ایران به تعهدات خود عمل کرد، برجام در مرحله اجرا

توپ راستی‌آزمایی در زمین غرب

بیش از شش ماه پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای موسوم به 1+5، سرانجام دیروز وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وین بازگشتند تا روز اجرای این توافق را اعلام کنند.
کد خبر: ۸۷۳۲۸۳

بیانیه ظریف و موگرینی هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش قرائت نشد اما از آنجاکه پیش از این تهران تعهدات خود را در چارچوب توافق صورت گرفته انجام داده ، به دنبال تائید آژانس، حالا نوبت غرب است که با اجرای تعهدات خود، اجرای برجام را تکمیل کند.

قرار بود بیانیه مشترک ایران و 1+5 ظهر دیروز قرائت شود، اما مذاکرات دوجانبه ظریف با موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا و کری و کورتز، وزرای خارجه آمریکا و اتریش پیش از نشست مشترک، برگزاری مراسم اعلام روز اجرای برجام را به تعویق انداخت. همزمانی آزادی برخی زندانیان ایرانی ـ آمریکایی با مذاکرات عصر دیروز ظریف و کری در وین باعث شد تا گمانه‌زنی‌هایی درباره اجرای برجام با حل موضوع این زندانیان نیز مطرح شود.

با این حال برخی رسانه‌ها گزارش دادند که بررسی برخی مسائل در حوزه اجرای برجام عامل تاخیر در اعلام اجرا بوده است.

در پاسخ به گمانه‌زنی‌ها درباره دلیل این تاخیرها، محمد جواد ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: «ما در آستانه اجرای برجام هستیم. دیپلماسی نیازمند صبوری است و جایگزین دیگری ندارد».

اجرای برجام درحالی روز گذشته اعلام شد که در دو سال گذشته از دور تازه مذاکرات هسته‌ای، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و جمهوریخواهان تندرو در آمریکا، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مانع اجرای توافق هسته‌ای شوند. به این ترتیب مخالفان برجام را باید بازندگان بزرگ اجرای توافق هسته‌ای نامید.

ظریف: پایبندی 1+5 به برجام را رصد می‌کنیم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در بدو ورود به وین، در جمع خبرنگاران گفت: روش جمهوری اسلامی در اجرای برجام رصدکردن نحوه پایبندی دیگر کشورها به تعهداتشان است و عقل حکم می‌کند کشورهایی که مدت زیادی را صرف مذاکره برای [تدوین] این سند کردند، با اقدامات نسنجیده باعث نشوند نتیجه مذاکرات هدر برود. به‌گزارش تسنیم، محمدجواد ظریف تصریح کرد: تأکید ما بر این است که منفعت همه در این است که برجام کاملا اجرایی شود و همه به آن متعهد باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در فرودگاه وین گفت: برجام زمینه خوبی را برای همکاری گسترده در منطقه برای مبارزه با خطر تروریسم و افراط‌گرایی ایجاد می‌کند. محمدجواد ظریف افزود: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که با دیگر همسایگان، کشورها و جامعه بین‌المللی در زمینه مبارزه با معضل تروریسم همکاری داشته باشد. وی ادامه داد: علاوه بر این اعتقاد داریم این روز خوبی برای منطقه است. منطقه ما از سایه یک درگیری بی‌مورد که می‌توانست نگرانی ایجاد کند، رها شده است و لذا منطقه می‌تواند بدون این غبارهای خطرناکی که به دلیل تبلیغات منفی علیه برنامه هسته‌ای ایران شکل گرفته، بیرون این غبارها یک حرکت هوشمندانه و صلح‌طلبانه‌ای را برای نزدیکی بیشتر در منطقه ایجاد کند. ظریف گفت: امروز، یک روز خوب برای دنیا نیز هست؛ زیرا برای دنیا ثابت می‌شود که مشکلات مهم و معضلات را می‌توانیم از طریق دیپلماسی حل کنیم نه از طریق تهدید، فشار و تحریم.

امیدواری لاریجانی به پیامدهای برجام

همزمان با اجرای توافق هسته‌ای، علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: امیدوارم برداشتن تحریم‌ها امر مبارکی باشد و شرایط برای زندگی مردم بهتر شود. به گزارش فارس، او در جمع کارمندان مجلس با تشریح روند تاریخی مذاکرات هسته‌ای و اشتباهات غرب در فشار وارد کردن بر کشورمان، یادآور شد: مجلس با شروطی که گذاشت تدبیر داهیانه‌ای انجام داد، هدایت‌های مقام معظم رهبری هم کمک‌کننده بود، در دوره‌ای که فشار در ایران وجود داشت ایستادگی ایشان باعث شد فناوری هسته‌ای در ایران تثبیت شود، این دستاورد ملی را به همه ملت تبریک عرض می‌کنم،‌ از همه کسانی که در این مسیر تلاش کردند و از دولت و وزارت امور خارجه صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم حرکت سازنده‌ای برای کشور باشد.

پیش از او آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اجرایی شدن برجام را تبریک گفته بود.

«نگاه کلان» به آغاز دوره پسابرجام

رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ 14 شهریور 1392 فرمودند: «وظیفه داریم به مسائل گوناگون کشور با نگاه کلان و جامع نگاه کنیم... لازم است نگاه جامع و نگاه کلان به مسائل همچنان حفظ بشود و با این نگاهِ جامع در مقابل حوادث موضع بگیریم، حادثه را بشناسیم.»

از منظر رهبر انقلاب اسلامی به موازات این‌که «نظام اسلامی» به‌دنبال تحقق اهداف، برنامه‌ها و اقداماتی در کشور و منطقه است، دو جریان دیگر یعنی «نظام سلطه» و «جریان غربگرای داخل» نیز با اقدامات و برنامه‌هایی مشخص به دنبال تحقق اهداف خود در کشور و منطقه و در تقابل با نظام اسلامی هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محورهای سه‌گانه‌‌ «‌اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه‌ علم و فناوری» و «تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی» را به‌عنوان پایه‌‌های اصلی برنامه‌ «نظام اسلامی» برای «پیشرفت کشور» معرفی می‌کنند و در مقابل برنامه‌های «نظام سلطه» در کشور و منطقه را مبتنی بر دو عنصر «نفوذ» و «اختلاف» می‌دانند. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل برنامه‌ها و اقدامات «جریان غربگرای داخلی» نیز چهار محور «ترویج احساس حقارت ملی»، «شبهه‌افکنی و ترویج بی‌اعتقادی»، «ایجاد تردید در مسائل سرنوشت‌ساز کشور» و «ترویج لذت‌جویی و شهوترانی» را در رأس برنامه‌های این جریان مطرح می‌کنند.

منبع: Khamenei.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها