پرسش و پاسخ قضایی

مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص تهمت، درخواست نفقه از پدر، دعوای محجوری تأمین دلیل و اعسار از مهریه به پرسش‌های مطرح شده در‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۷۲۱۴۵

من و همسرم شش ماه است مشکل داریم و در خانه پدرم زندگی می‌کنم. در این مدت شوهرم به من تهمت‌های ناروا وارد می‌کند و مدعی است من با شوهر خواهرم و مرد دیگری ارتباط دارم. می‌توانم از او شکایت کنم؟

بله می‌توانید درخصوص تهمتی که به شما زده است شکایت کنید. در صورت این‌که نتواند ادعای خود را ثابت کند، به 80ضربه شلاق محکوم می‌شود.

دختر می‌تواند با ارائه دادخواست درخواست نفقه کند؟ آیا سن دختر در آن تاثیری دارد؟

بله تا زمانی که دختر ازدواج نکرده و استقلال مالی ندارد پدر موظف به پرداخت نفقه است. در صورت پرداخت‌نشدن نفقه می‌توانید دادخواستی به دادگاه ارائه دهید و درخواست مطالبه نفقه کنید. توصیه می‌شود این مشکل به جای مراجعه به دادگاه در خانواده حل شود.

در مواردی که خوانده دعوا محجور است رسیدگی به چه نحو تداوم می‌یابد؟

به شکایت خصوصی شاکی خصوصی رسیدگی ادامه خواهد یافت و حکم صادره به قیم وی ابلاغ خواهد شد. و اگر از بدو امر خوانده محجور باشد باید دعوی به طرفیت قیم محجور اقامه شود.

اگر تامین دلیل داشته باشیم که فروشنده ملک را گران فروخته ومغبون شده‌ایم آیا باز هم دادگاه موضوع را به کارشناس ارجاع می‌دهد یا به همان کارشناسی تامین دلیل اکتفامی کند؟

کارشناسی انجام شده در مقام تامین دلیل ارتباطی با جریان رسیدگی دادگاه نخواهد داشت و دادگاه مربوطه مستقلا عند الاقتضاء قرار کارشناسی و ارجاع به کارشناس را به عمل خواهد آورد.

آیا دادیار سرپرستی مجاز به صدور قرار عدم‌‌صلاحیت است یا باید با دستور اداری پرونده را به مرجع صالح بفرستد؟

استنادات قانونی ذکر شود. رویه فعلی دستور اداری است. و به همین دلیل دیوانعالی در صورت اختلاف بین دو دادیار جهت حل اختلاف‌ وارد نمی‌شود.

دادیار سرپرستی هم مثل سایر قضات دادسرا ابلاغ قضایی دارد و انجام امور قضایی و امور حسبی مطابق ماده 1 قانون آیین دادرسی مدنی باید براساس آیین دادرسی مدنی باشد و مطابق ماده 5 قانون امور حسبی مقررات راجع به نیابت قضایی که در آیین دادرسی مدنی ذکر شده شامل امور حسبی خواهد بود. چنانچه رویه عملی برخلاف موازین قانونی وجود دارد باید اصلاح شود.

مهریه ام که 500 سکه است به اجرا گذاشته‌ام. همسرم تقاضای اعسار داده . او‌ هم خانه، هم ماشین و هم زمین در شهرستان دارد ولی هیچ‌کدام به نامش نیست. چگونه اعسار او را رد کنم؟ استشهاد تهیه کنم؟ آیا در دادگاه قاضی شوهرم را به قرآن قسم می‌دهد که دروغ نگوید؟

با فرض سوال اعسار او رد نمی‌شود و دادگاه پس از تحقیقات اگر احراز ناتوانی در پرداخت کرد حکم اعسار و تقسیط صادر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها