مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران:

خون اهداکنندگان بار اول دیگر گرفته نمی‌شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به برنامه این سازمان برای محدودیت و در نهایت نگرفتن خون اهداکنندگان بار اول که به نوعی خطرناک‌ترین خون‌ها به حساب می‌آید، گفت: نادرترین گروه خونی ایران نیز گروه خونی بمبئی است.
کد خبر: ۸۷۱۹۸۲

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر پورفتح‌الله در دومین همایش روز ملی خون‌های نادر که روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: به‌‌رغم برنامه‌ریزی‌های سازمان بهداشت جهانی برای این‌که کشورهای دنیا از سال 2020 به آمار صددرصدی اهدای خون داوطلبانه برسند، ایران توانسته است یک سال قبل و به نوعی 12 سال زودتر بتواند اهدای خون داوطلبانه را به آمار صددرصد ارتقا دهد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در کشور سالانه دو میلیون و صد هزار اهدای خون داریم که بر اساس شاخص‌ها 27 در هر هزار نفر خون اهدا می‌شود که باعث شده است به نوعی به خودکفایی تامین خون در بیمارستان‌ها برسیم. پورفتح‌الله تصریح کرد: در صورتی که خون بیماران مدیریت شود یعنی خون مورد نیاز بیمار برای جراحی از خود وی طی فرآیندی تامین و اهدا شود همین آمار اهدای 27 به هزار نفر اهدای خون شاخص خوبی برای خودکفایی تامین خون کشور است و ما نیز سعی می‌کنیم این آمار را حفظ کنیم. مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران یادآور شد: بنابراین از چندی قبل دیگر برنامه‌ای برای جذب افراد برای اهدای خون نداشتیم و ترویج برنامه اهدای خون را حذف کردیم و نمی‌خواهیم مردم را بر اساس ترویج احساساتشان به انتقال خون دعوت کنیم، زیرا برای ما هم‌اکنون کیفیت خون مهم است.

وی با اشاره به این‌که در برنامه‌های جدید به سمتی پیش خواهیم رفت تا خون اهداکنندگان بار اول دیگر گرفته نشود، خاطرنشان کرد: زیرا خطرناک‌ترین اهداکنندگان خون کسانی هستند که برای نخستین بار خون می‌دهند و تاکنون نیز بیماری‌های HIV مثبت و هپاتیت C در اهداکنندگان خون بار اول دیده شده است، در حالی که این مشکلات در خون اهداکنندگان مستمر وجود ندارد.

پورفتح‌الله با تشریح برنامه‌ محدودیت گرفتن خون اهداکنندگان خون بار اول گفت: بر این اساس در گام نخست در کردستان که 7000 اهداکننده خون بار اول داریم سعی کردیم در مراجعه نخست آنان از این افراد آزمایش گرفته شود و خونی دریافت نکنیم و در صورت استمرار اهدای خون آنان مسلما بتوان از خون این افراد استفاده کرد. در اردبیل نیز از اهداکنندگان خون پلاسما گرفته می‌شود. یعنی از اهداکنندگان بار اول خون فقط پلاسمای آنان گرفته می‌شود و در نهایت در شیراز نیز مرکز اهدای پلاسما را خواهیم داشت و بعد از اجرای پایلوت این طرح در این سه استان بتوانیم این برنامه را در سراسر کشور به طوری اجرا کنیم که هر سال فقط 10 درصد از خون اهداکنندگان بار اول آن هم با شرایط بسیار سخت گرفته شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با ابراز امیدواری نسبت به این‌که بتوان در سال‌های آینده 90 درصد اهدای خون متمرکز بر خون اهداکنندگان مستمر شود، به مساله خون‌های نادر نیز اشاره و اظهار کرد: برخی گروه‌های خونی بسیار نادر است، مانند گروه خونی بمبئی؛ به طوری که در هر یک تا سه میلیون نفر فقط یک نفر این گروه خونی را دارد، یعنی در ایران کمتر از صد نفر گروه خونی بمبئی دارند.وی با تشریح سختی‌ها و پیچیدگی شناسایی افراد دارای گروه خونی نادر، خاطرنشان کرد: ایران جزو نخستین کشورهای توسعه یافته است که به شناسایی گروه‌های خونی نادر مبادرت کرده است و تاکنون نیز یکهزار اهداکننده گروه خونی نادر در کشور شناسایی شده است. در دومین همایش روز ملی خون‌های نادر از 150 اهداکننده گروه خونی O منفی و 30 اهداکننده گروه خونی نادر به صورت نمادین قدردانی به عمل آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها