اقدامات عربستان هر روز این کشور را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند. اعدام شیخ باقر النمر و قطع روابط با ایران طی روزهای گذشته نشان داد سران سعودی بدون توجه به پیامد اعمال خود، همچنان بر خودسری و لجاجت تاکید می‌ورزند. این درحالی است که مراجع مذهبی و گروه‌های مردمی در کشورهای مختلف با برگزاری تظاهرات، اعدام شیخ النمر را محکوم کرده و تحلیلگران نیز پیامد رفتارهای مقامات سعودی را برای کل منطقه و جهان در رسانه‌های گوناگون خود تجزیه و تحلیل می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۰۶۲۷
عربستان به بمب ساعتی تبدیل شده است

روزنامه الثوره سوریه می‌نویسد: سال گذشته در حالی پایان یافت که اندک امیدی برای بهتر بودن سال جدید وجود داشت؛ اما عربستان با اقدامات جنون آمیز از جمله اعدام شیخ نمر در آغاز سال جدید میلادی، دیدگاه متناقضی را ارائه کرد. این اقدام به دنبال هدفی فراتر و خطرناک‌تر است که چه بسا شعله‌های آن نه تنها در منطقه بلکه در سراسر دنیا زبانه بکشد.

به نوشته این روزنامه، سیاست‌های جنون‌آمیز عربستان در حالی به اجرا گذاشته شده است که ریاض از سوی غرب به دلیل ناکامی‌های پی در پی در تیررس انتقاد قرار گرفته و علاوه بر این، بحران‌های داخلی در این کشور نیز یکی پس از دیگری درحال سر باز کردن است. بر کسی پوشیده نیست که عربستان سخت در تکاپوی صادر کردن بحران‌های داخلی خود است.

ولی نصر، کارشناس ارشد آمریکایی اعدام شیخ النمر توسط عربستان سعودی را اقدامی توصیف کرد که باعث تکه‌تکه شدن سیاست آمریکا در منطقه شده است.

این مدیر مدرسه مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز گفته است: «از نظر من، تصمیم سعودی برای اعدام این روحانی شیعه(النمر) چالشی مستقیم برای سیاست آمریکا در منطقه بود. در واقع این کار رویکرد آمریکا را هدف قرار داد؛ رویکردی که قصد داشت دیگر موضوعات را کنار گذاشته و روی شکست داعش و پایان جنگ در سوریه تمرکزکنیم. این رویکرد نیاز به آن داشت که ایران و عربستان سعودی با اتفاق نظر، تلاش کنند به راه حل در سوریه دست یابند. سعودی‌ها باید از دولت شیعه در عراق در جنگ یا سنی‌ها در الرمادی و الانبار حمایت کنند؛ اما با این اعدام و تشدید تنش‌های فرقه‌گرایانه، سعودی‌ها در واقع سیاست آمریکا در منطقه را تکه تکه کردند.»

یک رسانه آمریکایی نیز نوشت: عربستان که خود در شرایط بسیار ناامنی قرار گرفته بود تصمیم گرفت از روی عمد با اعدام شیخ «نمر» در خاورمیانه بحران به وجود آورد.

روزنامه آمریکایی «دیلی‌بیست» در ادامه گزارش خود نوشت: عربستان دست به این اقدام زد که احساس می‌کرد مقابل افزایش نفوذ ایران در عربستان و سراسر منطقه آسیب‌‌پذیر شده است و احتمالا فکر می‌کرد آمریکا اقدام کافی برای جلوگیری از نفوذ ایران صورت نمی‌دهد.

طبق این گزارش، ایران در عراق و سوریه نقش مهمی در مبارزه با داعش ایفا می‌کند و شیعیان در چند مبارزه کلیدی در عراق مشارکت داشتند.

ادامه محکومیت‌ها

آیت‌الله شیخ محمد الیعقوبی از مراجع نجف اشرف در بیانیه‌ای به مناسبت شهادت شیخ نمر، روحانی عربستانی گفته است: بستن راه انتقاد به خشونت بیشتر منجر می‌شود.

این مرجع عالیقدر تشیع ادامه داد: در زمان پادشاه سابق سعودی، عوامل مختلفی دست به هم داد تا اجرای حکم اعدام متوقف شود؛ اما در زمان پادشاه فعلی اوضاع تغییر کرد و وی مرتکب این حماقت جاهلی سرشار از ظلم و جور شد.

تعدادی از روحانیون کویت نیز با صدور بیانیه مشترک اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر همراه شماری از جوانان فعال سیاسی این کشور توسط حکومت عربستان را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی نبأ، روحانیون کویت در این بیانیه تاکید کردند: ما معتقدیم این اقدام باعث شعله‌ور شدن آتش فتنه طایفه‌ای در منطقه خواهد شد. شیخ عبدالله دشتی، شیخ حسین المعتوق، شیخ بدر صفر، شیخ احمد حسین، شیخ مرتضی فرج، شیخ حسن البلوشی، شیخ علی غلوم دشتی، شیخ محمد آتش، شیخ علی بوشهری، شیخ حامد الصالح، شیخ ابراهیم المزیدی، شیخ مهدی الهزیم، شیخ احمد الامیر، شیخ مهدی اشکنانی، شیخ حامد العبدالرزاق، شیخ علی الجدی و شیخ محبوب المؤمن از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

همزمان اعلام شد در شهر تورنتوی کانادا، صدها نفر به یکی از میدان‌های اصلی شهر آمدند و جنایت آل‌سعود را محکوم کرده و عکس‌هایی از شیخ نمر و پلاکاردهایی در محکوم کردن محاکمه‌های ظالمانه و اعدام‌ها در دست گرفتند. در لندن، پایتخت انگلیس نیز تعداد زیادی تجمع اعتراض‌آمیزی را برای محکوم کردن این اعدام برپا کردند.

سعودی‌ها همچنان روی خط جنایت در یمن

عربستان سعودی که هر روز مرتکب جنایات بیشتری می‌شود، طی روزهای گذشته به شدت مناطق مسکونی یمن را بمباران کرد. جنگنده‌های عربستان سعودی، بامداد دیروز شماری از محله‌های مسکونی در صنعا را بمباران کردند. این مطلب را خبرگزاری فارس از منابع یمنی گزارش کرده است.

یک منبع امنیتی در خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) با اعلام این خبر گفت: جنگنده‌های سعودی، محله مسکونی الحصبه» در منطقه «الثوره» را با دو موشک هدف قرار دادند.

جنگنده‌های متجاوز حتی به مرکز نابینایان «نور» در منطقه مسکونی «الصافیه» رحم نکردند و آن را بمباران کردند که طی آن، سه شهروند یمنی زخمی شدند و خسارات زیادی به ساختمان‌های مسکونی و محله‌های اطراف این منطقه وارد آمد. حملات وحشیانه عربستان سعودی به یمن که از ششم فروردین آغاز شده، در پی قطع روابط دیپلماتیک با ایران شدت بیشتری به خود گرفته است. سخنگوی کمیساریای سازمان ملل متحد تاکید کرد که نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان از بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه بین‌المللی علیه مردم یمن استفاده می‌کند. سازمان ملل از کشته شدن دست‌کم 81 نفر در ماه دسامبر (ماه گذشته میلادی) در یمن خبر داد.

این سازمان همچنین تعداد کشته‌های غیر نظامی در این کشور از آغاز درگیری‌ها را 8100 نفر بر آورد کرده است. در عین حال گفته می‌شود که از اواخر ماه مارس این کشته‌ها قریب به2800 نفر بوده است.

تلاش‌های میانجیگرانه عراق

ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق تماس‌هایی با دبیرکل اتحادیه عرب و تعدادی از همتایان عربی خود برای بررسی تحولات اوضاع در کشورهای عربی و تنش در روابط ایران و عربستان داشته است.

در این تماس‌ها وی بر اتخاذ شیوه‌ای مبتنی بر گفت‌وگو و راه حل‌های دیپلماتیک در مقابل تلاش‌های تفرقه‌افکنانه تاکید کرده است. جعفری افزود: عراق از روابط خود با کشورهای منطقه و جهان برای پشت سر نهادن چالش کنونی استفاده خواهد کرد. دفتر جعفری در بیانیه خود به این امر اشاره کرد که این مقام عراقی ظرف ساعات آینده با دیگر وزرای خارجه عرب تماس‌ خواهد گرفت.

جعفری در اظهاراتی گفته بود مقامات سعودی پیشتر به ما قول داده بودند شیخ النمر را اعدام نخواهند کرد؛ اما آنها خلف وعده کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها