پیام تهران از بازداشت تفنگداران آمریکایی، به آمریکا و صد البته به کشورهای ریز منطقه این است که قوانین بازی تغییر کرده است و هر کس باید حد و اندازه قدرت خود را دانسته و سر جای خود بنشیند.
کد خبر: ۸۷۲۷۴۲
پیام تهران به واشنگتن با بازداشت تفنگداران آمریکایی

به گزارش جام جم آنلاین، به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، نگاهی به بازداشت تفنگداران آمریکایی و شیوه برخورد ایران با این موضوع، این پیام را برای آمریکا و ریزتر از آن به همراه دارد که هر کس باید حد و اندازه خود را بشناسد.

تکرار حادثه 12 سال پیش

رویارویی جدید مستقیم بین نیروهای دریایی ایران و آمریکا بعداز 12 سال از حادثه بازداشت چهار تفنگدار نیروی دریایی آمریکا توسط ایران بار دیگر تکرار شد، به این معنی که این بار نیروی دریایی ایران 10 تفنگدار آمریکایی (9 مرد و یک زن) سرنشین دو قایق نیروی دریایی آمریکا را که سه کیلومتر به داخل آب های منطقه ای ایران وارد شده بودند، بازداشت کرد.

تفنگداران آمریکایی که از کویت در حال رفتن به بحرین بودند در اطراف جزیره ایرانی «فارسی» و در مقابل سواحل سعودی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شدند.

در پی این اتفاق و تماس‌های پی درپی طرف آمریکایی با تهران و بعد از محرز شدن ورود تفنگداران آمریکایی به آب‌های منطقه ای ایران به دلیل اشکال فنی در سیستم ناوبری قایق‌ها، تفنگداران آزاد شدند و جان کری وزیر خارجه آمریکا از ایران تشکر و قدردانی کرد.

پیام ایران به طرف‌های متعدد

پیام ایران از بازداشت تفنگداران دریایی آمریکایی متوجه طرف‌های متعدد است و در این میان نکته قابل توجه اینکه نیروهای دریایی ایران دو قایق آمریکایی را محاصره و به آن هشدار داد اما هیچ مقاومت قابل توجهی از طرف آنان مشاهده نشد و سرعت تسلیم آنان پس از اینکه متوجه شدند تحت محاصره نیروهای ایرانی قرار دارند، عجیب بود.

این حادثه به نوبه خود نبردی کاملا خاموش بود که در نزدیکی سواحل عربستان رخ داد و با عذرخواهی آمریکا همراه بود به این معنی که واشنگتن تهدید به جنگ نکرد و سقف اظهارات خود را بالا نبرد بلکه از طرف ایران قول‌هایی مبنی بر پیگیری موضوع دریافت کرد به این ما هستیم ولی نیستیم و ایران در واکنش به این اتفاق اعلام کرد: اگر ثابت شود که به اشتباه وارد آب‌های ایران شده اند، بلافاصله آنان را آزاد خواهیم کرد.

جالب اینکه در بین نیروهای سپاه پاسداران ایران که ماموریت حمایت از خلیج فارس را بر عهده دارند این گفته سردار علی فدوی معروف است: «ما هستیم ولی نیستیم» به این معنی که منظور سردار فدوی این است که نیروهای سپاه پاسداران خلیج فارس را زیر نظر دارند بدون اینکه کسی آنان را ببیند و در صورت بروز هر گونه اتفاق فوق العاده و غیرمنتظره، ناگهان ظاهر خواهند شد.

ایران در قبال نقض حاکمیت خود کوتاه نمی‌آید

چه بسا سپاه پاسداران در صدد ارسال این پیام به کسانی که به نوعی با این موضوع مرتبط هستند، باشد با این مضمون که ایران در صورتی که احساس کند که منافع و امنیت آن در خطر است برای هرگونه رویارویی حتی با آمریکا آماده است.

بازی با واشنگتن به این شیوه بی شک برای ریزتر از آمریکا به این معنی است که تهران به هیچ وجه در پاسخ به نقض حاکمیت اراضی خود کوتاهی نخواهد کرد و قوانین بازی تغییر کرده است و برخی باید حد و اندازه قدرت خود را دانسته و سر جای خود بنشینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها