رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: با رفع تحریم‌ها تمام مشکلات نظام بانکی حل نمی‌شود و نیازمند اصلاحات ساختاری است.
کد خبر: ۸۷۲۰۵۴
تمام مشکلات نظام بانکی با رفع تحریم‌ها حل نمی‌شود

به گزارش جام جم آنلاین ، مسعود خوانساری در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار کرد : «سیستم بانکی طی سال‌های گذشته، شاهد سرکوب مالی و بی‌انضباطی‌های بسیاری بوده است. به طوری که 60 درصد دارایی‌های نظام بانکی دچار انجماد شده است. ضمن آنکه سهم مطالبات مشکوک‌الوصول حدود 64 درصد مطالبات غیرجاری بوده است و نسبت تسهیلات غیرجاری به سرمایه در بانک‌ها به 176 درصد رسیده است.» او افزود: «اقتصاد ایران بانک‌محور است و اگر این اعتبارات به سیستم بانکی بیاید بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

مسعود خوانساری با بیان این که با رفع تحریم‌ها تمام مشکلات نظام بانکی حل نمی‌شود، تاکید کرد که این نظام نیازمند اصلاحات ساختاری است. او ادامه داد: «رییس‌جمهور در تیرماه گذشته طی نامه‌ای به معاون اول خود، دستوری مبنی بر اصلاح نظام بانکی صادر کرد و انتظار می‌رود در این مورد گزارشی ارائه شود تا ببینیم این اصلاحات در چه مرحله‌ای است.

بدهی 540 هزار میلیارد تومانی دولت

وی در ادامه با اشاره به بیانیه ای که اتاق در جلسه پیشین هیات نمایندگان در مورد بدهی‌های دولت صادر کرد، گفت: «پس از صدور این بیانیه، وزیر اقتصاد رقم بدهی‌های دولت را اعلام کرد و به گفته او، بدهی‌های دولت به بخش‌های مختلف به 540 هزار میلیارد تومان می‌رسد و این بدهی‌ها بدون در نظر گرفتن بدهی‌های بخش نفت که حدود 50 میلیارد دلار است، حدود 380 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.» خوانساری ابراز امیدواری کرد که وعده‌های دولت مبنی بر وصول بدهی‌هایش عملیاتی شود و دولت هر چه زودتر بدهی‌های خود را به بخش خصوصی بپردازد.

در ادامه این نشست، رییس اتاق بازرگانی تهران به آنچه در مورد سفارت عربستان رخ داده است، اشاره کرد و گفت: «عربستان و اسراییل دو رژیمی هستند که در زمان مذاکرات هسته‌ای، مخالف حصول توافق بودند. اما ایران توانست با اتکا به دیپلماسی قوی و هوشمندانه خود، پیروز شود و به توافق برسد. اما اعدام ناعادلانه شیخ‌ النمر، روحانی آزادی‌خواه، نه تنها خشم شیعیان را برانگیخت که اغلب کشورهای جهان به این مساله واکنش نشان دادند و عربستان در موضع انفعال قرار گرفت. با این همه حمله به کنسولگری و سفارت عربستان در ایران سبب شد که این کشور بتواند جای خود را عوض کند و مواضعی تهاجمی اتخاذ کند.

وی افزود: «همان‌گونه که بدنه دولت و حاکمیت حمله به سفارت عربستان را محکوم کرده است، اتاق تهران نیز از زاویه ملی و اقتصادی به این موضوع نگریسته و این اقدام را محکوم می‌کند؛ چرا که این‌گونه ماجراجویی‌ها در تضاد با امنیت ملی و توسعه اقتصادی است.» خوانساری گفت: «این اقدام در حالی صورت گرفته است که آمد و رفت هیات‌ها به ایران حکایت از آن دارد که دیوار ایران‌هراسی فرو ریخته است. در شرایطی که نهادهای بین‌المللی عنوان می‌کنند که سال 2016 سال شکوفایی اقتصاد ایران است و رشد بیش از 4 درصد را برای ایران پیش‌بینی می‌کنند، این انتظار وجود دارد که دولت مراقب این‌گونه تحرکات باشد.» خوانساری افزود: «این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که در سال‌های گذشته، بخشی از سرمایه‌گذاران ایران، از کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده‌اند و مبادا این التهابات به سرمایه‌گذاران نیز برسد و روند سرمایه‌گذاری در ایران را دچار خدشه کند.

خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها