود و سر هر موضوعی دعوا راه می‌انداخت و جهیزیه‌ام را می‌شکست.

حالا هم اجازه نمی‌دهد جهیزیه‌ام را به خانه پدرم ببرم. دیگر توان جنگیدن با او را ندارم و تصمیم گرفتم از راه قانونی مشکلم را حل کنم. حالا باید چه کنم؟

رضا قربانلو، کارشناس حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در این باره می‌گوید: در مواردی که استرداد جهیزیه به مشکل جدید یک زوج در حال طلاق تبدیل می‌شود، مراجعه به دادگاه صالح رسیدگی به خواسته استرداد جهیزیه بهترین راه‌حل است.

در این مورد زن باید دادخواست استرداد جهیزیه را تنظیم کند تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: هنگام تحویل جهیزیه فهرستی از اموال مذکور تهیه و به امضای حاضرین بویژه شوهر می‌رسد که این امر در سهل کردن استرداد جهیزیه در دادگاه بسیار اهمیت دارد.

به طور عامه به این فهرست «سیاهه» می‌گویند و از قدیم در ایران رسم بر نوشتن آن بود.

باید توجه داشت که اگر زن در هنگام طلاق با لج و لجبازی و بدون طی کردن روند قانونی، اقدام به انتقال جهیزیه خود کند با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

بخصوص اگر سیاهه جهیزیه به امضای شهود نرسیده باشد. او در این حالت می‌تواند متهم به سرقت از منزل مشترک شود .

وارد شدن به یک روند پیچیده و فرسایشی

اما سحر در هنگام انتقال جهیزیه خود به منزل مشترک چندان هوشیارانه عمل نکرده است. او بدون تهیه سیاهه لوازم و امضای شهود، این وسایل را به خانه‌ای برده که قرار بود پس از مراسم ازدواج در آنجا زندگی کند.

اکنون نیز همسرش با سوء‌استفاده از این شرایط از خروج جهیزیه از خانه مشترک ممانعت می‌کند. در این وضعیت راه‌حل چیست؟

قربانلو در این رابطه می‌گوید: اگر سیاهه‌ای که توسط شهود امضا شده وجود نداشته باشد در گام بعدی باید سراغ فاکتورهایی رفت که در هنگام خرید جهیزیه صادر شده است.اگر این مورد نیز در دسترس نباشد حل مشکل تا حدودی پیچیده می‌شود.

این مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری در ادامه می‌افزاید: پس از ارائه دادخواست، دادگاه جلسه‌ای را برای رسیدگی تعیین کرده و پس از شنیدن اظهارات طرفین، چنانچه ادعای زن مورد قبول شوهر واقع شد، وی را ملزم به استرداد این اموال می‌کند.

در غیر این صورت قرار استماع شهادت شهود صادر می‌شود که در وقت معین افرادی که زیر استشهاد را امضا کرده‌اند به دادگاه مراجعه و مشاهدات خود را بیان می‌کنند.

در صورتی که این اظهارات مقبول واقع شود حکم به استرداد جهیزیه صادر خواهد شد و چنانچه مرد از اجرای حکم دادگاه امتناع کنند، از طریق اجرای احکام دادگستری اقدام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام وقوع طلاق از اموال منقولی که در منزل مشترک وجود دارد آنچه مورد استفاده اختصاصی زن است به خودش تعلق می‌گیرد و اموال اختصاصی مرد نیز متعلق به خودش است، اما جهیزیه فرق می‌کند.

این وکیل پایه یک دادگستری در پایان گفت: بهتر است هنگام انتقال جهیزیه افرادی در محل حضور داشته باشند تا این روند با کمترین مشکل به پایان برسد.

شاید در هنگام استرداد جهیزیه باز هم اتفاقاتی بیفتد که به هیچ عنوان به نفع طرفین نخواهد بود بنابراین بهتر است که با حضور شاهد همه چیز ختم به خیر شود.»

حال سحر با حکم دادگاه جهیزیه‌اش را گرفته و جایی برای نگهداری از آنها ندارد. اما رد درگیری‌های شبانه تازه‌عروس با شوهرش روی وسایل باقی مانده و او مجبور است جهیزیه‌ای را که با هزار امید و دل خوش خریده بود به نصف قیمت با ناامیدی بفروشد.

* هنگام تحویل جهیزیه فهرستی از اموال مذکور تهیه و به امضای حاضران بویژه شوهر می‌رسد که این امر در سهل کردن استرداد جهیزیه در دادگاه بسیار اهمیت دارد

* اگر سیاهه‌ای که توسط شهود امضا شده وجود نداشته باشد در گام بعدی باید سراغ فاکتورهایی رفت که در هنگام خرید جهیزیه صادر شده است

* بهتر است هنگام انتقال جهیزیه افرادی در محل حضور داشته باشند تا این روند با کمترین مشکل به پایان برسد

* در هنگام وقوع طلاق از اموال منقولی که در منزل مشترک وجود دارد آنچه مورد استفاده اختصاصی زن است به خودش تعلق می‌گیرد

هیلدا حسینی خواه

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
جمیل
-
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
۰
۰
جهیزیه دیگر چه صیغه ایست.مردی كه نتواندحداقل مایحتاج ولوازم زندگی خود وهمسر اینده اش را تهیه كند صلاحیت زندگی انفرادی راهم ندارد چه برسدكه برودزن هم بگیرد ودراین وانفسا پدرش را تاگلو بدهكار ومقروض كندكه خدای نكرده دارد صاحب داماد میشود.
شهروند
-
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
۰
۰
با سلام جهیزیه در برابر یك زندگی كه در زمان طلاق فرو میریزد چه ارزشی دارد. اگر طرفین كمی به خود و روز های خوب یا حتی دقایق خوبی كه با یكدیگر داشته اند كه حتما در زندگی مشترك غریب به اتفاق همه وجود داشته بگذارند سعی در تنش زدایی نموده واز ازار بی مورد طرف مقابل امتناع خواهند ورزید. در بیشتر موارد احساسات طرفین كه زخم خورده و به جوش امده باعت شدت یافتن جو منفی میگردد و طرفین در سدد انتقام جویی بر میخیزند. نقش بزرگان دو خانواده در كنترل احساسات منفی در غلیان بسیار حیاتی است.

نیازمندی ها