بسکتبال ایران به آموزش نیاز دارد و امثال مربیان خارجی مانند درک بائرمن می توانند به سطح آموزش بسکتبال ایران کمک کنند.
کد خبر: ۸۷۹۴۰۹
پتروشیمی بندرامام ؛ صدرنشینی با آموزش بسکتبال / مرد آلمانی در جنوب چه کرد؟(عکس)

جام جم ورزشی ، افشین رضاپور ، بسکتبال در راه رقابت های گزینشی المپیک یا بسکتبال تشنه میزبانی های پی در پی که البته در زمینه توسعه زیرساختی آن و ضعف ها و کاستی هایی که موجود است حرف بسیار است ، یک نکته را نباید از یاد ببرد و آن آموزش است. این واژه را باید تکرار کرد ؛ آموزش ، آموزش و آموزش.

لیگ برتر بسکتبال با تیم های به اصطلاح کوچک و بزرگش و لیگ های جانبی یک و دو و زیر گروه و رقابت های جوانان بسکتبال فقر آموزش دارد. خیلی از جوانان خام ، کار نشده با وزن حرکتی نامناسب زیر نظر برخی مربیانی قرار دارند که خود به انتقال تجربیات علمی و فنی نیازمندند . از سویی یاد بگیرند و در سوی دیگر یاد بدهند. مربیانی که در چرخه ناموزون آموزش در بیشتر سطوح بسکتبال به خاطر انباشت اطلاعات از طریق مطالعات تئوری و مشاهده نظریه های متفاوت اهل فن بسکتبال ، گاهی درون داده ها و اطلاعات غوطه ورند و نمی توانند مسیر آموزش تا بازدهی و شکل کاربردی آن را در بسکتبال پیدا کنند.

این ضعف کلی با نادیده گرفتن آموزش در استان های مختلف ایران پیداست و حتی نمایش های مقطعی تحت عنوان سازندگی یا استعدادیابی که معمولا با جمعیتی قابل توجه برگزار می شود نتواسته است معضل آموزش بسکتبال را برطرف کند روی این اصل بسکتبال ایران به دوره های تخصصی ، کمپ های تمرینی مختلف ، انتشارات بیشتر از طریق کتاب ، مقاله ، جزوه و کلینیک ها و کارگاه های آموزشی متنوع و زیادی نیاز دارد تا مربیانش در جریان آموزش های دائمی قرار بگیرند و بتوانند شیوه های علمی و تجربه گرا را پیاده کنند.

بر همین اساس در روزهای گذشته با خبر شدیم باشگاه پتروشیمی بندرامام کارگاه آموزشی برپا کرد که درک بائرمن سرمربی آلمانی تیم ملی دو روز برای مربیان بسکتبال خوزستان از مبانی آموزش بسکتبال سخن گفت. پتروشیمی بندرامام جای خوبی است برای دایر کردن کمپ های تمرینی یا کارگاه های آموزشی چند روزه. تالار بسکتبال ، اتاق وزنه ، استخر و مجموعه رفاهی مناسب ؛ امکانات نقطه جنوبی ایران در بسکتبال است که درک بائرمن هم اعتراف می کند امکانات پتروشیمی بندرامام به عنوان یک تیم حرفه ای خوب است اما با این امکانات مربیان بسکتبال خوزستان از چه سطح دانش برخوردارند و چگونه می شود آنچه هست را بیشتر کرد ؟ منظور دانش افزایی مربیان است که امروز بسکتبال ایران نه فقط با پتروشیمی بندرامام در خوزستان بلکه با تمامی قوا در استان ها به ویژه مناطق بسکتبال خیز به آن نیازمند است.

در این سال ها همزمان با راه اندازی تیم های متعدد پتروشیمی بندرامام در لیگ های جانبی ،قهرمانی و صدرنشینی در لیگ برتر ، افزایش اطلاعات و دانش مربیان از طریق کارگاه های آموزشی نیز به عنوان یک ضرورت در این باشگاه شناسایی شده است بنابراین گام هایی که تیم جنوبی برمی دارد در صورت ثبات بخشی و تکرار ، به ماهیت کلی بسکتبال خوزستان بازمی گردد که می تواند از این اتفاق ساده اما در عین حال اثرگذار ، بهره لازم را به بسکتبال خطه جنوب برساند.

هر چند درک بائرمن در گام نخست از شاگردانی که در این کارگاه بودند در حد دانش خودشان از بسکتبال از آنها انتظار داشت اما باید کوشید و مدیریت باشگاه پتروشیمی بندرامام و نیروهای بسکتبال استان را گرد هم آورد تا دوباره بسکتبال خوزستان با وجود پیشنیه خوب و استعدادهای فراوان در زمینه توسعه و دانش افزایی مربیان ، گام های محکم اساسی بردارد و در یک نگاه الگوی آموزش درست بسکتبال برای بخش ها و نقاط مختلف ایران باشد.

عکس ها : مرتضی افراسیابی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها