گفت‌وگو با سارا قمی، خانم گل لیگ برتر فوتبال بانوان

دختری که از گل زدن خسته نمی‌شود

این‌که برترین بازیکن لیگ برتر فوتبال بانوان باشی و گلزن یکه‌تاز رقابت‌ها هم به شمار بروی، اما هیچ‌کس تو را نشناسد، خیلی بد است.
کد خبر: ۸۸۲۲۳۶
دختری که از گل زدن خسته نمی‌شود

به گزارش جام جم ورزشی ، این واقعیت در مورد سارا قمی صدق می‌کند، دختر 28 ساله‌ای که در ملوان بندرانزلی بازی می‌کند و سال‌هاست به تیم ملی فوتبال بانوان هم دعوت می‌شود.

سارا قمی را باید بیشتر شناخت. اصلا باید به اندازه بانویی که سهمیه المپیک را می‌گیرد به او بها بدهند. نه‌فقط به او بلکه به تمام ستاره‌های گمنام فوتبال بانوان. اینجا سارا قمی هر چند بارزترین نمونه است، اما تنها ستاره نیست.فوتبال بانوان آنچنان که باید به چشم نمی‌آید و همین باعث می‌شود شایستگی‌های ستاره‌هایی مانند سارا قمی دیده نشود. البته اوضاع در سال‌های اخیر بهتر شده است، اما باز هم توجهات کافی نیست.

برخی از بازیکنان هستند که فقط نام مهاجم را روی خود دارند. آنها تبحری در گلزنی ندارند و اگر هم پایشان به گلزنی باز شود هر چند وقت یک‌بار است، اما سارا یک مهاجم گلزن و تمام عیار است؛ اصلا یک شماره 9 واقعی. او فصل گذشته با 24 گل خانم گل شد و این فصل هم با 24 گل، ضمن این‌که خوب هم گل می‌سازد. قمی که برخلاف نام خانوادگی‌اش متولد شهر خمام گیلان است تمام ویژگی‌های یک مهاجم خوب و ممتاز را دارد. هم گل می‌زند و هم تکنیکی است. خلاصه این‌که ستاره‌ای است برای خودش. یک نکته بسیار جالب دیگر درباره این مهاجم گلزن این‌که درخشش او به یک یا دو و در نهایت سه فصل خلاصه نشده است.

سارا سال‌هاست که یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر فوتبال بانوان به‌شمار می‌رود. او که به دلیل تکنیک نابش «سارادونا» لقب گرفته، مصاحبه‌ای ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

برای چندمین بار خانم گل لیگ برتر فوتبال بانوان شده‌ای؟

فکر می‌کنم برای بار پنجم بود که خانم گل رقابت‌ها می‌شدم.

حسابش از دستت در نرفته که چند گل در لیگ برتر زده‌ای؟

تا قبل از این فصل 253 گل زده بودم. این فصل هم با 24 گل خانم گل رقابت‌ها شدم. حالا نمی‌دانم دقیقا چند گل می‌شود!

می‌شود 277 گل... حالا چند گل برای تیم ملی زده‌ای؟

من برای تیم ملی فوتبال بانوان 30 مرتبه به میدان رفته‌ام و تا آنجایی که من می‌دانم 20 گل به تیم‌های مختلف زده‌ام.

چند سال است که فوتبال بازی می‌کنی؟

از سال 84 فوتبال بازی می‌کنم و در این مدت وقفه‌ای هم بین آن پیش نیامده است.

بسیاری از بازیکنان فوتبال پیش از آغاز فعالیت خود در این رشته فوتسالیست بودند. در مورد شما هم همین قضیه صدق می‌کند؟

بله، همین‌طور است. انتخاب اول من فوتبال نبود چون چاره‌ای نداشتم. زمانی برای بانوان در ایران فوتبال و باشگاهی وجود نداشت و خیلی از علاقه‌مندان مثل من به عشق فوتبال مجبور شدند فوتسال را انتخاب کنند. از سال 79 تا 84 فوتسال بازی می‌کردم و بعد که فوتبال به‌طور رسمی راه‌اندازی شد به طرف فوتبال کشیده شدم.

گویا در تمام این سال‌ها فقط در تیم ملوان بندرانزلی بازی کرده‌ای؟

بله، فقط در انزلی بازی کرده‌ام. من همیشه عاشق این تیم بوده‌ام و از کودکی آرزو داشتم این باشگاه برای بانوان تیم تشکیل بدهد تا در آن بازی کنم. من دوست دارم همیشه اینجا باشم و عرق خاصی به پیراهن این تیم دارم.

کمی درباره لیگ این فصل رقابت‌های فوتبال بانوان صحبت کنیم و این‌که ملوان بندرانزلی با وجود مدعی بودن باز هم برای چندمین سال پیاپی قهرمانی را از دست داد؟

بله، متاسفانه ما امسال نایب قهرمان شدیم.

این طلسم چه زمانی می‌شکند؟

نمی‌دانم. ما در تمام فصل‌های اخیر گربه سیاه شهرداری بم (مدعی اصلی قهرمانی) بودیم. در این فصل این تیم را شکست دادیم، اما عوامل دیگری دست به دست هم داد تا باز هم در حسرت قهرمانی بمانیم. در برخی از دیدارها نتیجه مسابقه را خیلی راحت از دست دادیم و امتیازات مهمی از دست ما پرید. مشکلات زیادی پیش آمد که بخش مهم آن به مسائل مالی برمی‌گشت.

ارتباط شما و دیگر بازیکنان با مریم ایراندوست (سرمربی ملوان بندرانزلی) چگونه است؟

او صددرصد روی همه ما تاثیر مثبت دارد. زمانی که بدترین شرایط ممکن فوتبالی قرار داشتم این ایراندوست بود که من را آماده کرد. در تیم ملی فوتبال بانوان برای من اتفاقی افتاد که واقعا در روحیه من تاثیر گذاشت و خسته‌ام کرد، اما خانم ایراندوست به دادم رسید. امیرشقاقی (سرمربی سابق تیم ملی بانوان) بی‌احترامی‌های زیادی در حق من و بازیکنان دیگر داشت و همان زمان هم گفتم تا زمانی که امیرشقاقی در تیم ملی حضور داشته باشد، من نیستم.

حتی اگر به من می‌گفتند تنها راه زنده ماندنت این است که به تیم ملی فوتبال بانوان بروی قبول نمی‌کردم!

چه اتفاقی بین شما و خانم امیرشقاقی افتاده بود؟

او دروغ‌های زیادی درباره من گفت. در یکی از بازی‌های تیم ملی به من 12 دقیقه زمان داد، اما در مصاحبه بعد از مسابقه در گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی اظهار کرد، سارا قمی را 77 دقیقه بازی دادم، اما در این زمان فقط توپ خراب کرد و موقعیت به هدر داد. این دروغ‌ها و بی‌احترامی‌های دیگر او تاثیر بدی روی روحیه من داشت. پس از این اتفاقات آن‌قدر روحیه‌ام خراب شده بود که احساس می‌کردم به درد فوتبال نمی‌خورم، اما مریم ایراندوست من را به شرایط خوب قبلی برگرداند و دوباره همان سارای سابق شدم. من واقعا مدیون این مربی هستم. ایراندوست نه‌فقط یک مربی که یک روان‌شناس بزرگ هم برای بازیکنانش است.

در مجموع لیگ برتر این فصل را چگونه دیدید؟

خیلی پویا و جذاب بود. نکته مهم این است که تیم‌ها خیلی قوی‌تر شده بودند. البته در اواسط فصل یکی از تیم‌های خیلی خوب به نام آینده‌سازان میهن اصفهان که صدرنشین هم بود به‌دلیل مشکلات مالی از هم پاشید. این تیم نیم‌فصل اول صدرنشین بود، اما مشکلات مالی باعث شد تا در پایان فصل چهارم شود. از طرفی تیمی قهرمان شد که هیچ‌کس انتظارش را نـــداشت، تیم شهرداری سیرجان. این تیم، تیم بسیار جوانی بود و تعدادی از بازیکنانش در تیم ملی جوانان بازی می‌کنند.

در واقع باید گفت فدراسیون هزینه‌ای که روی تیم جوانان کرد بیشتر خودش را در لیگ برتر نشان داد.

کدام تیم به نظر شما از بقیه تحسین‌برانگیزتر بود؟

تیم شهرداری بم. این تیم بازیکنان بسیار خوبی دارد. آنها تیمی هستند که باید مورد تقدیر و تشکر قرار بگیرند. تیم آینده‌سازان میهن اصفهان هم خیلی یکدست بود. البته هر دوی این تیم‌ها بعد از ملوان تیم‌های خوبی بودند!

و بازیکنان خوب این فصل چه کسانی بودند؟

زهرا قنبری، فاطمه ارژنگی و کوهستان خسروی که بازیکنان واقعا خوب و بزرگی هستند.

این لقب «سارادونای» شما از کجا آمده است؟

زمانی که فوتسال را شروع کردم خیلی دریبل می‌زدم و از همان زمان دوستان من را با این نام صدا می‌زدند. بعد هم که تیتر یک روزنامه باعث شد تا این لقب روی من بماند.

الگوی فوتبالی شما کیست؟

یک زمانی عاشق سبک بازی خداداد عزیزی بودم. اکنون از سبک بازی مهدی طارمی لذت می‌برم. الگو اصلی من، اما لیونل مسی است. خیلی روی بازی‌های مسی تمرکز می‌کنم.

فکر می‌کنی فوتبال سارادونا چه زمانی تمام شود؟

خیلی دوست دارم که در اوج تمام شود. پس از آن هم به مربیگری علاقه دارم، اما بیشتر می‌خواهم در نقش یک استعدادیاب ظاهر شوم.

تا زمانی که فوتبال را کنار بگذاری تیم ملی فوتبال بانوان به جایی در میان تیم‌های برتر آسیا رسیده است؟

خیر. یکی از دلایلی که باعث شده ما جایی در میان تیم‌های خوب آسیا نداشته باشیم این است که برنامه بلندمدت نداریم. هر زمانی که تیم ملی فوتبال بانوان ایران در رقابت‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا یا مقدماتی المپیک مسابقه دارد از سه ماه قبل آن تیم ملی تشکیل می‌شود که اصلا درست نیست. برخی از کشورهای دیگر به این دلیل در فوتبال بانوان آسیا موفق هستند که برای تمام سال برنامه دارند، نه‌فقط برای سه ماه. نبود برنامه‌ریزی بلند خیلی ما را عقب انداخته است.

هیلدا حسینی خواه / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها