ابی وامباچ، کفش‌هایش را آویخت

فصل جدید زندگی خانم گل جهان

برای بازیکنی که دو بار قهرمانی در المپیک را تجربه کرده باشد، در ویترین افتخاراتش فتح جام جهانی و کسب جایزه برترین بازیکن دنیا را دارد و البته خانم گل جهان هم به شمار می‌رود خداحافظی می‌تواند کار بسیار سختی باشد.
کد خبر: ۸۷۲۰۶۷
فصل جدید زندگی خانم گل جهان

به گزارش جام جم ورزشی ، تمام 24 سال گذشته زندگی وامباچ با فوتبال گره خورده است، کسی که یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان به شمار می‌رود و سال‌ها کاپیتان تیم ملی فوتبال آمریکا بود، اما وامباچ با تمام افتخارات و تجاربش هفته گذشته برای همیشه کفش‌ها را آویخت. خانم گل جهان که در 252 بازی ملی خود 182 گل به ثمر رساند حالا به فصل جدید زندگی فوتبالی خود فکر می‌کند، فصلی که در آن می‌خواهد مربی شود.

اسطوره باتجربه

ماری ابیگیل وامباچ، متولد 1980 در نیویورک است. فوتبال خود را به صورت حرفه‌ای از سال 1994 شروع کرد؛ هر چند پیش از آن نیز به صورت آماتور بازی می‌کرد. این بازیکن که با نام «ابی وامباچ» شناخته می‌شود 21 سال با حضور حرفه‌ای در فوتبال در باشگاه‌های مختلفی در سطح آمریکا بازی کرد و حضور در بزرگ‌ترین تورنمنت‌های فوتبالی جهان نیز برایش تجربه‌های بسیار هیجان‌انگیزی بود. وامباچ در این سال‌ها سعی کرد رقیب تمام‌عیاری برای مارتا، اسطوره زن فوتبال برزیل باشد هر چند گاهی اوقات در برابر این پدیده برزیلی کم می‌آورد، اما با این اوصاف وامباچ بی‌شک یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال دنیاست. کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال آمریکا در چهار جام جهانی بازی کرد و در سه المپیک نیز در ترکیب تیم ملی فوتبال آمریکا به میدان رفت. در واقع کمتر بازیکنی در دنیای فوتبال زنان پیدا می‌شود که تجربه و افتخارات او را داشته باشد.

وامباچ پس از آویختن همیشگی کفش‌هایش گفت: فوتبال زنان نسبت به 15 سال پیش خیلی تغییر کرده است. در سال‌های گذشته همیشه بازیکنانی بودند که می‌توانستند تا سال‌ها به فوتبال خود ادامه بدهند مانند خود من اما اکنون اوضاع متفاوت است. الان توجهات به فوتبال زنان بیشتر است و در کنار آن مدام بازیکنان فوق‌العاده‌ای به فوتبال می‌آیند که راهی برای بازنشستگی دیگران باقی نمی‌گذارند. کاپیتان سابق تیم ملی آمریکا در ادامه گفت: البته من به طور کامل از فوتبال خداحافظی نخواهم کرد ولی به طور حتم دیگر من را در سطح حرفه‌ای و تیم ملی نمی‌بینید. ترجیح می‌دهم در آرامش بیشتری باشم و تمام کارهای عقب‌افتاده سال‌های اخیر را انجام بدهم.

وی افزود: قهرمانی‌های زیادی به دست آورده‌ام، اما فکر می‌کنم یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که کرده‌ام شناساندن بیشتر فوتبال به زنان بود. حالا فوتبال از محبوبیت بیشتری در میان زنان برخوردار است.

نه! به فوتبال اروپا

وامباچ، در سال 1994 به باشگاه «ائور لیدی» پیوست و چهار سال برای رده جوانان این تیم بازی کرد. تیم‌های روچستر اسپیریت و دانشگاه فلوریدا دیگر باشگاه‌هایی بودند که او در رده سنی جوانان برای آنها به میدان رفت، اما کار اصلی او از سال 2000 آغاز شد یعنی وقتی که به «واشینگتن فریدام» پیوست. «مجیک جک» و «وسترن نیویورک فلش» دیگر تیم‌هایی بودند که او در آنها به میدان رفت.

آخرین باری که این اسطوره فوتبال زنان در یک تیم باشگاهی بازی کرد همان وسترن نیویورک فلش بود. او سال 2014 به کار خود در این باشگاه و بازی کردن در رده باشگاهی ادامه داد، اما به مدت یک سال دیگر فقط برای تیم ملی بانوان آمریکا به میدان رفت.

وامباچ به عنوان یکی از برترین بازیکنان فوتبال زنان جهان همیشه از سوی تیم‌های اروپایی پیشنهاد داشت، به‌خصوص از سوی باشگاه ولفسبورگ، اما هرگز تصمیم نگرفت فوتبال خود را کیلومترها دورتر از کشورش ادامه بدهد چرا که لزومی برای این کار نمی‌دید.

وامباچ در آمریکا به یکی از پردرآمدترین بازیکنان دنیای فوتبال زنان تبدیل شده بود و سالانه بیش از 400 هزار دلار درآمد داشت این در حالی است که در صورت انتقال به فوتبال اروپا ممکن بود حتی نصف این دستمزد را نداشته باشد. وامباچ در این باره یادآور شد: من همیشه با اطمینان کامل کارهایم را انجام می‌دهم. حضور در لیگ سوئد، ایتالیا یا فرانسه به این دلیل برایم راضی‌کننده نبود که لیگ آمریکا را خیلی برتر از آنها می‌دانستم. در ضمن اطمینان داشتم با تغییر شرایط، نحوه پیشرفت من هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و خیلی چیزها را از دست می‌دهم. بابت این‌که به فوتبال اروپا نرفتم اصلا پشیمان نیستم. آنجا چه جذابیتی برای من داشت؛ هیچ.

ستاره فوتبال، هنرپیشه می‌شود

ابی وامباچ تمام زندگی خود را محدود به فوتبال نکرد. این فوتبالیست شهیر آمریکایی مدتی هم تصمیم جدی برای هنرپیشگی گرفت و نتیجه آن بازی در چند سریال تلویزیونی و فیلم سینمایی بود. البته اکثر فیلم‌هایی که ابی در آنها نقش‌آفرینی کرد درباره فوتبال زنان بود بنابراین کار چندان سختی نداشت چراکه در واقع نقش خودش را بازی می‌کرد. البته حالا که او از فوتبال خداحافظی کرده به این معنا نیست که وقت بیشتری برای فیلم بازی کردن خواهد داشت. او قرار است وقت خود را روی مربیگری و البته برخی از مسائل شخصی‌اش بگذارد. گفته می‌شود او سرمربی آینده تیم ملی فوتبال آمریکا خواهد بود و حتی ممکن است کار خود را به زودی با دستیاری آغاز کند.

نگاهی به افتخارات ابی

اگر از وامباچ بخواهید افتخاراتش را نام ببرد احتمالا گیج می‌شود. او شش بار به عنوان ورزشکار برتر سال آمریکا انتخاب شده است، دو قهرمانی در المپیک و یک قهرمانی در جام جهانی که عمده‌ترین افتخارات اوست، اما وی سال 2012 با کسب عنوان برترین بازیکن فوتبال زنان جهان از سوی فیفا افتخار بسیار بزرگ دیگری را هم به دست آورد. او سال‌های 2011 و 2013 نیز کاندیدای نهایی دریافت این جایزه بود که هر دو بار به رقیب‌اش یعنی مارتا رسید.

هیلدا حسینی خواه / هفته نامه جام بانوان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها