ظریف: سعودی‌ها توهم حذف ایران از معادلات منطقه‌ را دارند

توصیه‌های ایران و گوش ناشنوای عربستان

جمهوری اسلامی ایران گرچه تلاش دارد تنش‌های ایجاد شده در روابط تهران و ریاض را کاهش دهد، اما عربستان همچنان بر پیمودن مسیر اشتباه گذشته اصرار دارد و وزارت خارجه این کشور در تازه‌ترین اقدام خود با انتشار فهرستی 58 بندی، ایران را متهم به دست داشتن و حمایت از اقدامات تروریستی کرده است.
کد خبر: ۸۷۵۱۶۰

انتشار این فهرست همزمان با اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان کنفرانس اسلامی بود که به درخواست عربستان در ارتباط با تنش‌های اخیر میان روابط تهران و ریاض در جده برگزار شد. در این نشست که برگزاری آن نمونه‌ای از انفعال کشورهای اسلامی بود عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی با درخواست از کشورهای عضو برای موضع‌گیری علیه ایران به دلیل تعرض عده‌ای به سفارت عربستان در تهران، مدعی شد ریاض در سال‌های گذشته خواستار ایجاد روابط بهتر با ایران شده، اما ایران به این درخواست اعتنایی نکرده است. در پایان این نشست نیز بیانیه‌ای علیه کشورمان صادر شد که البته اجماع همه کشورهای شرکت‌کننده را نداشت.

عراقچی: برخی کشـورها خط تقابل را برگزیده‌اند

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه کشورمان که در این اجلاس حضور یافته بود به سیاست جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت وحدت و همبستگی اسلامی و کاهش تنش با همسایگان اشاره کرد و گفت: متاسفانه آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو و تعامل با پاسخ مناسب مواجه نشده است؛ ظاهرا برخی کشورها علاقه‌مند به کاهش تنش در منطقه نبوده و خط تقابل را برگزیده‌اند.

عراقچی در سخنان مشروحی به بیان اقدامات جمهوری اسلامی ایران در پی حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران پرداخت و افزود: جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن این حادثه، تحقیقات مفصلی را برای شناسایی و مجازات مسببان این حملات آغاز کرده و بزودی نتیجه بررسی‌ها اعلام خواهد شد؛ با این حال جای تاسف است که سازمان همکاری اسلامی به چنین موضوعی بلافاصله واکنش نشان داده و اجلاس فوق‌العاده برگزار می‌کند. حال آن‌که دولت فلسطین بیش از یک سال است که خواهان برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان برای بررسی حملات رژیم صهیونیستی به مسجد‌الاقصی شده، اما هنوز وقعی به این درخواست نهاده نشده است. به گزارش ایرنا، معاون وزیر امورخارجه کشورمان اضافه کرد: سازمان در مقابل مشکلات و چالش‌های بزرگ جهان اسلام همچون مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی که حتی در همین جلسه مورد اشاره نمایندگان بیشتر کشورها قرار گرفت، ساکت است. حال آن‌که همگان از علل و ریشه‌های این مشکلات و نقش برخی کشورهای خاص در ایجاد آن بخوبی مطلعند.

عراقچی در ادامه به مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و اجرایی شدن برجام اشاره کرد و افزود: تجربه این مذاکرات به عنوان الگویی موفق می‌تواند در حل اختلافات و منازعات در جهان اسلام مورد استفاده قرار گیرد.

انتشـار «فهرست سـیاه» ۵۸ بندی علیه ایران

اما همزمان با این نشست، وزارت خارجه عربستان سعودی در اقدامی تهاجمی و خصمانه، فهرستی سراسر «اتهام و ادعا» منتشر و در آن مدعی شد از زمان انقلاب، جمهوری اسلامی، تقریبا در هر اتفاق تروریستی یا مشابه آن در منطقه دست داشته است.

به گزارش فارس، وبگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه عربستان به نقل از یک منبع مسئول در این وزارتخانه مدعی شد که ایران از سال 1979، سال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، در منطقه، اقداماتی سراسر «فتنه‌انگیزی، تنش‌زا و پر از آشوب» داشته و هدفش بی‌ثبات کردن منطقه و بی‌توجهی به همه قوانین و معاهدات بین‌المللی و اصول اخلاقی است. این در حالی است که عربستان فقط طی یک سال حکومت «ملک سلمان»، بیش از 8000 انسان بیگناه را در یمن کشته و این جنگ هنوز ادامه دارد و این جنایات، علاوه بر حمایت‌هایی است که رژیم سعودی از تروریست‌ها در منطقه از جمله در کشورهای سوریه و عراق دارد.

واکنش وزارت امورخارجه به فهرست سیاه عربستان

یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه، در واکنش به اتهامات بی اساس وزارت خارجه عربستان سعودی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از جمله قربانیان اصلی تروریسم بوده و در راه مبارزه جدی و فراگیر با تروریسم، شهدای زیادی تقدیم کرده است. وی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از این رو ادعاهای بی‌اساس و تکراری عربستان به عنوان بزرگ‌ترین مرکز رشد افکار تکفیری - تروریستی در راستای سیاست تنش‌زایی، بحران‌آفرینی و فرافکنی ریاض می‌باشد و فاقد هرگونه ارزش پاسخگویی است.

خود را در تخاصم با عربستان نمی‌بینیم

وزیر امورخارجه کشورمان هم که برای شرکت در اجلاس داووس در سوئیس به سر می‌برد، درباره چرایی موضع‌گیری‌های عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران توضیح داده است. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف با بیان این‌که سعودی‌ها این توهم را دارند که با حمایت متحدان غربی‌شان می‌توانند ایران را از معادلات منطقه حذف کنند، تصریح کرد: «اما ما معتقدیم ایران و عربستان سعودی می‌توانند دو بازیگر مهم در منطقه باشند و با سازش، یکدیگر را تکمیل کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» اضافه کرد: متأسفانه واقعیت این است که بی‌ثباتی در منطقه از هراسی در عربستان سعودی نشأت می‌گیرد که فکر می‌کند بعد از سقوط صدام و بعد از بهار عربی، در منطقه عدم موازنه وجود دارد. ظریف افزود: عربستان سعودی از فرصت بالقوه حل تنش‌ها بین تهران و غرب به وحشت افتاده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزیر امورخارجه کشورمان با بیان این‌که ما خود را در حالت دشمنی و تخاصم با عربستان سعودی نمی‌بینیم، گفت: امیدواریم مقامات عربستان سعودی هرچه زودتر به خود بیایند و شاهد رفتار معقولانه آنها باشیم.

نقش مثبت پاکستان در میانجی‌گری میان ایران و عربستان

همزمان با ادامه تنش‌ها میان ایران و عربستان، فرمانده نیروی هوایی پاکستان که برای شرکت در یک سمینار بین‌المللی به بحرین سفر کرده است، در سخنانش در این سمینار گفت: پاکستان در حال ایفای نقش مثبت میانجی‌گری برای رفع تنش میان ایران و عربستان است. سهیل امان گفت: حل تنش جاری میان ایران و عربستان از طریق مسالمت‌آمیز نه تنها به عادی‌سازی روابط میان دو کشور کمک می‌کند بلکه اقدامی در جهت نظم بخشیدن به جهان اسلام است.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته، محمد نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان به همراه ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش این کشور با هدف میانجی‌گری، به ریاض و تهران سفر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها