ذخیره‌سازی ۴۰ هزار تن خرما برای ماه مبارک رمضان

به ازای هر ایرانی نیم کیلو خرما داریم

دبیر انجمن خرما از افت شدید قیمت و برهم خوردن بازار خرما از دولت گذشته تاکنون خبر داد و گفت: خرما روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و با این وضعیت سازمان تعاون روستایی امسال هم مانند سال گذشته مجبور می‌شود خرمای خریداری شده را دفن کند.
کد خبر: ۸۶۸۲۱۹

این درحالی است که اخیرا دفن صدها تن سیب‌زمینی دراستان فارس خبرساز شده وظاهرا اکنون نوبت دومین محصول است که دفن شود. علی‌اصغر موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بسیاری از تولیدکنندگان نخلستان‌های خود را رها کرده‌اند، افزود: مشکلی که هم اکنون در صنعت خرما وجود دارد این است که حدود یک میلیون تن خرما در کشور تولید شده و روی دست تولیدکنندگان یا حتی واسطه‌هایی که آن را از نخل‌داران خریده‌اند، مانده است.

به گفته وی، اکنون قیمت صادراتی خرما توجیه‌پذیر نیست و صادرات آن نیز به این دلیل بسیار کند و به اندازه ناچیزی انجام می‌شود، چرا که قیمت صادراتی خرمای ایرانی 15 تا 20 سنت است، در حالی که قیمت تمام شده آن برای تولیدکنندگان حدود یک تا 1.5 دلار است.

وی یادآور شد: با سرانه مصرف حدود یک کیلوگرمی خرما در کشور، سالانه حدود 500 هزار تن خرما در کشور مصرف می‌شود و بقیه آن روی دست تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باقی می‌ماند و به همین دلیل هم محموله‌های بسیاری خرما از سوی سازمان تعاون روستایی در سال گذشته مدفون شد و امسال هم با ادامه این وضعیت خرمای ایرانی خاک خواهد شد، چرا که این محصول بسته به شرایط سردخانه‌ای از هشت ماه تا نهایتا یکسال قابلیت نگه‌داری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها