دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی:

آماده همکاری برای تبیین موسیقی حلال هستیم

آوای وحدت طنین‌انداز شد

نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی «پیامبر مهربانی» میزبان گروه‌های موسیقی از داخل و خارج کشور است؛ گروه‌هایی با گرایش‌های دینی مختلف که به احترام میلاد پیامبر گرامی اسلام در مدح و منقبت ایشان به اجرای موسیقی پرداخته و نوای «یامحمد(ص)» سر می‌دهند و بر این موضوع تاکید می‌کنند که وجود نازنین پیامبر اسلام نقطه وحدت مسلمانان جهان‌است.
کد خبر: ۸۶۷۶۳۸
آوای وحدت طنین‌انداز شد

به گزارش جام‌ جم ، سه‌شنبه این هفته سالروز ولادتشان است، اما 14 قرن است که هر روز، روز اوست. او که انسان‌ها را با اسلام حیاتی دوباره بخشید و حالا هر روز در گوشه و کنار این جهان انسان‌هایی پی‌به‌عظمت اسلام می‌برند و زبان به ستایش حضرت محمد(ص) پیامبر مهربانی، صلح و امید می‌گشایند.

در آستانه میلاد رسول گرامی اسلام، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حال برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی است؛ جشنواره‌ای که گروه‌های موسیقی ایرانی و غیرایرانی از شیعه و سنی را گردهم آورده تا در منقبت پیامبر بخوانند و بنوازند و نوای این وحدت میان مسلمانان را به گوش همه‌ برسانند.

این اجراها از روز جمعه 4 دی آغاز شده و تا روز دوشنبه در فرهنگسراهای ابن‌سینا، ارسباران، بهمن و خاوران ادامه پیدا می‌کند. علاوه بر گروه‌های موسیقی کشورمان، هنرمندانی از کشورهای ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان، گرجستان، عراق، مراکش و افغانستان به «پیامبر‌مهربانی»‌آمده‌اند.

«کارس کایناغی» از ترکیه، «آسمان» از تاجیکستان، «شوشا داغلاری» از کشور جمهوری آذربایجان، گروه «کاماندار مکتبی» از گرجستان، «حضرت رسول‌الله» از عراق، «امقران» از مراکش و گروه «چشتیه» از افغانستان از جمله گروه‌های خارجی حاضر در این جشنواره هستند. همچنین از گروه‌های ایرانی «انتظار» از استان مازندران، «آوای موج» از استان بوشهر، «آوای شول» از استان گیلان، «هامون» از سیستان و بلوچستان، «عاشیقلار» از استان آذربایجان‌شرقی، «مهر آیین» از کردستان، «آفتاب» از لرستان و «کرمانج» از خراسان روی صحنه می‌روند.

تجلیل از 3 آهنگساز

این جشنواره عصر فردا در فرهنگسرای بهمن به کار خود پایان می‌دهد و از سه آهنگساز جهانی تجلیل می‌کند. لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر، آهنگساز ایرانی و نوازنده چند قطعه موسیقایی مرتبط با پیامبران الهی، موریس ژار آهنگساز فقید فیلم سینمایی «رسالت» به کارگردانی مصطفی عقاد و آی‌آر رحمان آهنگساز فیلم «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی هنرمندانی هستند که در آیین پایانی این جشنواره تجلیل می‌شوند.

کم‌توجهی به جشن‌های دینی

از اتفاقات نیکی که برگزاری این جشنواره می‌تواند آن را به جریانی پویا تبدیل کند، برگزاری جشن‌های فرهنگی و هنری شاد برای تولد پیامبر و ائمه معصومین است. رضا مهدوی، عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره در این باره می‌گوید: متاسفانه ما در زمینه جشن و سرور شادمانی برای ائمه کوتاهی می‌کنیم، اما این اتفاق می‌تواند نقطه عطف و سکوی پرشی برای آینده هنرجویان موسیقی و ارائه پایان‌نامه و طرح‌های پژوهشی باشد؛ از این‌رو جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی از اتفاقات خوبی است که باید برگزاری آن را به فال‌نیک گرفت و ادامه آن را استمرار بخشید.

مهدوی بیان می‌کند: این جشنواره می‌تواند نقطه عطف و سکوی پرشی برای آینده هنرجویان موسیقی باشد که بتوانند پایان‌نامه‌ها و مطالب پژوهشی مناسبی ارائه دهند، زیرا این بخش از موسیقی خیلی خوب می‌تواند واقعیت هنر دین و رفتار اسلامی و فرهنگی خانواده را به نمایش درآورد.

عاشقانه‌هایی برای حضرت رسول (ص)

امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری: هنرمندان موسیقی، ادبیات و زبان مردم را با هنرِ جانِ شیفته خود درآمیختند و علایق و اعتقادات دینی و معنوی جامعه را به آوا‌ها و نواهایی گوش‌نواز بدل کردند. آنان، سینه به سینه و نسل به نسل، ساز‌هایشان را کوک کردند تا حرفِ دل مردم را که برآمده از ذهن خداجویشان بود، به زبان گویای موسیقی بیان کنند. این هنرمندان مترجم بی‌ادعا و بی‌مزد و منت آرزو‌ها و رویاهای مردمان این سرزمین و سرزمین‌های همسایه‌ بودند و هستند تا نوای دینداری آنها را بیان کنند. جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی گوشه‌ای از شیفتگی هنرمندان جهان را به معرض نمایش و شنیدن می‌گذارد تا جان‌های شیفته مردمان نیک‌تر به فهم و درک عظمت رسول مهربانی بپردازد. اکنون که این هنرمندان از سرزمین خود گذشته و به شهر تهران گام گذاشته‌اند تا بی‌واسطه و رودررو با همه‌ مردمان مؤمن، باری دیگر نوای رسول مهربانی را عاشقانه روایت کنند، حضورشان را ارج می‌نهیم و هنر نجیب آنها را قدر می‌دانیم.

زینب مرتضایی‌فرد - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها