رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی:

نتایج به دست آمده از برجام ارزشمند و عقلانی است

باراک اوباما از حل و فصل برخی اختلافات مالی میان ایران و آمریکا خبر داد

رئیس‌جمهور: برجام برای توسعه کشور کافی نیست

پس از چند ساعتی تاخیر، بامداد دیروز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با خواندن بیانیه‌ای مشترک، اجرای برجام را اعلام کردند؛ بیانیه‌ای که دقایقی پیش از خواندن آن، اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های کشورمان را لغو کردند.
کد خبر: ۸۷۳۶۹۲

در بخشی از این بیانیه آمده است: امروز ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذی‌ربط خود تحت برجام را اجرا کرده است. از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، امروز تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. این دو در بیانیه‌ خود یادآوری کردند: همان‌گونه که مقرر شده است، ما به مراقبت و نظارت بر اجرای کامل و موثر برجام از طریق کمیسیون مشترک ادامه خواهیم داد. همه طرف‌ها باوری راسخ دارند که این توافق تاریخی، استوار و منصفانه است، خواست‌های همه را تأمین می کند و اجرای مناسب آن گامی کلیدی در کمک به بهبود صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

لغو تحریم به معنی حل همه مسائل نیست

در اولین روز از اجرای برجام، رئیس‌جمهور دیروز در نشست خبری، رویکرد دولت در شرایط پسا برجام و موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال نقض عهد احتمالی از سوی طرف مقابل نسبت به برجام، تشریح کرد.

حسن روحانی در این نشست که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، ابتدا به تشریح دستاوردهای ایران در قالب برجام و رفع تحریم‌ها پرداخت و با بیان این‌که در ساعات گذشته از اجرای برجام، هزار ال.سی باز شده و بانک‌های ایرانی حتی بانک سپه نیز از تحریم خارج شده‌اند، گفت: برخی می گفتند که نباید رفع تحریم را باور کرد اما در همین چند ساعت گذشته برخی آثار اجرای برجام، خود را نشان داده است. رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که برداشته شدن تحریم به معنی حل همه مسائل نیست، تصریح کرد: رسیدن به نتیجه فوری نخواهد بود، اما در برخی موارد از جمله فروش نفت، بلافاصله شاهد نتیجه هستیم و پس از اجرای برجام این اتفاق افتاد. وی افزود: برجام و برداشتن تحریم، شرط لازم برای توسعه اقتصادی کشور است اما شرط کافی نیست؛ مانع برداشته شده و اکنون نوبت جوانان، کارآفرینان و همه مردم است که از این فضا بهره بگیرند و رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال را رقم بزنند.

مشکلات احتمالی در اجرای برجام

روحانی در پاسخ به برخی کارشکنی‌ها در اجرای برجام گفت: در اجرای برجام احتمالا با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم بود و باید به دقت شرایط را رصد و مشکلات را حل و فصل کنیم. وی با اشاره به اظهارات برخی جمهوریخواهان مبنی بر نقض برجام در دولت آینده گفت: تعهدات امروز، تعهدات دولت آمریکاست و طبق قطعنامه 2231 هر گروهی در آینده، دولت آمریکا را به دست بگیرد، باید این تعهدات را انجام دهد. گرچه صهیونیست‌ها و تندروهای آمریکا علیه ایران و برجام هستند اما دنیا به این رسیده که تحریم، معادله‌ای باخت ـ باخت است و کشورهای مختلف به جمهوری اسلامی ایران اعتماد کرده اند و چهره واقعی ملت ما روز به روز برای جهانیان روشن‌تر شده است.

برجام، مدلی برای حل و فصل مسائل منطقه

رئیس‌جمهور با اشاره به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان عنوان کرد: برجام می‌تواند به‌عنوان مدلی برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد و اختلافات را می‌توان از طریق مذاکره و منطق، حل و فصل کرد. بعضی کشورهای منطقه ما با معضل تروریسم مواجه هستند و اختلافاتی میان کشورهای منطقه ما وجود دارد که باید رفع شود. رئیس‌جمهور گفت: اجرای برجام، شرایط را برای بهبود روابط با کشورهای منطقه بهتر از گذشته کرده و در سایه این روابط می‌توانیم مسائل منطقه را حل و فصل کنیم.

مشکل عربستان از خود این کشور است

وی با بیان این‌که ایران به‌دنبال روابط صمیمانه با همه کشورهای همسایه است و مشکل عربستان از خود این کشور نشأت گرفته است، افزود: رفتار و عکس‌العمل این کشور در ماجرای منا در چارچوب مسائل اخلاقی و عرف دیپلماتیک نمی‌گنجید. رفتار عربستان با کشورهای منطقه، رفتار خوبی نیست و مردم یمن را ماه‌هاست تحت بمباران قرار داده و این از نظر هر کشور منصفی، محکوم است. همچنین اعدام یک عالم مبلغ دینی و قابل احترام در عربستان به جرم انتقاد، قابل قبول نیست، بنابراین عربستان مسیر اشتباهی را آغاز کرده و ما امیدواریم این مسیر را ادامه ندهد. روحانی با اشاره به ابراز تاسف یکی از مقامات سعودی از حل و فصل مشکلات ایران با اجرای برجام گفت: مسلمانان با هم برادرند و اتخاذ چنین موضعی از سوی مسئولان کشور عربستان جای تاسف دارد. وی افزود: ما به‌دنبال حل و فصل مسائل منطقه از طریق منطق هستیم اما مردم و دولت ما رفتار غیردیپلماتیک را نخواهند پذیرفت و اگر لازم باشد جواب قاطعی به برخی برخوردها خواهیم داد. امیدواریم حکام جدید عربستان درس لازم را گرفته باشند و مسیری را بپیمایند که به نفع مردم منطقه و کشورشان باشد.

برای برجام به کشوری مثل آمریکا اعتماد نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور درباره روابط ایران و آمریکا در فضای پسابرجام تصریح کرد: مردم ما در طول زمان بدعهدی‌ها و ظلم‌های فراوانی از آمریکا دیده اند و برای برجام به کشوری مثل آمریکا اعتماد نمی‌کنیم. اگر آنها در اجرای برجام نقضی انجام دهند، طبق ساز و کار برجام واکنش نشان می دهیم و اگر در زمینه‌های دیگری نیز بخواهند کاری کنند، پاسخ خواهند گرفت. روحانی درباره دلیل تاخیر چندساعته در ارائه گزارش آژانس توضیح داد: تاخیری که رخ داد به‌دلیل ناهماهنگی بین خودشان بود و یکی از کارهایی که ما در مذاکرات گذشته می‌کردیم، هماهنگی میان اعضای 1+5 بود.

راهبرد ملی، راهبرد اقتصاد مقاومتی است

رئیس‌جمهور همچنین در بیانیه ای که دیروز خطاب به ملت ایران صادر کرد گفت: ما اکنون از گردنۀ خطرناک در اقتصاد، عبور کرده‌ایم و راهبرد ملی ما همچنان راهبرد اقتصاد مقاومتی است، البته اقتصاد مقاومتی در ستیز با اقتصاد جهان نخواهد بود بلکه در پیوند با آن قرار دارد.

وی با بیان این‌که پیروزی در مذاکرات هسته‌ای، پیروزی جناحی نیست و اجرای برجام به ضرر هیچ جناح و گروهی نخواهد بود تاکید کرد: برجام، فرجام و سرانجام مقاومت، خردورزی و تدبیر و اراده ملتی است که با جنگ و خشونت مخالف است و منطق، مذاکره و جدال احسن را برگزیده ‌است. روحانی در این بیانیه افزود: من با قدردانی از ملت ایران، مقام معظم رهبری، مراجع بزرگ تقلید، دولت‌های گذشته و دستگاه دیپلماسی و قانونگذاری کشور و با سجده شکر به درگاه خداوند بزرگ، این لحظه تاریخی را در حیات ملت ایران به پیشگاه همه شهیدان بویژه شهدای فناوری هسته‌ای ایران، تقدیم می‌کنم؛ آنان که به ما آموختند، ثمره مجاهدت و صبر، عزت و افتخار است.

جلسه برجامی مجلس

بحث اجرای برجام، بخشی از جلسه دیروز مجلس را نیز به خود اختصاص داد و روسای قوای مقننه و مجریه در زمان ارائه لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم در این زمینه صحبت کردند.

به گزارش جام‌جم، تشکر وقدردانی رئیس مجلس از تلاش‌های رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه و در آغوش کشیدن محمدجواد ظریف توسط حسن روحانی در صحن علنی مجلس از به نتیجه رسیدن موضوع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، خوشحالی سران دو قوه را از این رویداد به وضوح نشان داد. علی لاریجانی، رئیس مجلس پیش از ارائه گزارش رئیس‌جمهور در هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 95، لغو تحریم‌ها را روز فرخنده‌ ‌و روز تجلی اراده ملت دانست و از حمایت‌ها و هدایت‌های روشنگرانه رهبر معظم انقلاب در طول 12 سال مذاکرات هسته‌ای که در ماجراهای مختلف با راهنمایی‌های خود نقش اول را در این زمینه ایفا کردند، تشکر کرد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز با اظهار خوشحالی از پیروزی بزرگ ملت ایران در پیچیده‌ترین پرونده سیاسی تاریخ معاصر از راهنمایی‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری از آغاز تا پایان، تشکرکرد.

حل و فصل برخی اختلافات مالی ایران و آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اجرای برجام، از حل و فصل برخی اختلافات مالی میان ایران و آمریکا خبر داد. باراک اوباما دیروز در سخنانی به مناسبت اجرای برجام با بیان این‌که من اصرار داشتم درباره ایران به مسیر دیپلماسی برگردیم، گفت: سال‌ها ایران و آمریکا رابطه نداشتند که این موضوع منافع کسی را تامین نکرد و اختلافات ما با ایران موجب شده بود تا برای چند دهه حتی با هم صحبت نکنیم.

وی با بیان این‌که اجرای توافق هسته‌ای، فرصت خوبی است تا اختلافات مالی بین دو کشور را نیز حل کنیم، افزود: در همین راستا پول ایرانی‌ها و بهره‌اش را به آنها داده‌ایم.

این اظهارات اوباما درباره توافقی است که میان آمریکا و ایران در مورد پرونده خرید تسلیحات محمدرضا پهلوی از آمریکا و تحویل ندادن آنها به ایران پس از انقلاب است. براساس توافق صورت گرفته قرار است ایران علاوه بر دسترسی به 400 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده خود در این زمینه، 3/1 میلیارد دلار بابت بهره این پول دریافت کند.

استقبال جامعه جهانی از اجرای برجام

فروپاشی دیوار تحریم‌های ضدایرانی واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و مسئولان کشورهای مختلف از اجرای توافق‌نامه هسته‌ای بین ایران شش قدرت جهان استقبال کرده و آن را یک نقطه عطف و مهم خواندند. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز اجرایی شدن برجام را نتیجه سال‌ها صبر و شکیبایی و تلاش دیپلماتیک دانست. وزیر امور خارجه چین نیز با ابراز خرسندی از به فرجام رسیدن برنامه جامع اقدام مشترک، این موفقیت را به ملت ایران تبریک گفت.وزارت امور خارجه روسیه هم ضمن استقبال از آغاز اجرای برجام تاکید کرد: اجرای موفق توافق هسته‌ای با ایران امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای و در درجه نخست، امنیت منطقه خاورمیانه را تقویت خواهد کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز لغو تحریم‌های ایران را برای افغانستان و منطقه سودمند دانست.وزیر امور خارجه استرالیا هم عنوان کرد: استرالیا تحریم‌های مستقل خود را لغو می‌کند. روزنامه فرانسوی لو فیگارو نیز لغو تحریم‌های ایران را نشانه پیروزی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خواند. روزنامه گاردین هم در گزارشی نوشت: برداشته شدن تحریم‌ها تاثیر گسترده‌ای را در ایران و در خارج خواهد داشت. روزنامه ایندیپندنت نیز در یادداشتی، به تحولات ایجاد شده در روابط میان ایران و آمریکا اشاره کرد.

دیلی‌تلگراف نیز نوشت: اکنون ایران 75 میلیونی با ذخایر غنی نفت دوباره به اقتصاد جهانی برمی‌گردد.با وجود این استقبال جهانی، ریاض که تمام تلاش خود را برای شکست برجام کرده بود، دیروز سکوتی معنادار داشت و متحد این کشور علیه ایران ، یعنی کمیته روابط عمومی آمریکا ـ اسرائیل(آیپک)، اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران را «لحظه خطرناکی» برای آمریکا دانست. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به شروع رسمی اجرای برجام مدعی شد که ایران آرزوی ساخت سلاح هسته‌ای را از سرش خارج نکرده است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها