در جلسه فوق‌العاده هیات دولت تصویب شد

ممنوعیت ورود کالا از مبداء عربستان/تداوم توقف عمره

رئیس‎جمهور در واکنش به اقدام عربستان در قطع رابطه با ایران گفت: دولت عربستان برای این که بر جنایتش نسبت به سربریدن یک رهبر دینی در کشور خود سرپوش بگذارد، دست به اقدام عجیبی زده و رابطه سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده است، در حالی که بی‌تردید هیچ‌گاه این گونه اقدامات نمی‌تواند آن جنایت بزرگ را بپوشاند.
کد خبر: ۸۷۰۱۲۲

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی این مطلب را در دیدار وزیر خارجه دانمارک بیان کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان به دلیل انتقاد از دولت ریاض، تصریح کرد: پاسخ انتقاد نباید سربریدن باشد و امیدواریم کشورهای اروپایی که همواره به مسأله حقوق بشر واکنش نشان می‌دهند، در این زمینه هم به وظایف حقوق بشری خود عمل کنند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای روابط خوب با همسایگان افزود: طبیعی است که جنایت علیه حقوق اسلامی و انسانی، عکس‌العمل افکار عمومی را در پی خواهد داشت.

دانمارک اولین کشوری بود که اقدام سعودی‎ها را محکوم کرد

کریستین ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک نیز در این دیدار درخصوص اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر گفت: دانمارک اولین کشوری بود که این اقدام عربستان را محکوم کرد.

وی با بیان این که دانمارک اهمیت زیادی به توسعه روابط با ایران قائل است، افزود: هیأت تجاری همراه من بسیار مشتاق است که همکاری‌های مشترک اقتصادی خود را با طرف ایرانی هرچه زودتر آغاز کند و به آنها تاکید شده که صرفا نگاه تجاری به ایران نداشته و باید در زمینه انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک نیز فعالیت داشته باشد.

اقدامات داعش‌گونه عربستان محکوم است

بخشی از نشست خبری دیروز سخنگوی دولت هم به موضوع روابط ایران و عربستان اختصاص داشت و محمدباقر نوبخت تاکید کرد: این‌گونه اقدامات عربستان نوعی واکنش به شکست سیاست‌های این رژیم در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سخنگوی دولت با بیان این‌که برخی اقدامات عربستان در جهت مخدوش کردن برجام است، افزود: ان‌شاءالله مانند بخشی از فعالیت‌های آنها که بدون اثر منفی، خنثی شد همان‌گونه برجام عمل خواهد شد. نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره وضع حج تمتع حجاج ایرانی گفت:‌ برای این موضوع، زمان مناسبی در پیش داریم تا تصمیم بگیریم.

نامه خوشرو به بان کی مون

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل هم در نامه‌ای به بان کی مون با تاکید بر پایبندی همیشگی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی ناظر بر روابط دیپلماتیک و کنسولی گفت: دولت ایران از هیچ اقدامی برای بازداشت عاملان حادثه سفارتخانه عربستان سعودی فروگذار نخواهد کرد.

ایرنا همچنین گزارش کرد، استفان دمیستورا، نماینده ویژه بان کی مون در مذاکرات صلح سوریه با ارسال ایمیلی به نشریه نیویورک‌تایمز اعلام کرد که در پی اعدام شیخ نمر و واکنش‌های ناشی از آن از جمله قطع روابط دیپلماتیک میان ریاض و تهران به منظور یافتن راهی برای کاهش تنش‌ها به پایتخت‌های دو کشور سفر خواهد کرد. وزیر امور مذهبی اندونزی نیز اعلام کرد که جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور این کشور با سران ایران و عربستان برای کاهش تنش در روابط دو کشور تماس می‌گیرد.

کویت هم سفیر خود را فراخواند

اما واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر، دیروز نیز ادامه داشت و به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مردم شهرهای بیرجند، اراک، خمین، ساوه، محلات و خنداب، شهرکرد، اصفهان، البرز و یزد با شرکت در تجمعاتی، خواستار رسیدگی مجامع بین‌المللی نسبت به اقدام جنایتکارانه رژیم سعودی در شهادت شیخ نمر شدند. از سوی دیگر، پیروی برخی کشورهای متحد عربستان از ریاض در قطع یا کاهش سطح روابط، دیروز نیز ادامه یافت و در جدیدترین اقدام، دولت کویت سفیرش را از جمهوری اسلامی ایران فراخواند. همچنین علیرضا عنایتی، سفیر ایران در کویت نیز به وزارت خارجه این کشور احضار شد، اما در گزارش‌ها به این موضوع که آیا این تصمیمات دولت کویت، موقتی است یا به کاهش سطح روابط دو کشور منجر خواهد شد، اشاره‌ نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها