مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : آثار برجام بر اقتصاد ایران از نیمه دوم سال ۹۵ آشکار خواهد شد و تا این زمان، باید همچنان شرایط سخت را سپری کرد.
کد خبر: ۸۸۱۹۴۲
آثار برجام بر اقتصاد ایران از نیمه دوم سال آینده آشکار می شود

به گزارش جام جم آنلاین ، علینقی مشایخی بااشاره به اینکه پس از سال ۹۵ اگر سایر مسایل با عقلانیت حل و فصل شود به طور قطع پتانسیل و توانمندی ایران در عرصه اقتصادی بسیار عظیم و گسترده خواهد بود تصریح کرد : دولت یازدهم در ابتدای کارش با 500 هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها ، بخش خصوصی، پیمانکاران وسازمانهای عمومی فعالیت خود را شروع کرد،وقتی شرایط به گونه ایی باشد که این بدهی ها پرداخت نشود به طور قطع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با تاکید بر نقش برخی از صنایع در توسعه کشورگفت :برخی صنایع همچون پتروشیمی که جز صنایع بالادستی به شمار می‌آید، در ایران از توسعه بالایی برخوردار است و هم اکنون تولیدات این صنعت بالغ بر ۶۲ میلیون تن است که اگر این صنعت با صنعت مستربچ و کامپاند تعامل پیدا کند مسیر گسترده ای پیش روی مجموعه صنعت کشور گشوده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی که جز صنایع بالادستی به شمار می آید در ایران از توسعه بالایی برخوردار است،گفت : در دوران رکود باید این صنعت چندین خط استراتژیکی را دنبال کند که با توجه به ارزش افزوده بالای صنعت مستربچ و کامپاند پلیمری علاوه بر اینکه باید پوشش محصولات مستربچ وسیع تر شود عمق صنعت نیز به لحاظ ارزش افزوده باید افزایش یابد.

به گفته وی، این صنعت همچنین باید تحقیق و توسعه و ارتقای کیفیت و برندسازی را بیش از گذشته جدی بگیرد و در دستور کار قرار دهد.

نقش حاکمیتی بازگردد

عباس شعری مقدم مدیر عامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه کنفرانسی که در حوزه محصولات پتروشیمی برگزار شد به ماموریت جدید وزارت نفت برای ورود به صنایع پایین دستی اشاره کرد و گفت: در این ماموریت جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف شد به منظور توسعه و رشد صنایع پایین دستی ورود کند.

وی با اشاره به سابقه ایران در تولیدات محصولات صنایع بالادستی پتروشیمی افزود: هم اکنون حدود 62 میلیون تن در بخش پتروشیمی ظرفیت تولید ایجاد شده که به غیراز بخش اندکی مابقی مربوط به صنایع بالادستی است.

به گفته مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی اوج ارتباط صنعت پتروشیمی با صنایع پایین دستی مربوط به تاسیس شرکت بازرگانی پتروشیمی بود تا بر آن اساس نیازهای مربوطه پیگیری شود اما پس از خصوصی سازی این ارتباط هم از بین رفت.

شعری مقدم همچنین با اشاره به ورود پتروشیمی ها به بورس گفت: با ورود به بورس متاسفانه رابطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز قطع شد و بدنبال آن مشتری مداری نیز در حوزه پتروشیمی از بین رفت.

وی سپس خواستار بازگشت نقش حاکمیتی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی شد و گفت: ما باید در صحنه باشیم و نقش رگولاتوری را در صنایع بالادستی و پایین دستی اعمال کنیم.

ارتباط بین دانشگاه و صنعت

شعری مقدم تصریح کرد : هیچ کس مخالف خصوصی سازی نیست اما سیاستهای اجرایی اصل 44 نیازمند اصلاح است.

وی در ادامه به مشکلات صنعت مستربچ و کامپاند اشاره کرد و گفت: عدم دسترسی مستمر به خوراک کافی، پایین بودن ظرفیت تولید این صنعت، نبود بازار مصرف این محصولات، عدم امکان حضور در بازارهای بین المللی، ثابت بودن نرخ ارز در شرایط تورم و بالا بودن نرخ تسهیلات از جمله مشکلات عمده این صنعت به شمار می آید.

امید کوشکی دبیر کنفرانس نیز با اشاره به وجود فاصله زیاد بین بخش دانشگاهی و نیازهای صنعت گفت :برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه کنفرانسی بین المللی درزمینه مستربچ و کامپاند پلیمری برگزار خواهد شد .

وی با بیان اینکه مالزی تنها کشوری است که در آسیا در زمینه مستربچ و کامپاند کنفرانس بین المللی برگزار می کند، افزود: ایران با برگزاری کنفرانسی در این زمینه که در روزهای 27و 26 بهمن ماه برگزار می شود در زمره برگزارکنندگان قرار گرفته است ضمن اینکه با این اقدام نیازهای ارتقای دانش فنی از کشور مرتفع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها