قدردانی رهبر معظم انقلاب از برنامه «ثریا» موجب شد تا این برنامه طی یکی دو هفته گذشته مورد توجه خبرگزاری‌ها و مطبوعات قرار گیرد.
کد خبر: ۸۷۱۳۶۶
قلم‌هایی که فقط در جهت عقربه‌های انتقادمی‌چرخند

این برنامه که سابقه پخش چهارساله دارد و قسمت اول آن در اسفندماه 1390 از شبکه یک سیما پخش شد، از همان آغاز با شعار «دیده‌بانی برای پیشرفت ایران» بررسی تحلیلی موضوعات مختلف علمی و فناوری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را در دستور کار خود قرار داد و طی چهار سال گذشته با هدف پربارتر شدن مباحث و تاثیرگذاری و تنوع بیشتر، تغییراتی از نظر قالب و محتوا در آن اعمال شد.

تلاش عوامل برنامه و پشتیبانی مسئولان سیما باعث شد تا این برنامه گام‌های بلندتری را در مسیر دستیابی به اهداف خود بردارد اما از آنجا که برنامه ثریا خشت اوّل خود را محکم بنا نهاده بود تا از مسیر تعهد خود منحرف نشود، آرام‌آرام اوج گرفت تا جایی که صراحت لهجه و موضوعات چالشی مطرح شده در آن، به مذاق برخی افراد و جریانات که طرح برخی ازمسائل و موضوعات را مغایر منافع خود می‌دیدند خوش نیامد و این برنامه را دستخوش تندبادهای فشار و انتقاد قرار دادند.

با وجود این‌که این فشارها، برای مدتی مشکلاتی را برای این گروه ایجاد کرد، اما بنای «ثریا»، که بر عزم جزم عوامل و حمایت مسئولان رسانه ملی استوار شده بود، همچنان به رشد خود ادامه داد تا جایی که امروز این برنامه استوارتر و دقیق‌تر از پیش به وظیفه دیده‌بانی متعهدانه‌اش ادامه می‌دهد.

اما در این میان، دو نکته مهم باید مورد توجه و تامل قرار گیرد: اول این‌که برنامه «ثریا» از جمله برنامه‌های تحلیلی و چالشی است که نمونه‌های مشابه آن در شبکه‌های دیگر رادیویی و تلویزیونی نیز وجود دارد.

برنامه‌هایی که با هدف پیشرفت و توسعه کشور، تقویت توان داخلی، توجه به اقتصاد مقاومتی و رفع نقایص موجود در قالب‌های گوناگون به طرح و بررسی موضوعات و مشکلات جامعه می‌پردازند و متاسفانه گاه نیز به‌دلیل بیان برخی از حقایق و طرح مطالبات مردم، مورد فشار و انتقاد قرار می‌گیرند که متاسفانه چنین انتقادها و موضع‌گیری‌هایی این روزها از سوی برخی افراد و جناح‌ها بیشتر بروز و ظهور دارد.

اما نکته دوم، بیان موضوعات و مطالبی است که مدتی است از سوی برخی شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و نشریات با هدف القای تقابل میان مجریان، هنرمندان و عوامل برنامه‌های تلویزیونی با مدیران شبکه‌ها و مسئولان صداوسیما منتشر می‌شود.

شگفت این‌که نمونه‌هایی هر چند اندک از این مطالب حتی به طرح موضوع قدردانی رهبر از برنامه ثریا نیز پرداخته و بدون توجه به این‌که این برنامه سابقه‌ای چهارساله در شبکه یک سیما دارد و این موضوع خود نشان‌دهنده تائید و حمایت مدیران صداوسیما از این برنامه است، از بی‌توجهی رسانه‌ملی به این‌گونه برنامه‌ها دم می‌زنند؛ حکایتی که یادآور و مصداق مثل «دایه مهربان‌تر از مادر» است!

البته دقت و تاملی کوتاه درسابقه و استمرار انتشار این موضوعات، خوانندگان را به سلسله‌ای از این‌گونه مطالب می‌رساند که چندی است در برخی شبکه‌های مجازی و سایت‌ها جریان دارد و با طرح مسائل و موضوعاتی از این دست، علاوه بر انتقادات تخریبی در صدد جذب مخاطب بیش‌تر و مطرح کردن خود هستند و در این سناریوسازی حتی از برنامه‌ها و تولیدات موفق رسانه ملی نیز بهره‌برداری مورد نظر خود را انجام می‌دهند.

این افراد به‌شکلی شتابزده به هر موضوع جزئی و شایعه‌ای دامن می‌زنند و آن را دستاویز انتقاداتی بی‌اساس قرار می‌دهند؛ منتقدانی که از نقد منصفانه فاصله گرفته‌اند، چشم بر تلاش‌ها و محاسن بسته‌اند و قلم‌هایشان فقط در جهت عقربه‌های انتقاد می‌چرخد.

دکتر داود نعمتی انارکی - مدیرکل روابط عمومی صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها