با تجلیل از چکناواریان و عثمان محمدپرست

نوازندگان 8 کشور رپرتوار وحدت را نواختند

آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی در شب میلاد پیامبر اسلام در تالار آوینی فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شد و طی آن 80 نوازنده از هشت کشور رپرتوار وحدت را اجرا کردند و از سال‌ها خدمت لوریس چکناواریان و عثمان محمدپرست به موسیقی آکادمیک و نواحی ایران، تجلیل ویژه به عمل آمد.
کد خبر: ۸۶۸۲۳۱

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم چهره‌هایی از جمله آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل، حجت‌الاسلام موسی موسوی قائم‌مقام، منوچهر متکی معاون بین‌الملل و عبدالله سهرابی معاون اجتماعی مجمع تقریب مذاهب اسلامی همراه با علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور داشتند.

بابک ربوخه، دبیر جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی در ابتدای مراسم گفت: طراحی این برنامه با حضور هشت کشور مسلمان و نمایندگانی از هشت استان کشور انجام شد و طی سه روز توانستیم گونه‌های مختلفی از موسیقی نواحی ایران و موسیقی اقوام را در پنج فرهنگسرای ابن‌سینا، اندیشه، ارسباران، بهمن و خاوران در پایتخت اجرا کنیم.

در ادامه محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضمن خیرمقدم به هنرمندان کشورهای دوست، همسایه و مسلمان و همچنین از مهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و با تبریک میلاد پیامبر اسلام و رئیس مذهب شیعه جعفری گفت: اگر در جهان امروز درگیری‌های خصمانه وجود دارد، از غفلت و ناآگاهی مردم است. متاسفانه شاهد هستیم در منطقه افراد جاهل و فریب خورده به اسم اسلام ظالمانه به حقوق بشر تجاوز می‌کنند و مدعیان حقوق بشر سکوت می‌کنند.

تعیین موسیقی حلال و حرام

سخنران بعدی مراسم، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بود که با تشکر از شهردار تهران برای برگزاری این مراسم گفت: جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی ارزنده و آموزنده است، چون ارائه الگوی مثبت یکی از بر‌ترین برنامه‌های تربیتی و نقش‌آفرین در فرهنگ عمومی است.

او افزود: در اسلام، بحث موسیقی حلال و حرام، جدی است. این جدیت، نشانه دقت فقه اسلامی و ظرافت فقهی است. حالا اگر توجه کافی صورت نگرفته، باید به آن توجه کرد. ما پیامبری به نام حضرت داوود داریم که مناجات‌هایش با خداوند موسیقایی بوده است.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: دانشمندان باید معیار موسیقی حلال و حرام را با استفاده از دانش و علم روز و با کمک عالمان دینی، معین کنند. موسیقی مجالس لهو و لعب حرام و موسیقی مجالس سالم، حلال است. فطرت مردم هم با موسیقی حرام، سازگاری ندارد.

در ادامه و پس از اجرای گروه موسیقی قوالی گروهی از هنرمندان کشور افغانستان، یاد مرحوم نصرت علی‌خان گرامی داشته شد و لوریس چکناواریان روی صحنه رفت. او با تبریک تولد پیغمبر بزرگ اسلام، رسول عشق و امید گفت: ارامنه همه ایرانی هستند؛ هر چند در دوران اشکانیان مسیحی یا زرتشتی شدند اما ایرانی‌اند.

چکناواریان ادامه داد: من از کودکی با دوستان مسلمانم و با آداب و رسوم ایرانیان بزرگ شدم. تمدن اسلام و ایران را مطالعه کرده‌ام و سال‌ها در محرم و عاشورای مسلمانان حضور داشتم. از کودکی موسیقی‌های محرم را جمع‌آوری می‌کردم تا این‌که موفق شدم سمفونی عاشورا را بنویسم. امیدوارم بتوانم این سمفونی را سال آینده اجرا کنم.

این هنرمند برجسته موسیقی در پایان گفت: روزهای فوق‌العاده‌ای است؛ زیرا در فاصله چند روز، دو پیامبر بزرگ خداوند متولد شده‌اند و پیروان ادیان توحیدی، همه خوشحالند.

اجرای رسیتال پیانوی مانی رهنما با دو قطعه پیامبر و شهید؛ بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی بود. بعد از رهنما، منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به سخنرانی پرداخت و سپس با حضور شخصیت‌های حاضر در مراسم از استاد لوریس چکناواریان خالق «سمفونی رسول عشق و امید» و استاد عثمان محمدپرست پیشکسوت موسیقی نواحی و خالق «نوایی» تجلیل شد.

رونمایی از آلبوم «پیامبر رحمت» بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی بود که قطعات هنرمندان با موضوع حضرت محمد(ص) با پژوهش کیوان پهلوان، در قالب چهار لوح فشرده منتشر شده بود. پهلوان در رابطه با این آلبوم گفت: این مجموعه در 20 سال با عشق گردآوری شده است و خوشحالم که در چنین روزی منتشر شد؛ امیدوارم به‌زودی کتاب مکمل این آلبوم هم به چاپ برسد.

پایان بخش مراسم نیز اجرای رپرتوار وحدت، با حضور 80 هنرمند شرکت‌کننده در این جشنواره، با آهنگسازی بابک ربوخه و علی شهبازی بود که مورد استقبال ویژه مردم قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها