ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان کشور:

مصوبه ضدایرانی کنگره آمریکا تعداد گردشگران ورودی را نصف می‌کند

کنگره آمریکا اخیرا قانونی را به تصویب رسانده که طی آن گردشگران 38 کشور اگر در 5 سال گذشته به کشورهای سوریه، عراق، ایران و سودان سفر کرده باشند، برای ورود به آمریکا با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند و باید اگر تا پیش از این بدون ویزا به آمریکا می‌رفتند، اکنون ویزا بگیرند. آن دسته از افرادی هم که تابعیت دوگانه کشورهای یاد شده را داشته باشند نیز برای ورود به آمریکا به اخذ ویزا نیاز خواهند داشت. علاوه بر کشورهای اروپایی دو کشور کره جنوبی و ژاپن نیز جزو این کشورها هستند.
کد خبر: ۸۶۸۱۰۵

مصوبه کنگره آمریکا به اندازه‌ای تبعیض‌آمیز و خلاف آزادی‌های مدنی شهروندان کشورهای جهان است که حتی اتحادیه آزادی‌های مدنی و نهادهای مدافع حقوق شهروندی آن کشور نیز به این مصوبه اعتراض کردند. انجمن‌ها و اتحادیه‌های مسافرتی و گردشگری در ایالات متحده آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که با مصوبه کنگره آمریکا در اعمال محدودیت برای ورود به آن کشور در صورت سفر به ایران و 3 کشور دیگر در خاورمیانه و آفریقا مخالف هستند.

این مصوبه نگرانی‌هایی را هم میان هتلداران و تورگردانان داخلی ایجاد کرده که در این زمینه با ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مصوبه اخیر کنگره آمریکا چه تاثیری در ورود گردشگران خارجی به‌ویژه از اروپا به ایران خواهد داشت؟

تا الان که این مصوبه تاثیری بر ورود گردشگران نداشته. در تعطیلات سال نو میلادی هستیم و تعداد زیادی از تورها و هتل‌های ما رزرو شده‌اند و طی جلسه‌ای که با هتلداران و آژانس‌های مسافرتی داشتیم، متوجه شدیم هیچ یک از گردشگران سفر خود را به ایران لغو نکرده‌اند و طی این
دو هفته بیشترین تعداد مسافران خارجی را به ایران خواهیم داشت.

یعنی شما معتقدید مصوبه کنگره آمریکا بی‌تاثیر است؟

خیر، منظورم این است که تاثیر این مصوبه را
یکی دو ماه دیگر می‌توان مشاهده کرد. به‌خصوص در فصل بهار که ما بیشترین رزروها را از کشورهای اروپایی داریم.

با این اوصاف باید چه کار کنیم؟ هیچ برنامه میانبری برای دور زدن این تحریم پیش‌بینی شده است؟

امروز جلسه‌ای را با آقایان قشقاوی از وزارت امور خارجه و سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم که در این جلسه برای جلوگیری از اجرایی شدن این مصوبه پیشنهادهای زیادی به وزارت امور خارجه دادیم و قرار شد دوستان تمام تلاش خود را در دستگاه دیپلماسی کشور داشته باشند.

چه پیشنهادهایی ارائه شده است؟

نمی‌توانم جزییات بیشتری را تا قبل از اجرایی شدن بگویم، اما به هر حال باید مانع این مصوبه شویم چراکه این قانون، اقتصاد پساتحریم را زیر سوال می‌برد و نه‌تنها از ورود گردشگران خارجی جلوگیری می‌کند بلکه مانع جذب سرمایه‌گذار و تاجران اروپایی در داخل هم می‌شود.

در صورتی که وزارت امور خارجه نتواند مانع اجرایی شدن این قانون در مورد ایران شود چه اتفاقی می‌افتد؟

به هر حال اجرای این مصوبه بی‌تاثیر نیست. هم‌اکنون چهار میلیون و 700 هزار گردشگر خارجی داریم که اگر این قانون اجرا شود نزدیک به نیمی از آن ریزش خواهد داشت. ما مجبوریم اروپا را جدی بگیریم چراکه بین 70 تا 80 درصد از هتل‌های چهار و پنج ستاره ما را همین گردشگران پوشش می‌دهند. ما هم برنامه‌ریزی‌هایی داریم ولی فکر نمی‌کنم بازدارنده اصلی
باشد.

با توجه به تنش فعلی بین دو کشور روسیه و ترکیه، آیا می‌توانیم بخشی از گردشگران روس را جذب ایران کنیم؟

بخشی از برنامه‌ریزی ما روی همین موضوع است، روسیه با توجه به تنشی که با ترکیه و مصر دارد، می‌تواند نقطه هدف خوبی برای گردشگری ایران باشد و در همین زمینه قرار است جلسه‌ای با اتحادیه گردشگری روسیه داشته باشیم تا بتوانیم از چهار میلیون گردشگری را که سالانه به ترکیه می‌فرستد، جذب کنیم.

برنامه‌ریزی‌تان برای جذب بیشتر گردشگران روسی چیست؟

ما باید بازاریابی و تبلیغاتمان را در روسیه گسترش دهیم که این اتفاق به زودی رخ می‌دهد و امیدواریم ایران را به سرعت جایگزین ترکیه کنیم ولی به هر حال بخشی از گردشگران ورودی به ترکیه گردشگران ساحلی هستند که طبعا ما نمی‌توانیم از آنها میزبانی کنیم.

آمار و ارقام زیادی از ورود گردشگران به ایران پس از تصویب برجام ارائه می‌شود، چقدر این آمار به واقعیت نزدیک است؟

برجام تاثیر خیلی خوبی بر گردشگری ایران داشته و بدون اغراق می‌توانم بگویم ورودی‌های ما صددرصد افزایش پیدا کرده است. تعداد گردشگران ما از دو میلیون و 200 هزار به چهار میلیون و 700 هزار نفر رسیده که اگر کنگره آمریکا این مصوبه را ابلاغ نمی‌کرد، قطعا به بیش از پنج میلیون نفر هم می‌رسید. تعداد هتل‌های رزرو شده ما در بهار از هم‌اکنون بسیار بالاست و حتی نشریه نشنال جئوگرافیک و گاردین هم ایران را مقصد گردشگری سال 2016 معرفی کرده‌اند.

فهیمه‌سادات طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها